تبیان، دستیار زندگی
سفر اربعین با پای پیاده مانند دیگر سفرها نیست؛ سختی ها و زیبایی های خاص خودش را دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اربعین تان به سلامت

سفر اربعین با پای پیاده مانند دیگر سفرها نیست؛ سختی ها و زیبایی های خاص خودش را دارد...

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
اربعین

شاید توجه به نکات بهداشتی در سفری که با هواپیما می روید و در هتل های تمیز با غذای آماده خود را سیر می کنید خیلی ضروری نباشد ولی در سفری مانند پیاده روی اربعین که سه روز باید از غذای موکب های بین راه تغذیه کنید و در هر جایی که سایه بانی پیدا کردید استراحت کنید، توجه به نکات بهداشتی تغذیه ای، ضرورتی غیر قابل انکار است.

مراقب کودکان زائر باشید

حتماً از بطری های آب معدنی به کودکان آب بدهید و به دلیل شرایط بهداشتی نامناسب عراق، نباید بین راه از دستفروشان خوراکی تهیه شود چون احتمال مسمومیت غذایی وجود دارد کما اینکه بیشتر مراجعات به مراکز درمانی و پزشکی در عراق به دلیل مسمومیت های غذایی است.
دکتر ناصر کلانتری قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت می گوید: مهم ترین توصیه وزارت بهداشت به زائران عتبات عالیات این است که به هیچ وجه از آب و غذای غیر مطمئن استفاده نکرده و برای تغذیه از مراکز معتبر استفاده کنند و اگر به آب مطمئن دسترسی نداشتند، حتماً قبل از مصرف آن را بجوشانند. این کار برای پیشگیری از وبا لازم است. بیماری وبا یک نوع بیماری واگیردار باکتریایی است که بیشتر از طریق آب و غذای آلوده و فاضلاب منتقل می شود. در صورتی که بعد از ابتلای فرد به باکتری وبا، به سرعت درمان آغاز نشود، ممکن است فرد بیمار به علت از دست دادن املاح حتی جان خود را از دست بدهد.
استفاده از آب و غذای آلوده مانند سبزی های آبیاری شده با فاضلاب یا دست دادن با فرد مبتلا می تواند عامل انتقال این بیماری باشد، بنابراین پرهیز از مصرف آب و غذای نامطمئن و شست وشو و ضدعفونی کردن مداوم دست ها به خصوص بعد از اجابت مزاج و قبل از غذا خوردن، بهترین راه پیشگیری از بیماری وبا است.

آن چه باید به همراه داشته باشید

* با توجه به اینکه مقدار غذای ارائه شده به صورت نذری در اربعین بسیار زیاد است، لزومی به حمل مواد غذایی نیست، اما زائران برای احتیاط کمی خرمای خشک، انجیر خشک، کشمش، مغز دانه های آجیل و کشک خشک همراه داشته باشند که کشک خشک از نظر پروتئین بسیار مناسب و انرژی زا و بهداشتی است و جلوی بسیاری از فسادهای معده را می گیرد.

* لیوان شخصی دردار، چنگال، قاشق، بشقاب، پتوی مسافرتی، حوله کوچک، ملافه کوچک مسافرتی و بطری خالی همراه داشته باشید و از این بطری برای شستن دست و صورت و ... استفاده کنید.

* به همراه داشتن مکمل ویتامین ث و استفاده در طول مسیر نجف کربلا به همراه آب علاوه بر دفع بهتر اسید لاکتیک و دیرتر خسته شدن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و تا حد قابل چشمگیری از انتقال بیماری های ویروسی و میکروبی جلوگیری می کند.

