تبیان، دستیار زندگی
هر سال گزارشی براساس یک ارزیابی در رابطه با فضای ورزشی بانوان ارائه می شود که در برگیرنده آمار خوبی برای ورزش بانوان نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی برای ورزش کردن بانوان نیست

هر سال گزارشی براساس یک ارزیابی در رابطه با فضای ورزشی بانوان ارائه می شود که در برگیرنده آمار خوبی برای ورزش بانوان نیست.

بخش ورزشی تبیان
ورزش بانوان

با وجود رشد چشمگیر ورزش در میان جمعیت بانوان و موج روی آوردن دختران و زنان به ورزش و به خصوص در رشته هایی خاص، گسترش فضای موجود برای ورزش کردن آنان به طرز امیدوارکننده ای پیش نمی رود.
در واقع اختصاص زیرساخت های ورزشی به بانوان اتفاقی است که کمتر می افتد و اصلا در برخی از استان ها حتی در حد یک سانتی متر هم پیشرفت ندارد.
البته براساس چشم انداز آینده می توان پیش بینی کرد سرانه ورزشی بانوان در برخی مناطق کشور افزایش یابد اما این افزایش قرار نیست در حد چشمگیری باشد. اما واقعا اوضاع سرانه ورزشی بانوان در کشور چقدر است؟
طبق آخرین آمارها سرانه فضای ورزشی در تهران و برای بانوان به کمتر از یک متر می رسد، به طور دقیق تر 82 سانتی متر! اما در 82 سانتی متر چه می توان کرد؟ براساس استانداردهای جهانی حداقل حدود دو متر برای ورزش هایی که نیازمند حرکت مداوم است، نیاز است.
مریم عظیمی نژاد، کارشناس ارشد ورزشی در این رابطه می گوید: «برای بهره مند شدن از فعالیت های ورزشی و اثرات مثبت آن دربین بانوان باید به دنبال افزایش سرانه فضای ورزشی کشور بود.
بدون شک با رساندن این سرانه به دو متر آن وقت بهتر می توان در مورد اثرات مثبت ورزش در بانوان صحبت کرد. به عبارتی این حداقل فضایی است که می توان در آن به اهداف ورزشی رسید.
بد نیست بدانید در بسیاری از کشورهای پیشرفته سرانه فضای ورزشی بانوان بالغ بر پنج مترمربع است.
این کارشناس ورزشی در حالی از حداقل سرانه ورزشی در اروپا می گوید که در تهران این حد نصاب کمتر از یک متر است. در مورد شهرهای تابعه یعنی کرج، شهرری، ورامین، رباط کریم و شهریار این سرانه حتی کمتر هم است.
ارزیابی جدیدی در این خصوص انجام نشده اما آمار ثبت شده برای این شهرها در سال گذشته، براساس پیش بینی تقریبی جمعیت زنان کمتر از 75 سانتی متر بوده است.

افزایش فضاهای ورزشی، بدون شک ذهنیت مثبتی را در جامعه ایجاد می کند و این مورد درباره خانم ها که روحیه لطیف تری دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. مطمئنا با افزایش فضای ورزشی، بانوان برای ورزش کردن بیشتر تشویق می شوند

آمارهای غیررسمی از سرانه ورزش بانوان حکایت از این دارد که در شهرهایی نظیر اصفهان، مشهد، تبریز، قزوین، شیراز، اهواز، ساری و اراک اوضاع بهتر از تهران نیست و این میزان در بهترین حالت به سختی از یک متر مربع تجاوز می کند.
نگین آقاباشی ، روان شناس ورزشی در رابطه با فضای محدود ورزشی برای بانوان به جام بانوان می گوید: اضافه وزن بسیاری از خانم ها ارتباط مستقیمی با همین سرانه پایین ورزشی و فضاهای محدود باشگاه ها دارد.
افزایش فضاهای ورزشی، بدون شک ذهنیت مثبتی را در جامعه ایجاد می کند و این مورد درباره خانم ها که روحیه لطیف تری دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. مطمئنا با افزایش فضای ورزشی، بانوان برای ورزش کردن بیشتر تشویق می شوند.
با سرانه ورزشی 80 سانتی متری یا حتی یک متری سخت تر می توان ورزشکارانی حرفه ای و تمام عیار شناسایی کرد و پرورش داد.
در واقع سرعت کند پیشرفت ورزش در میان بانوان تا حد زیادی به این سرانه محدود ارتباط دارد.
توانایی های ورزش بانوان در شهرهای مختلف و در رشته های گوناگون فراتر از فضای موجود در نظر گرفته شده برای هر نفر است
و با پذیرش این واقعیت و با علم به این که افزایش فضای موجود به پیشرفت ورزش بانوان کمک چشمگیری می کند، شاید بهتر باشد از همین امروز برای گسترش سرانه ورزشی بانوان قدم برداشت.


منبع: جام جم