تبیان، دستیار زندگی
در این گفتار به معرفی كامل10 شركت شركت برتر جهان در عرصه فناوری اطلاعات جهان در سال 2006 می پردازیم. رتبه های سال 2005 معمولا در اواخر هر سال پس از انجام بررسی‌های مختلف برترین شركت‌های جهان در زمینه‌های مختل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غول های فناوری اطلاعاتجهان

در این گفتار به معرفی كامل10 شركت شركت برتر جهان در عرصه فناوری اطلاعات جهان در سال 2006 می پردازیم.


رتبه های سال 2005

معمولا در اواخر هر سال پس از انجام بررسی‌های مختلف برترین شركت‌های جهان در زمینه‌های مختلف انتخاب می‌شوند. این اتفاق كه در حوزه فناوری اطلاعات نیز می‌افتد باعث شده تا مراكز بزرگ كامپیوتری و اینترنتی كیفیت و كمیت محصولات خود را به حد قابل‌قبولی برسانند تا بتوانند نام خود را در لیست برترین شركت‌های دنیا جای دهند. اگرچه قرار گرفتن نام یك كمپانی در بین بزرگان حوزه فناوری اهمیت زیادی می‌تواند داشته باشد، آنچه كه امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد حفظ موقعیت در این لیست است.


رتبه اول : شركت اچ پی –Hp  Hewlett-Packard

رتبه سال 2005 میلادی : 1

شركتHP موفق شد با افزایش صادرات كامپیوترهای شخصی طی سه‌ماهه سوم از سال جاری میلادی عنوان برترین تولیدكننده كامپیوتر و تجهیزات كامپیوتری در دنیا را به‌خود اختصاص دهد. طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی كارشناسان، احتمالاHP عنوان بزرگ‌ترین شركت فناوری در دنیا را نیز به‌خود اختصاص خواهد داد و ازIBM پیشی خواهد گرفت. این شركت بزرگ ‌هم‌اكنون حاكمیت بازارIT منطقه را در دست گرفته و توانسته از سال 1968 تاكنون حضور فعالی در خاورمیانه داشته باشد. نخستین دفتر خاورمیانهHP در سال 1994 تاسیس شد كه تعداد كارمندان این دفتر هم‌اكنون به 700 نفر می‌رسد. شركتHP به‌دنبال امضای قرارداد 5/4 میلیارد دلاری باMercury در نظر دارد سهم خود را از بازار نرم‌افزار منطقه افزایش دهد.

آدرس اینترنتی وب سایت  شركت :http://www.hp.com


رتبه دوم : شركت ای بی ام IBM

رتبه سال گذشته: 2

زمانی كه صحبت از توانایی و منزلت یك شركت در حوزه فناوری به میان می‌آید به‌طور قطع هیچ مركزی نمی‌تواند باIBM برابری كند. امروزه در هر منطقه‌ای محصولاتIBM به چشم می‌خورد و حضور پررنگ آن در زمینه‌های مختلف نظیر سخت‌افزار، سیستم‌های كامپیوتری، پلتفرم، نرم‌افزار،‌سرویس‌های مشاوره‌ای و دیگر خدمات به‌وضوح احساس می‌شود. شركتIBM در سال جاری هدف خود را تولید نرم‌افزار و محصولات تجاری قرار داد و برای نیل به این هدف تنها طی ماه آگوست 64/3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری كرد.IBM در سال 2006 شركت امنیتیISS را به قیمت 3/1 میلیارد دلار،FileNet را 6/1 میلیارد دلار و شركت نرم‌افزاریMRO را به قیمت 740 میلیون دلار خریداری كرد.

آدرس اینترنتی وب سایت شركت ای بی ام IBM:http://www.ibm.com


رتبه سوم : شركت سیسكو Cisco

رتبه سال گذشته: 6

شركت سیسكو در آوریل سال جاری اعلام كرد كه با سرمایه‌گذاری 265 میلیون دلاری در عربستان سعودی شبكه‌های داخلی این كشور را توسعه خواهد داد. این شركت موفق شده با تاسیس دفاتری در كشورهای امارات، عربستان، مصر، لبنان، كویت، مراكش، الجزیره، قاهره، بحرین و قطر نفوذ بیشتری در بازارهای خاورمیانه داشته باشد و در عین حال موقعیت خود را در دیگر كشورهای منطقه را حفظ كند. سیسكو بیش از 600 شریك در خاورمیانه دارد و شمار كارمندان آن در منطقه به 400 نفر می‌رسد. شركت بزرگ سیسكو اعلام كرده كه طرح‌های آن در حوزه خاورمیانه طی سال 2006 تا 50 درصد افزایش پیدا كرده است.

