تبیان، دستیار زندگی
کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال جوما را به عنوان اسپانسر پیراهن تیم ملی انتخاب خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«جوما» اسپانسر جدید پیراهن تیم ملی

کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال جوما را به عنوان اسپانسر پیراهن تیم ملی انتخاب خواهد کرد.

بخش ورزشی تبیان
فوتبال ، تیم ملی

خبرگزاری های رسمی از این جلسه گزارش می دهند که رییس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال مامور به امضای قرار داد با جوما شده است. برندی که گفته می شود شرایط بهتری دارد.
ماجرای کیفیت پیراهن های تیم ملی ایران با پذیرفتن اسپانسرینگ تیم ملی توسط آل اشپورت شروع شد. برندی که از لیگ برتر و باسپاهان و پرسپولیس کارش را شروع کرده و به تیم ملی رسیده اما در نزدیکی مسابقات جام جهانی مورد توجه قرار گرفت. سرمربی تیم ملی و برخی بازیکنان به کیفیت اش اعتراض داشتند و پیش از جام جهانی ظاهرا تغییراتی در کیفیت لباس هایش ایجاد کرد و قرارداد فسخ نشد. همان روزها هم مشخص بود که عدم کیفیت پیراهن های تیم ملی ایران اگر فکت درستی باشد بیشتر به مدل قرارداد فدراسیون فوتبال و آل اشپورت مربوط است. نماینده شرکت آلمانی بارها تاکید می کرد که مانند قرارداد عمل کرده اند و بازیکنان می گفتند که پیراهن ندارند و ...
حالا و در روزهایی که به نظر می رسد کار آل اشپورت به عنوان اسپانسر تیم ملی به پایان رسیده و برندی نه چندان با کیفیت تر و مشهور تر برای تیم ملی انتخاب شده است. جوما البته در میان تیم های ملی برند محبوب تری به حساب می آید. این برند اسپانیایی در دوسال اخیر موفق شد تیم های تحت پوشش خود را بالا ببرد .اما 4 تیم آمریکایی ، 3 تیم آفریقایی 4 تیم آسیایی و 3 تیم اروپایی تحت پوشش این برند هستند که همچنان مشهورترین این تیم ها ، ازبکستان ، کوبا و بلغارستان به حساب می آیند.

در گزارش های منتشر شده از جلسه با فدراسیون فوتبال عنوان شده که تخفیف های لحاظ شده توسط جوما برای فدراسیون فوتبال قیمت های پیراهن این برند را به ارزان ترین تبدیل کرده و همین مساله هم سبب شده که انتخاب شود. البته که اگر تیم ملی ایران به جام جهانی برسد حتما پیراهن تیم ملی با هربرندی که باشد باید تاییدیه فیفا را کسب کند و باید کیفیت اش را بالا ببرد . اما باید مشخص شود فدراسیون فوتبال ایران برچه اساسی برند تیم ملی را به برندی تا این حد گمنام واگذار می کند. تیم ملی ایران در حال حاضر در رنکینگ فیفا بهترین تیم آسیاست.
بهترین تیم آسیا به هر دلیلی قرار شده جوما بپوشد اما کره جنوبی و استرالیا نایک به تن می کند و فدراسیون فوتبال ژاپن با آدیداس قرارداد دارد .در رنکینگ فوتبال جهانی هم فقط تیم ملی ایران است که زیر بار امضای قرارداد با برندی غیرمشهور رفته است. در میان همه تیم های بالای رنکینگ فیفا هم تقریبا همین رابطه برقرار است.
البته که مشکل فقط در بالای رنکینگ آسیایی و جهانی نیست که در گروه پیش مقدماتی مسابقات جام جهانی 2018 ایران با تیم هایی همگروه شده که از اسپانسرهایی خوشنام تری برخوردارند. تیم ملی هند که لباس های نایک را می پوشد ، عمان با کاپا قرارداد دارد ، ترکمنستان لباس های آمبرو به تن می کند و برند پیراهن گوام هم دیادوراست.
هرچند رعایت نشدن کپی رایت یکی از دلایلی است که بازار ایران را برای برندهای مشهور غیر جذاب می کند اما فروش لباس های اصل تیم های ملی مختلف در مغازه های برند ایران نشان می دهد که این مساله دیگر خیلی مطرح نیست. نکته دیگر پیش از این تحریم های بین المللی مطرح شده بود که امروز آن مشکل هم وجود ندارد. هرچند که در همان روزهای تحریم هم آدیداس اعلام کرده بود با رعایت شدن مسایلی حاضراست اسپانسر تیم ملی ایران باشد. حالا سوال اینجاست که پیراهن تیم ملی ایران به عنوان پرتماشاگر ترین تیم قاره و البته تیم اول رنکینگ خواهان ندارد؟
یعنی نایک و آدیداس که برای به دست آوردن یک پیراهن بیشتر در قاره های مختلف در حال جنگ هستند به راحتی فرصت به دست آوردن ایران را از دست می دهند؟ یعنی ایران تیم اول آسیا اینقدر بی اهمیت شده که باید قیمت جوما را در رقابت با آل اشپورت بررسی کرد؟ مطرح شدن این نام ها دوباره شایعاتی را به یاد می آورد که در روزهای قرارداد با آل اشپورت مطرح می شد. اینکه خدای ناکرده امضای قرارداد با اسپانسر غیرمشهور بیش از اینکه منافع ملی را تامین کند به دنبال تامین منافع شخصی باشد.


منبع : فدراسیون