تبیان، دستیار زندگی
برای تمام خانم های شاغل آن هم از نوع همسر و مادر اولویت بندی و کمبود زمان چالش بزرگی است و مدیریت وظایف خانه و بیرون مهم ترین دغدغه آنهاست؛ مادرانی که حدود ۴۰ ساعت خود را در هفته کار کرده و برای اینکه همزمان مادر، همسر و کارمند نمونه ای باشند، تلاش زیادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

40 ساعت کار در هفته، سهم تو!

مهارت های زندگی برای مادران شاغل

برای تمام خانم های شاغل آن هم از نوع همسر و مادر اولویت بندی و کمبود زمان چالش بزرگی است و مدیریت وظایف خانه و بیرون مهم ترین دغدغه آنهاست؛ مادرانی که حدود ۴۰ ساعت خود را در هفته کار کرده و برای اینکه همزمان مادر، همسر و کارمند نمونه ای باشند.

فراوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
مادر شاغل

یاد بگیرید زمان تان را به درستی مدیریت کنید؛ به نحوی که بتوانید هم از عهده وظایف کاری تان برآیید و هم برای وقت گذراندن با فرزند و همسرتان زمان آزاد داشته باشید.
مادر بودن یکی از بزرگترین هدایایی است که یک زن می تواند در طول زندگی اش دریافت دارد. هر چند، مادر شاغل بودن یک چالش واقعی است.
هر روز انبوهی از وظایف و کارهای روزانه پیش روی تان قرار دارد و به ندرت، زمانی برای خودتان پیدا می کنید. همین امر موجب می شود ایمان به خودتان و مهارت های حرفه ای تان را از دست بدهید.
شاید با قرار گرفتن در این موقعیت فکر کنید مسیر شغلی تان به انتهایش رسیده است. اما باور کنید، نه، بسیاری از مادران شاغل نسبت به سایر کارمندان موفق ترند. آنها همسران فوق العاده، مادران شگفت انگیز و کارمندان بی نقصی هستند.
اما رمز کارشان چیست؟ آنها به سادگی بر این مهارت های مهم زندگی تسلط می یابند که هر مادر شاغلی باید به منظور داشتن زندگی شاد و موفق، آنها را به کار ببرد.

مواظب خودت باش

اگر شغل تان را دوست ندارید می توانید تغییرش دهید اما فرزندتان را هرگز ترک نمی توانید ترک کنید

با داشتن تمام آن کارهای روزانه خانه و پروژه های بزرگ، فراموش کردن خودتان راحت است. فرزندتان اولویت شماست و برای درآمد داشتن هم نیاز به شغل دارید. ممکن است فکر کنید در حال حاضر مراقبت از خودتان خیلی مهم نیست.
هر چقدر هم که سرتان شلوغ باشد، لازم است هر روز، زمانی را به خود خودتان اختصاص دهید. حتی اگر این زمان 5 دقیقه هم باشد، شما به یک وقفه نیاز دارید. به صورت روزانه مواظب زیبایی و سلامتی خودتان باشید. مطمئنا می خواهید شوهر و فرزندتان به همسر و مادر زیبایشان ببالند. به همین دلیل است که همیشه سعی کنید بهترین نسخه از خودتان باشید.

تیمی کار کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند همه کارها را خودشان به تنهایی انجام دهند، پس قطعا نیاز دارید مهارت کار کردن به صورت تیمی را بیاموزید.
شما مادری هستید که زمان این را ندارد همه کارها را به صورت مستقل و خودمختار انجام دهد. از همسرتان بخواهید در امور خانه کمک کند و سعی کنید وظایف تان را با همکاران تقسیم کنید.

خودتان را ببخشید

فارغ از اینکه امروز چه روزی است، شما همیشه سرتان شلوغ است. مادران شاغل به دلیل برنامه های کاری فوق العاده شلوغی که دارند غالبا کمتر از سایر مادران به فرزندان شان توجه می کنند. اگر نمی توانید تمام وقت تان را با خانواده تان بگذرانید، احساس گناه نکنید.

تعادل برقرار کنید

مادر شاغل بودن به معنی انجام ده ها وظیفه روزانه و مستمر است. پس سعی کنید روش مناسبی برای ایجاد توازن و تعادل میان کار و زندگی شخصی تان پیدا کنید. یاد بگیرید زمان تان را به درستی مدیریت کنید به نحوی که بتوانید هم از عهده وظایف کاری تان برآیید و هم برای وقت گذراندن با فرزند و همسرتان زمان آزاد داشته باشید.