آدرس اینترنتی وب سایت  شركت سیسكو Cisco:http://www.cisco.com


رتبه چهارم : شركت اوراكلOracle

رتبه سال گذشته: 5

اوراكل به‌عنوان یكی از توانمندترین شركت‌های حاضر فناوری اطلاعات محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر موفق شده از بزرگ‌ترین رقبای خود پیشی بگیرد. اوراكل از دو سال قبل طرح پیشی‌گرفتن از رقبای خود را آغاز كرد و بر این اساس موفق شد با صرف میلیاردها دلار شركت‌های بزرگی چونPeopleSoft،Siebel وJD Edwards را خریداری كند. این شركت پیش‌تر نیز مراكز بزرگ‌كامپیوتری نظیرRetek وI-Flex را خریده بود و همین امر موجب شد تا در زمینه‌های مختلف توانمند شود. اوراكل امسال اعلام كرد كه تا سال 2013 نیز همچنان پشتیبانی خود را ازPeopleSoft،Siebel وJD Edwards ادامه خواهد داد. شركت مذكور بیش از 600 كارمند در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد و در 20 سال گذشته حضور پررنگی در این مناطق داشته است.

آدرس اینترنتی وب سایت  شركت اوراكلOracle:http://www.oracle.com


رتبه پنجم : شركت مایكروسافت Microsoft

رتبه سال گذشته: 3

اگرچه مایكروسافت همانند سال‌های گذشته یك بار دیگر نام خود را در لیست برترین شركت‌های كامپیوتری دنیا جای داد، گفته می‌شود كه 2006 سال خوبی برای غول نرم‌افزاری دنیا نبوده است. ویندوز مایكروسافت همچنان به‌عنوان برترین سیستم‌عامل دنیا محسوب می‌‌شود و این در حالی است كه مایكروسافت می‌كوشید هرچه سریع‌تر نسخه جدید این محصول با نام ویستا را وارد بازارهای جهانی كند. از دیگر اقداماتی كه مایكروسافت در سال جاری انجام داد تولید مجموعه نرم‌افزاریOffice 2007 بود كه این محصول نیز با اندكی تاخیر روانه بازار شد. مایكروسافت كه برای سال‌های متوالی برترین شركت كامپیوتری و اینترنتی دنیا محسوب می‌شد، با تقویت موتور جست‌وجوی گوگل و افزایش محبوبیتiPod اپل مشكلات عدیده‌ای را پیش رو دارد. در سال جاری اعلام شد كه بیل گیتس، پولدارترین فرد جهان احتمالا از مدیریت شركت مایكروسافت كناره‌گیری خواهد كرد. مایكروسافت به ویستا وOffice 2007 بسیار امیدوار است و می‌كوشد با عرضه دستگاه قابل‌حملZune دور تازه‌ای از رقابت‌های خود را با اپل آغاز كند.

آدرس اینترنتی وب سایت شركت مایكروسافت Microsoft:http://www.microsoft.com


رتبه ششم شركت اینتلIntel

رتبه سال گذشته: 4

شركت اینتل كه سابقه طولانی در تولید تراشه‌های كامپیوتری دارد، از فعالیت‌های خود در سال 2006 احساس رضایت نمی‌كند. كاهش سود خالص اینتل در سال جاری موجب شد تا این شركت بزرگ مجبور شود تا اواسط سال آتی بیش از 10 هزار و 500 كارمند خود را در سراسر جهان اخراج كند و برخی از شعبات خود را بفروشد. در این میان،Dell كه بزرگ‌ترین مشتری اینتل محسوب می‌شد، ارتباط خود را با این شركت قطع كرد و تصمیم گرفت كه از این پس باAMD فعالیت كند. اینتل این روزها موفق شده با عرضه تراشه جدید خود موسوم بهCore 2 Dou امیدهای بیشتری به سال 2007 داشته باشد و آینده را روشن‌تر ببیند.

آدرس اینترنتی وب سایت  شركت اینتلIntel :http://www.intel.com


رتبه هفتم : شركت سامسونگ Samsung

رتبه سال گذشته: 10

سامسونگ با ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار محصولات خود سعی كرد تا بخش بیشتری را از بازارهای خاورمیانه به‌دست آورد. این شركت كره‌ای طی سال جاری تمركز بیشتری بر عربستان سعودی داشته و سعی كرده تا با برقراری ارتباط صمیمانه‌ای، فروش خود را در این منطقه بیشتر كند. سامسونگ برای حضور در خاورمیانه بیشتر بر بازار تلفن‌همراه تمركز كرده و سعی كرده تا میزان صادرات تلفن‌همراه به عربستان را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. برخی اخبار رسیده نشان می‌دهد كه احتمالا شركت سامسونگ در چند ماه آینده قرارداد تازه‌ای را با شركت اماراتی اتصالات و شركتDu منعقد خواهد كرد تا بتواند ارتباطات خود را با خاورمیانه تقویت كند.

