تبیان، دستیار زندگی
استحمام در دوران قاعدگی هیچ گونه خطری را برای خانم ها به همراه ندارد، به گونه ای که تمام پزشکان توصیه می کنند خانم ها در این دوران روزانه استحمام داشته باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا استحمام در دوران قاعدگی مضر است؟

استحمام در دوران قاعدگی هیچ گونه خطری را برای خانم ها به همراه ندارد، به گونه ای که تمام پزشکان توصیه می کنند خانم ها در این دوران روزانه استحمام داشته باشند.

فراوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
استحمام

دکتر محمدرضا صفری نژاد ، متخصص اورولوژی با بیان اینکه استحمام و شست و شوی محل ترشحات در دوران قاعدگی ضروری است، گفت: به خانم ها توصیه می شود روزانه استحمام داشته باشند.

وی درباره اخبار منتشر شده در شبکه های مجازی مبنی براینکه استحمام خانم ها در دوران قاعدگی موجب بروز عفونت رحم، نازایی، سرطان رحم و پستان می شود، گفت:

«این یک باور بسیار غلط و غیر علمی است که متاسفانه در بین برخی از خانم ها رایج است و آنها در این دوران از استحمام و شست وشوی محل ترشحات دوران قاعدگی خودداری می کنند.

شستشوی ناحیه تناسلی با آب معمولی و خشک نگه داشتن آن و پوشیدن لباس های راحت، بهترین راه پیشگیری از بروز عفونت های قارچی است

استحمام در دوران قاعدگی هیچ گونه خطری را برای خانم ها به همراه ندارد به گونه ای که تمام پزشکان توصیه می کنند، خانم ها در این دوران روزانه استحمام داشته باشند و نواحی ترشحات را به خوبی شست و شو دهند؛ زیرا اگر ترشحات در ناحیه ای از بدن از جمله کشاله ران تجمع یابد، موجب رشد باکتری و قارچ در بدن می شود.

به خانم ها توصیه می شود در دوران قاعدگی از مصرف داروهای واژینال و برقراری ارتباط جنسی خودداری کنند؛ زیرا دهانه رحم در این دوران باز است و احتمال بروز عفونت ها افزایش می یابد.»

لذا حمام كردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد، بلكه لازم است. البته باید از نشستن در كف حمام خودداری کرد و تا حد امكان به شكل ایستاده حمام نمود تا بدن به آلودگی های میكروبی كف حمام آلوده نشود.

اما لازم است بدانید که در دوران قاعدگی باید از شنا در استخر یا دریا اجتناب کرد.

عفونت های قارچی زنانه

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی، متخصص زنان گفت:
خارش ناحیه تناسلی در زنان اغلب ناشی از عفونت های قارچی این ناحیه است. این عفونت با علایمی مانند ترشحات سفید رنگ و پنیری شکل بروز می کند.

در مواردی که دسترسی به پزشک امکان پذیر نیست، زنان می توانند با استفاده از کرم موضعی هیدروکورتیزون و کرم واژینال کلوتریمازول که به راحتی و بدون نسخه پزشک در هر داروخانه ای قابل تهیه است، به طور موقت از این مشکل، خلاصی یابند.

در بسیاری از موارد ممکن است خارش زمینه عصبی داشته باشد، در این صورت استفاده از داروهای آرام بخش ضعیف موجب بهبودی می شود. به رغم بهبودی نسبی با این دارو ها، مبتلایان به این مشکل حتما باید جهت انجام معاینات و بررسی های لازم، به پزشک متخصص مراجعه کنند.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به استفاده روزانه برخی زنان از مواد شوینده جهت رعایت بهداشت ناحیه تناسلی گفت: استفاده مکرر از این مواد موجب برهم زدن محیط طبیعی واژن می شود و خطر افزایش عفونت های قارچی را به همراه دارد.

شستشوی ناحیه تناسلی با آب معمولی و خشک نگه داشتن آن و پوشیدن لباس های راحت، بهترین راه پیشگیری از بروز عفونت های قارچی است. حتی استفاده از محلول های ضدعفونی کننده مانند بتادین یا صابون بیش از حد، نه تنها فایده ای ندارد، بلکه خود می تواند عامل مستعد کننده عفونت قارچی باشد.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از لباس زیر نخی در پیشگیری از این مشکل گفت: زنان به ویژه در هنگام سفر باید حتی الامکان لباس های راحت بپوشند و از پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان پرهیز کنند.

خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی مهم ترین نکته در پیشگیری از عفونت قارچی است. برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی، پوشیدن لباس زیرنخی، خشک کردن و تعویض لباس های زیر خیس یا نمدار به هنگام رفتن به دستشویی و استفاده از لبنیات به ویژه ماست توصیه می شود.



منابع:
آنا
ایسنا
هفته نامه سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.