پر انرژی باشید

زندگی شما آسان نیست. این بدین معناست که گاهی اوقات بهتر است به جای گریه کردن بخندید. افکار مثبت به شما کمک می کند با وجود فشارهای سخت و طاقت فرسا همچنان به مسیرتان ادامه دهید. هر زمان احساس می کنید قادر به کنترل زندگی شلوغ تان نیستید به کودک تان فکر کنید. شما قوی، باهوش و شجاع هستید. امیدتان را از دست ندهید و به آینده روشن تان مطمئن باشید.

با فرزندتان بازی کنید

فرزندتان توجه شما را می طلبد و نمی توانید از همسرتان بخواهید همیشه با او بازی کند و سرگرم نگهش دارد. پس به فرزندتان چند کار دهید و از او بخواهید وظایف خودش و شما را با یکدیگر انجام دهد.

خودتان را برای مشکلات آماده کنید

زندگی مادران شاغل مملو از سختی ها و مشکلات متعدد است. همانطور که لازم است کارمند فوق العاده، مسئولیت پذیر و سخت کوشی باشید، همچنین باید در عین حال همسر دوست داشتنی و زیبا، مادر دلسوز و دختر قدرشناسی باشید. شما یک مادر هستید. اگر شغل تان را دوست ندارید می توانید تغییرش دهید اما فرزندتان را هرگز نمی توانید ترک کنید، پس مطمئن باشید صرف نظر از اینکه چقدر سرتان شلوغ باشد یا موفق باشید، خانواده تان اولویت شما است.

توازن و تعادل میان کار و زندگی شخصی تان پیدا کنید. یاد بگیرید زمان تان را به درستی مدیریت کنید

داشتن چندین و چند وظیفه، خصوصا زمانی که بچه دارید، کار سختی است. برای زندگی هر روزتان برنامه ریزی داشته باشید و مسائل منفی را خیلی جدی نگیرید. به خاطر داشته باشید، افراد زیادی هستند که نمی توانند بچه دار شوند و بسیاری از مردم هم نمی توانند یک شغل برای خودشان پیدا کنند. قدر زندگی تان را بدانید.

راه های رسیدن به آرامش برای زنان پرمشغله

به عکس بچه هایتان نگاه کنید

شیطنت و بانمک بودن آنها را به خاطر آورید و از اینکه شما آنها را به دنیا آورده اید به خودتان افتخار کنید. کودکان لبخند معصومی دارند. شما می توانید با نگاه کردن به لبخند آنها مقدار زیادی از تنش و استرس درونتان را از بین ببرید.

فیلم خنده دار نگاه کنید و بخندید

بالاخره شما همیشه زمانی را برای فراغت بین کارهایتان دارید. می توانید از این زمان برای فیلم دیدن آنلاین استفاده کنید تا استرستان را کاهش دهید.

یک فصل کتاب را بخوانید

یکی از آثار نویسنده محبوبتان را انتخاب کنید و به دنیایی بروید که در جستجوی آن بودید. این هم یکی دیگر از راه های خلاص شدن از روزمرگی و رسیدن به آرامش است.

دوش آب گرم بگیرید

این هم یکی از روش های رسیدن به آرامش است؛ دوش آب گرم و آوازخوانی با صدای بلند! آهنگی از زمان کودکی تان انتخاب کنید. با انجام حرکات موزون آن را با صدای بلند بخوانید. موسیقی اثر آرامبخشی دارد و تمام حس های شما را بر می انگیزد. پس این روش را هم در نظر بگیرید.

ورزش یادتان نرود

ورزش به مدت 30 تا 45 دقیقه می تواند شما را به آرامش برساند. حتی یک پیاده روی کوتاه در مدت زمان کمتر از این هم می تواند موجبات آرامش شما را فراهم کند. ورزش باعث آرامش و بازشدن ذهن شما می شود.

آشپزی کنید

تعجب نکنید. ما هم می دانیم که شما به عنوان یک همسر و مادر تقریبا هر روز آشپزی می کنید اما منظور ما از آشپزی این است که این بار آشپزی را نه به عنوان یک وظیفه همیشگی بلکه به عنوان یک تفریح و سرگرمی انجام دهید. با این کار استرس های روزانه تان کم می شود و هم غذایی خوشمزه برای خانواده پخته اید.

گلکاری کنید

حتی اگر خانه بزرگی ندارید باز هم می توانید با نگهداری از چند گلدان کوچک فضای خانه تان را زیباتر و با رسیدگی به گل هایتان فارغ از همه استرس های روزانه، لحظاتی را در آرامش سپری کنید.


منابع:
روزنامه اقتصادی آسیا/ هفته نامه زندگی مثبت


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.