آدرس اینترنتی وب سایت شركت سامسونگ Samsung:http://www.samsung.com


رتبه هشتم : شركت دل Dell

رتبه سال گذشته: 7

شركت دل برای آنكه بتواند در شاخه تخصصی خود موفق باشد، سال سختی را پشت سر گذاشت. عدم انعطاف‌پذیری سیاست‌های توزیع محصولات دل برای بازارهای آمریكا و اروپای غربی موجب شد تا طی سه‌ماهه دوم از سال مالی 2006، میزان مشتری‌های این شركت تا 51 درصد كاهش پیدا كند و دل با یك بحران واقعی مواجه شود. پس از قوت گرفتنHP به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدكننده كامپیوترهای شخصی در بازارهای جهانی، دل تجربه‌تلخ دیگری را در این سه ماه برای خود رقم زد و باعث دلسردی و ناامیدی همه سرمایه‌گذاران شد. طبق مطالعات صورت گرفته در موسسه تحقیقاتی گارتنر، در طول سه‌ماهه سوم از سال جاری میلادی شركتHP بیش از 8/9 میلیون واحد كامپیوتر شخصی به سراسر جهان صادر كرد كه این رقم برای دل تنها به 28 هزار عدد می‌رسد.

دل برای آنكه بتواند به تمامی این مشكلات پایان دهد و تحولی عظیم در این زمینه ایجاد كند، فعالیت چندین ساله خود را با اینتل خاتمه داد و برای تامین تراشه‌های كامپیوتری خود قرارداد تازه‌ای را باAMD منعقد كرد. تراشه‌هایAMD برای اولین بار در سرور‌های دل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن وارد كامپیوترهای شخصی و نوت‌بوك‌های دل هم شد.

آدرس اینترنتی وب سایت  شركت دل Dell:http://www.del.com


رتبه نهم : شركت سیمانتك Symantec

رتبه سال گذشته: 9

سیمانتك در سال‌های اخیر خود را به یكی از توانمندترین مراكز دنیا در تولید برنامه‌های امنیتی برای مراكز دولتی، غیردولتی و كاربران شخصی تبدیل كرده است. طبق مطالعات مركز گارتنر، سال گذشته شركت سیمانتك عنوان برترین فروشنده نرم‌افزارهای ضدویروس را در جهان به‌خود اختصاص داد و توانست 5/53 درصد از بازارهای جهانی به ارزش چهار میلیارد دلار را به‌خود اختصاص دهد.

سیمانتك این روزها فعالیت خود را گسترش داده و به‌جز تولید محصولات امنیتی، از طریق خط ‌تولیدVeritas خود بر سیستم‌های اطلاعاتی نیز تمركز كرده است. شركتVeritas با صرف هزینه 4/10 میلیارد دلار فعالیت خود را از سال گذشته با سیمانتك آغاز كرد. سیمانتك در هشت سال گذشته فعالیت گسترده‌ای را در خاورمیانه داشته و تعداد كارمندان آن در منطقه به بیش از 60 نفر می‌رسد. سیمانتك هم‌اكنون در 15 كشور الجزیره، بحرین، مصر، عراق، قاهره، كویت، لبنان، مراكش، عمان، پاكستان، قطر، عربستان سعودی، تونس، امارات متحده عربی و یمن در خاورمیانه فعالیت می‌كند.

آدرس اینترنتی وب سایت شركت سیمانتك Symantec:http://www.symantec.com


رتبه دهم شركت زیراكس Xerox

رتبه سال گذشته: 20

زیراكس كه یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های دنیا در تولید چاپگر و محصولاتی از این دست محسوب می‌شود، موفق شد با تمركز بیشتر بر تولید سیستم‌های بازرگانی و دستگاه‌های مدیریت اطلاعات و اسناد موفقیت‌های فراوانی را در خاورمیانه به‌دست آورد. زیراكس در طول سال گذشته موفقیت‌های بی‌شماری را در خاورمیانه به‌خود اختصاص داد و با تغییر سیاست‌های كلی خود توانست ارتباطات قابل‌ ملاحظه‌ای را در منطقه ایجاد كند. پیش از پایان سال جاری، زیراكس نقش خود را در عربستان سعودی تقویت كرد و به‌دنبال امضای قراردادی با بانك مركزی اقتصادی(NCB) این كشور، كنترل و مدیریت تمامی اسناد و مدارك این بانك را در دست گرفت.

بر اساس این قرارداد، زیراكس متعهد شد كه محصول بسیار توانمند خود با نامiGen3 را برای نخستین بار در بانك مركزی عربستان و شعبات وابسته وارد كند و از این طریق گام‌های بلندتری را برای حضور در خاورمیانه بردارد.

آدرس اینترنتی وب سایت شركت زیراكس Xerox:http://www.xerox.com

منبع :  ماهنامه عصر شبكه


مطالب مرتبط :

15ریش سفید دنیای وب !

جیتكس؛ بزرگ ترین رویداد مخابراتی خاورمیانه

آمازون ده ساله شد