تبیان، دستیار زندگی
دیداری راهبردی در چارچوب مذاکرات وین برای حل بحران سوریه در راه است .این دیدار پیام های بسیاری برای دوستان و دشمنان سوریه و حامیان منطقه ای و بین المللی تروریسم دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعظیم ابر قدرت روس در برابر عظمت مقاومت

دیداری راهبردی در چارچوب مذاکرات وین برای حل بحران سوریه در راه است .این دیدار پیام های بسیاری برای دوستان و دشمنان سوریه و حامیان منطقه ای و بین المللی تروریسم دارد.

قبس زعفرانی-بخش سیاست تبیان

پوتین در دیدار با رهبر انقلاب

از آخرین سفر «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه به تهران که در سال 2007 میلادی انجام شد، 8 سال می گذرد، در این مدت منطقه خاورمیانه و عرصه بین الملل شاهد تحولات مهمی بود، به گونه ای که کمتر کشوری می تواند، ادعا کند، از این تحولات برکنار بوده است.

انقلاب های عربی در کشورهای تونس، مصر، لیبی، یمن و بحرین صرف نظر از نتیجه بخش بودن یا نبودن این انقلاب ها و اهداف نهفته در پس آنها مهمترین این تحولات بودند که تاثیر انکار ناپذیری بر منطقه و عرصه جهانی گذاشتند. اما بحران سوریه جایگاه دیگری در عرصه این تحولات دارد، بحرانی که بیش از 80 کشور جهان با هدف براندازی نظام در سوریه و فروپاشی محور مقاومت آن را به دمشق تحمیل کردند تا به اذعان همه تحلیلگران و صاحبنظران معادلاتی را در منطقه و جهان تغییر دهد که جایی در محاسبات متجاوزان به سوریه نداشت.

این مقدمه از این جهت عنوان شد تا بیانگر مهمترین هدف سفر پوتین به تهران و دیدار وی با مقام معظم رهبری «آیت الله خامنه ای» باشد که صاحبنظران آن را دیداری راهبردی در چارچوب مذاکرات وین برای حل بحران سوریه می دانند، دیداری که پیام های بسیاری برای دوستان و دشمنان سوریه و حامیان منطقه ای و بین المللی تروریسم دارد.

در این چارچوب اولین پیام دیدار پوتین با مقام معظم رهبری، را می توان بیان عمق و گستره روابط تهران - مسکو ملاحظه کرد و عرصه سوریه نماد این همکاری دو جانبه و همسویی مواضع و اشتراک منافع مبتنی بر احترام متقابل است تا حاصل آن اقدام مشترک و هماهنگ روسی - ایرانی برای مقابله با تروریسم و ریشه کن سازی آن در سوریه و سراسر منطقه باشد.

دومین پیام این دیدار را باید در قدرت و عظمت ایران اسلامی به رهبری امام خامنه ای ملاحظه کرد. این دیدار تاکیدی ضمنی بر این امر است که همکاری ایران و روسیه علاوه بر اینکه همکاری و رابطه ای راهبردی شمرده می شود، برای تضمین امنیت و ثبات منطقه یک ضرورت انکار ناپذیر است و بدون ایران، روسیه به تنهایی توان تضمین امنیت و ثبات منطقه ای را ندارد.

این دیدار به دشمنان منطقه ای و بین المللی سوریه و محور مقاومت تاکید می کند که نه تنها جایی در معادلات حاکم بر سوریه ندارند، بلکه دیگر نشانی از آنها در معادلات منطقه ای نمی توان یافت و حضور 5 ساله محور مقاومت در جنگ جهانی سوریه نه تنها، آن را تضعیف نکرده، بلکه قدرتمندتر از گذشته کرده تا با هر خطری که این محور را تهدید می کند، مقابله و معادلات مورد نظر خود را بر آن تحمیل کند. از این حیث دیدار رئیس جمهوری روسیه با مقام معظم رهبری را باید هماهنگی بیش از پیش مسکو  - تهران  - دمشق  - حزب الله برای به دست آوردن پیروزی های بیشتر و موفقیت های گسترده تر نه در عرصه فریب و نیرنگ سیاسی، بلکه در عرصه کار زار و میدانی است که نتایج خود را بر عرصه سیاسی نیز تحمیل خواهد کرد.

این دیدار به دشمنان منطقه ای و بین المللی سوریه و محور مقاومت تاکید می کند که نه تنها جایی در معادلات حاکم بر سوریه ندارند، بلکه دیگر نشانی از آنها در معادلات منطقه ای نمی توان یافت و حضور 5 ساله محور مقاومت در جنگ جهانی سوریه نه تنها، آن را تضعیف نکرده، بلکه قدرتمندتر از گذشته کرده تا با هر خطری که این محور را تهدید می کند، مقابله و معادلات مورد نظر خود را بر آن تحمیل کند

به این ترتیب این دیدار آغازگر مرحله ای جدید از روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای بین تهران و مسکو باشد که بازتاب های آن نه تنها پرونده سوریه که پرونده عراق و پرونده یمن و بحران لبنان را نیز در برمی گیرد.

حملات تروریستی که هفته گذشته پاریس را هدف گرفت و داعش مسئولیت آن را پذیرفت، ناکامی دشمنان سوریه در تحقق اهداف خود از جمله براندازی نظام در سوریه، عملکرد ناموفق غرب در مبارزه با تروریسم و عدم جدیت در این مبارزه و خطری به نام داعش که ساخته و پرداخته آمریکا و غرب است و هم اکنون به تهدیدی بزرگ و جدی علیه آنها تبدیل شده، در کنار ایران هسته ای و روسیه ای که به دنبال احیای جایگاه و موقعیت گذشته و منطقه ای خویش است، موجب می شود تا همه نگاه های بین المللی به این دیدار دوخته شود و ایران و سوریه و محور مقاومت ثابت کنند، معادلات منطقه را آنها و براساس منافع و چشم داشت هایشان رقم خواهند زد.

در واقع دیدار رئیس جمهوری روسیه به عنوان یکی از دو ابرقدرت حاکم بر عرصه بین المللی با مقام معظم رهبری، امام خامنه ای اذعان به اهمیت نگرش و دیدگاه منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران است و معادلات جدید منطقه بدون توجه به خواسته ها و منافع جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت راه به جایی نخواهند برد و این اقتدار تنها به لطف حکمت و تدبیر رهبر انقلاب، خون شهدا، ایستادگی و پایمردی ملل مظلوم منطقه از جمله ملت ایران و سوریه و استمرار راه شهیدان حاصل شده است.