نکات تغذیه ای در قبل، حین و بعد سفر

حتماً از بطری های آب معدنی به کودکان آب بدهید و به دلیل شرایط بهداشتی نامناسب عراق، نباید بین راه از دستفروشان خوراکی تهیه شود چون احتمال مسمومیت غذایی وجود دارد کما اینکه بیشتر مراجعات به مراکز درمانی و پزشکی در عراق به دلیل مسمومیت های غذایی است

اکبر خزایی مربی و داور بین المللی فدراسیون جهانی بدنسازی نیز در توصیه هایی به زائران حسینی (ع) می گوید: برای تأمین کالری مورد نیاز و یک انرژی یکنواخت که به سادگی تحلیل نرود زائران می بایست دو ساعت قبل از شروع پیاده روی از کربوهیدرات های مرکب مانند برنج، نان سبوس دار، ماکارونی یا سیب زمینی استفاده کنند زیرا قند این مواد به صورت تدریجی وارد خون می شود و به دنبال آن انسولین را تحریک نمی کند و یک انرژی یکنواخت و طولانی مدتی را در طی مسیر پیاده روی در اختیار زائران می گذارد و در کنار این کربوهیدرات نیز باید مقداری مواد پروتئینی مانند انواع گوشت ها مورد استفاده قرار گیرد.

قبل سفر
نوشیدن دمنوش برگ سنا و گل سرخ و روغن بادام شیرین روزی یکبار یک هفته قبل از سفر

حین سفر
* استفاده از شیر یک لیوان + کمی فلفل سیاه + عسل جهت پیشگیری از سرماخوردگی
* خوردن روزانه یک عدد سیب
* نوشیدن شیر همراه خرما
*مکیدن خرما طی سفر

خرما

* نگه داشتن 2 عدد فلفل سیاه نکوبیده زیر زبان جهت پیشگیری از غلبه سرما در طی سفر
* خوردن 21 عدد مویز زمان نماز صبح
*رعایت آداب غذا خوردن (کمی نمک اول غذا، بین غذا آب نخوردن، آخر غذا سرکه یا نمک)
* همراه داشتن 4 میوه ملین طی سفر: مویز، خرما، انجیر، عناب یا بادام 7 الی 14 عدد
* صبحانه: حذف پنیر به عنوان صبحانه به دلیل افزایش اسیداوریک در زمان پیاده روی که سبب درد در ناحیه مچ و انگشت شصت می شود، خوردن ارده شیره انگور، ارده عسل، کره و عسل، خامه و عسل
* ناهار: غذای فشرده (حجم کم با قدرت زیاد)
* شام: پخته شده کدو، چغندر، شلغم، کل جوش، خوراک عدس و گلپر، سیب زمینی آبپز و آویشن، اشکنه شنبلیله
* جهت نوشیدن: شربت سکنجبین، جلاب، سرکه شیره، شربت آبلیمو ترش، شربت عناب، شربت لیموعمانی، شربت آویشن و نعنا
* عرقی جات: آویشن، نعنا، کاسنی.

بعد سفر

مهم ترین توصیه وزارت بهداشت به زائران عتبات عالیات این است که به هیچ وجه از آب و غذای غیر مطمئن استفاده نکرده و برای تغذیه از مراکز معتبر استفاده کنند و اگر به آب مطمئن دسترسی نداشتند، حتماً قبل از مصرف آن را بجوشانند


* دم کرده اسطوخودوس با چای کوهی
* نوشیدن مسهل بعد از سفر جهت پاکسازی و دفع اخلاط مانده در گوارش و سایر اندام ها به مدت یک هفته

مراقب باشید

* زائران در صورت داشتن سابقه آلرژی و حساسیت های غذایی از مصرف غذاهای سرخ شده و حاوی ادویه زیاد خودداری و از مصرف غذاهای خیلی چرب و نیز نوشیدنی های خیلی سرد اجتناب کنند.

* به زائران توصیه می شود از لیوان شخصی یا یک بار مصرف استفاده کنند و به هیچ عنوان از آب های موجود در ظرف های روباز و آلوده استفاده نکنند و در صورتی که نمی خواهند موجب آزردگی افرادی که پذیرایی می کنند، شوند چای یا دیگر نوشیدنی ها را در لیوان خودشان بریزند و بگویند می خواهم در طول راه بنوشم.

التماس دعا ...


منابع:
هفته نامه سلامت
خبرآنلاین
فارس
تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.