تبیان، دستیار زندگی

روش‌های خانگی برای کاهش لک و پیس

بیماری ویتیلیگو که در زبان فارسی به آن لک و پیس گفته می‌شود، یک مشکل پوستی است که در آن سلول‌های بافت‌های بدن، رنگدانه های طبیعی خود را از دست می‌دهند و به این ترتیب در مناطق در معرض دید مانند دست ها، صورت، گردن و غیره لکه‌های سفید رنگی شکل می‌گیرد. گاهی این بیماری روی بافت‌های دهان، حفره‌های بینی، بخش تناسلی و حتی شبکیه‌ی چشم نیز خود را نشان می‌دهد. متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد، اما روش‌های درمانی برای کاهش علائم آن در پیش گرفته می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

ویتیلیگو

 

لک و پیس روی اعتماد به نفس مبتلایان تاثیر جدی دارد. بنابراین لازم است در کنار درمان های پوستی، مشاوره های روانشناسی نیز گنجانده شود. در این مطلب علاوه بر بررسی کوتاه ویتیلیگو، چند روش خانگی برای کاهش این مشکل پوستی را عنوان می کنیم.

دلایل ابتلا به لک و پیس چیست؟

تا کنون محققان دلیل اصلی ابتلا به ویتیلیگو یا همان لک و پیس را کشف نکرده اند. برخی نظریه ها بر این است که اختلالات دستگاه ایمنی بدن باعث می‌شود که آنتی بادی های بدن علیه سلول‌های رنگدانه ای وارد عمل شوند. ملانوسیت ها همان سلول‌های تولیدکننده رنگدانه ی پوست هستند که در معرض خطر و آسیب قرار می گیرند و یا از بین می روند و جای خود را به لکه‌های سفید رنگی می دهند که با رنگ بقیه ی مناطق پوست تفاوت دارند.

محققان بر این عقیده هستند که بیشترین موارد ابتلا به لک و پیس عامل ژنتیکی دارد. این بیماری پوستی درمان قطعی ندارد، اما می توان علائم آن را کاهش داد و کیفیت زندگی مبتلایان را بهبود بخشید.

توصیه هایی برای مقابله با لک و پیس

افرادی که به لک و پیس مبتلا می‌شوند، باید بیش از همه مراقبت پوست خود باشند، چون پوست این افراد حساس تر و آسیب پذیرتر است.

خاک رس قرمز حاوی مس است. این ترکیب به احیای رنگدانه های پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، خاک رس به بهبود جریان خون کمک کرده و باعث می‌شود که پوست سالم تر بماند

 

حواستان به آسیب های نور خورشید باشد

یکی از مسائل مهم در مقابله و درمان این بیماری، مراقبت از پوست از تماس با اشعه های خورشید است. برای این کار لازم است که از کرم ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید. بهتر است با پزشک خود برای انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب مشورت کنید. نیم ساعت قبل از خارج شدن از منزل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید کرم به پوست خود بزنید.

حتما از کلاه، عینک آفتابی و لباس های پوشیده استفاده کنید و در ساعات گرم روز زیاد در آفتاب نباشید. افرادی که دچار این مشکل پوستی هستند، بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند که این وضعیت مشکل را بدتر می‌کند.

تاتو ممنوع

نوعی تکنیک تاتو به نام میکروپیگمنتیشن وجود دارد که می تواند لک های سفید را پوشانده و تا حدودی پنهان کند. اما در عین حال ممکن است که این تکنیک ها باعث انتشار هر چه بیشتر بیماری شوند و لک های سفید جدید ایجاد کنند.

روش‌های طبیعی برای مقابله با لک و پیس

برخی ترکیبات طبیعی روی پوست تاثیر خوبی دارند و باعث کاهش لک ها می‌شوند. البته باید بدانید که تاثیر این روش‌های خانگی در افراد مختلف متفاوت است. اما بهتر است برای رسیدن به نتایج مثبت ناامید نشوید و به درمان ادامه دهید.

پاپایا

این ماده ی غذایی حاوی مواد مغذی است که باعث فعال شدن دوباره ی ملانوسیت ها شده و ملانین تولید می کنند. برای اینکار یک برش میوه ی پاپایا را تهیه کنید و آن را داخل مخلوط کن میکس کنید. خمیر به دست آماده را به طور مستقیم روی پوست بگذارید. اجازه دهید خمیر روی پوست خشک شود. برای رسیدن به نتایج بهتر این کار را به طور منظم (دو بار در روز) انجام دهید. با نوشیدن آب این میوه نیز می توانید تاثیر آن را چند برابر کنید.

خاک رس قرمز

خاک رس قرمز حاوی مس است. این ترکیب به احیای رنگدانه های پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، خاک رس به بهبود جریان خون کمک کرده و باعث می‌شود که پوست سالم تر بماند. می توانید دو قاشق غذاخوری خاک رس قرمز را با یک قاشق غذاخوری آب زنجبیل مخلوط کنید. خمیر را روی مناطق مبتلا به لک و پیس قرار داده و بعد از 15 دقیقه شستشو دهید.

یکی از مسائل مهم در مقابله و درمان بیماری لک و پیس، مراقبت از پوست از تماس با اشعه‌های خورشید است

 

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه ی مفید است که برای بهبود پوست تاثیر مثبتی دارد، چون این ادویه ی طلایی مانند یک رنگدانه‌ی طبیعی عمل می‌کند. به نیم کیلو زردچوبه، یک چهارم کیلو ریشه ی زنجبیل و آب 5 عدد لیموترش نیاز دارید. تمام ترکیبات را داخل ظرف ریخته، مخلوط کنید و داخل یخچال قرار دهید. قبل از هر وعده ی غذایی، دو قاشق از این ترکیب پرخاصیت را میل کنید. روش دیگر این است که دم کرده ی زردچوبه را تهیه کنید و به طور مستقیم روی پوست تان قرار دهید.

عدس آبی

عدس آبی یک گیاه کوچک آبزی است که معمولا در دریاچه ها و برکه ها رشد می‌کند و برای مقابله با لک و پیس مفید است. مشکل این است که به دست آوردن این گیاه چندان ساده نیست. اگر در مناطقی زندگی می کنید که به این گیاه دسترسی دارید، می توانید آن را له یا آسیاب کرده تا خمیر شود و سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. بعد از هر وعده ی غذایی، یک تا دو قاشق از این خمیر را میل کنید.

زنجبیل

این ریشه‌ی پرخاصیت شهرت زیادی دارد و برای مقابله و بهبود لک و پیس نیز موثر است. می‌توانید یک ریشه‌ی زنجبیل را یا یک قاشق کوچک روغن خردل و یک نوک انگشت زردچوبه ترکیب کنید. برای این کار لازم است که ریشه‌ی زنجبیل را له کنید و با روغن خردل و پودر زردچوبه مخلوط کنید. این خمیر را به طور مستقیم روی مناطق دچار لک و پیس قرار داده و بعد از 15 تا 20 دقیقه شستشو دهید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.