تبیان، دستیار زندگی
رحالی که با تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده تغییری نکرد، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از تأثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سال ۱۳۹۶ خبر داد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرکت لاک پشتی برای حذف کنکور

گام اول را محکم و مطمئن بردارید(1)

درحالی که با تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده تغییری نکرد، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از تأثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سال ۱۳۹۶ خبر داد.

عبدالرسول عمادی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با تأكید بر اینكه تأثیر سوابق تحصیلی در كنكور سال 25،95 درصدی خواهد بود، گفت: «علاوه بر تأثیر 25درصدی سوابق تحصیلی در كنكور سال آینده، 5درصد تأثیر مثبت مربوط به دوره پیش دانشگاهی در كنكور سال آینده را خواهیم داشت؛ یعنی این تأثیر 5درصدی مثبت اگر به افزایش رتبه در كنكور منجر شود، اعمال خواهد شد در غیراین صورت اعمال نمی شود.» وی تأكید كرد: «برای كنكور سال 1396تأثیر سوابق تحصیلی دانش آموزان 30درصد به صورت قطعی خواهد بود.»

سابقه یك طرح

مجلس شورای اسلامی سال 1392 قانونی تصویب كرد كه می گفت تأثیر سوابق تحصیلی در كنكور باید به تدریج افزایش یابد. در سال اول اجرای این قانون یعنی سال 93-94 تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی كه دارای سابقه تحصیلی هستند حداقل 25 درصد تعیین و مقرر شد پس از 5سال، حداقل 85درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در كل كشور بر مبنای سابقه تحصیلی انجام شود.

به این ترتیب و به طور میانگین هر سال باید دست كم این میزان 12درصد افزایش یابد تا مصوبه مجلس در موعد مقرر عملیاتی شود. با از دست دادن فرصت سال تحصیلی 94-95 و اعلام رسیدن این سهم در كنكور 96به 30 درصد، باید از سال 96 تأثیر سابقه تحصیلی به شیب بسیار بیشتری افزایش یابد.

اعلام رشد 5 درصدی برای كنكور96 در حالی است كه اگر قرار باشد قانون درست اجرا شود، باید 2سال پایانی زمان اجرای این طرح برای هرسال دست كم 28درصد افزایش یابد؛ یعنی در كنكور 97به 58درصد و سال 98به 85درصد برسد.

براساس مصوبه مجلس در مرداد ماه 92، وزرای علوم، آموزش و پرورش، بهداشت و معاون آموزشی آنها به همراه رئیس سازمان سنجش اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو هستند. همچنین یك نفر از نمایندگان عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و روسای سنجش آموزش بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به عنوان ناظر بر این شورا تعیین خواهد شد. هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد كه پیشنهاد این وزارتخانه افزایش سهم سوابق تحصیلی در كنكور 95به 35درصد بوده كه در این شورا به تصویب نرسیده است.

هنوز معلوم نیست كدام یك از این اعضا با پیشنهاد آموزش و پرورش برای افزایش 10درصدی سهم سوابق تحصیلی دانش آموزان در كنكور95 مخالف بوده اند.

منبع: همشهری آنلاین

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:  نسرین صادقی