تبیان، دستیار زندگی
اکثر کسانیکه متارکه کرده اند از نظر روحی و روانی افت شدید می کنند و توانایی مدیریت زندگی خود را ندارند. آنها اعتماد بنفس و اراده خود را نسبت به قبل از دست می دهند. مردان و زنان از لحاظ واکنشی که در برابر طلاق از خود نشان می دهند با یکدیگر فرق دارند اما بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان طلاق می شکنند

اکثر کسانیکه متارکه کرده اند از نظر روحی و روانی توانایی مدیریت زندگی خود را ندارند. آنها اعتماد بنفس و اراده خود را از دست می دهند. مردان و زنان از لحاظ واکنشی که در برابر طلاق از خود نشان می دهند با یکدیگر فرق دارند اما برخلاف تصور عام، مردان با طلاق می شکنند.

فراوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
طلاق ، حلقه مرد

با شنیدن داستان جدایی در یک زندگی، اول از همه دلمان برای زن قصه می سوزد و  انبوهی از مفاهیم تلخ و تصاویر سیاه را به ذهن آدمی متبادر می شود؛ زنی تنها با کوله باری از غم و غصه و معمولا چالش های مالی و گرفتاری های اجتماعی اما گاهی فراموش می کنیم که عواقب ناگوار و آسیب های این مسئله به طور گسترده دامان مردان را هم می گیرد.

طلاق، ابتدا دارد اما انتها نه

بعد از جدایی، مردان با یادآوری مکرر گذشته و بررسی رابطه  ازهم گسیخته خود، دچار اختلال تمرکز می شوند و نمی توانند به هیچ چیزی به طور طبیعی فکر کنند

اگرچه طلاق یک ناهنجاری اجتماعی است اما با گسترده شدن زندگی شهری لزوم پرداختن به مسائل بعد از طلاق و مدیریت اتفاقات بعد از آن مخصوصا در میان جوانان بیش از پیش احساس می شود. آسیب شناسان و روانشناسان اجتماعی معتقدند احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، اعتیاد، فساد اخلاقی و مشکلاتی است که ممکن است بعد از طلاق به سراغ زوج هایی بیاید که زندگی مشترک خود را از دست داده اند.
بر اساس مطالعات جامعه شناختی، طلاق فرآیندی است که ابتدا دارد، اما انتهایی ندارد، به این معنا که طلاق صد درصد اتفاق نمی افتد و صرفا این مسئله به شکل حقوقی پایان می پذیرد، اما مسائل عاطفی ناخودآگاه در ذهن طرفین می ماند.

آسیب هایی مردانه

دکتر پرویز مظاهری عضو انجمن روانپزشکان ایران درباره تاثیرات زیانبار طلاق بر مردان می گوید: از آنجا که بسیاری از مردان توانایی کمتری در کنار آمدن با مشکلات دارند و توانایی روانی زنان در این گونه مسائل بیشتر و علت آن نیز ترشحات هورمون استروژن است، هنگام متارکه، مردان به دلیل وابستگی به همسر از نظر مسائل تربیتی و مسائل حاکم بر زندگی ضربه بیشتری می بینند. دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید و افسوس احساسی است که بیشتر مردان با آن درگیر می شوند . دکتر فربد فدایی، روانپزشک هم در این رابطه می گوید: بلافاصله بعد از جدایی، برای بیشتر مردان دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید به وجود می آید. تضاد از این نظر که مرد متارکه کرده همیشه این تردید را دارد آیا تصمیم اش درست بوده یا نه و همیشه با این سوال که آیا می توانسته کار بهتری انجام دهد یا نه مواجه است.

افسردگی رایج ترین بحران مردان بعد از طلاق

دکتر امیرحسین توکلی روانپزشک، در تشریح پیامدهای طلاق برای مردان گفت: غالبا احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش پذیرش شخصیت فردی، زیر سوال بردن زیبایی های شخصی و زیر سوال بردن توانایی های شخصی و فردی بعد از متارکه به شکل گسترده و پنهان در مردان شکل می گیرد.

اضطرابی که در مردان بعد از متارکه شکل می گیرد بسته به نوع شخصیت مردان باعث بروز ناراحتی های قلبی و عروقی، بیماری های ریوی، ناراحتی های گوارشی، ریزش مو و یا سفید شدن موی سر می شود

دکتر توکلی افسردگی را رایج ترین بحران مردان بعد از متارکه دانست و افزود: افسردگی در این دوران بسیار شایع است؛ زیرا مردان نمی دانند چه وضعیتی در انتظار آنهاست. به طور کلی در دوره پس از طلاق، خشم ، تاسف، عشق و نفرت در هم می آمیزد. ممکن است بعضی اوقات، مرد احساس راحتی کند؛ زیرا بر این باور است که دیگر فشارها و دخالت ها تمام شده است؛ اما ترس از آینده ای نامعلوم، این احساس راحتی موقت را از بین می برد. در این دوران، مردان با یادآوری مکرر گذشته و بررسی رابطه  ازهم گسیخته خود، دچار اختلال تمرکز می شوند و نمی توانند به هیچ چیزی به طور طبیعی فکر کنند.

دیگر آسیب ها

متارکه می تواند استرس مضاعفی را برای مردان ایجاد کند، در کنار افسردگی حاصل از این اتفاق، مرد دچار اضطراب می شوند. اضطرابی که در مردان بعد از متارکه شکل می گیرد، بسته به نوع شخصیت مردان باعث بروز ناراحتی های قلبی و عروقی، بیماری های ریوی، ناراحتی های گوارشی، ریزش مو و یا سفید شدن موی سر می شود. حوزه آسیب ها و کارکرد های منفی طلاق بر مردان شبیه زنان نیست و به مراتب بیشتر است، اما جلوه دادن و تجلی دادن آثار منفی نزد زنان بیشتر است که آن هم به مکانیزم دفاعی زنان باز می گردد.
به عبارت دیگر تحقیقات نشان می دهد، تصویر رایج در بسیاری از فرهنگ ها و رسانه ها، مردان را افرادی محکم، مقاوم و انعطاف پذیرتر از زنان نشان می دهد. مردانی که ازدواجشان به جدایی ختم می شود، بیش از دیگران در خطر مرگ زودرس، مصرف مواد مخدر و افسردگی قرار دارند و اغلب از حمایت های اجتماعی هم بی بهره اند.
به طور کلی اما اگر طلاق اتفاق افتاد تنها کاری که می توانیم انجام دهیم کمک های درمانگرایانه است. باید کاری کنیم که ترکش های عاطفی بعد از طلاق کمتر بر روح و روان زوج ها اثر بگذارد و تلاش کنیم انرژی منفی این حادثه که ممکن است به پرخاشگری و افراط و تفریط های رفتاری بدل شود از روح زوجین بیرون برود. بنابراین یکی از راهکارها، روان درمانی است. همچنین باید نگاه های سنگین و قبحی که در خصوص زنان و مردان طلاق گرفته در جامعه وجود دارد از بین برود تا کمتر در این رابطه قضاوت شود.


منابع: دکتر سلام، خبرگزاری مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.