تبیان، دستیار زندگی
پس از کش وقوس های فراوان سرانجام دستور ویژه رییس جمهور راهگشا شد و تیم ملی فوتسال بانوان به رقابت های گواتمالا خواهد رفت. سوال این است که آیا برای یک اعزام برون مرزی عادی طی چنین فرآیندی لازم بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعزام بانوان با دستور ویژه رییس جمهور

پس از کش وقوس های فراوان سرانجام دستور ویژه رییس جمهور راهگشا شد و تیم ملی فوتسال بانوان به رقابت های گواتمالا خواهد رفت. سوال این است که آیا برای یک اعزام برون مرزی عادی طی چنین فرآیندی لازم بود؟

بخش ورزشی تبیان
تیم ملی بانوان

داستان پرتلاطم اعزام تیم ملی فوتسال بانوان ایران به مسابقه های جهانی در جاده یاس و ناامیدی بود که با تدبیر رییس جمهور به مسیر روشنایی بازگشت و امید را به تیم ملی فوتسال بانوان بازگرداند تا این بار کم کاری های فدراسیون فوتبال را شخص رییس جمهور جبران کرده باشد.
در حالی که رییس و نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال موضوع اعزام تیم ملی فوتسال بانوان به گواتمالا را تمام شده تلقی می کردند و کفاشیان به دنبال جبران تبعات لغو این اعزام بود، رییس جمهور در دستوری ویژه به وزرای امورخارجه و ورزش اعلام کرد که تمام تلاش ها را برای اعزام تیم ملی فوتسال بانوان بکار بگیرند.
پیش از این مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کرده بودند که تمام راه های ممکن برای اعزام تیم ملی بانوان به گواتمالا را رفته اند. هرچند که در هر بار اظهارنظر یک دلیل برای لغو این اعزام اعلام می شد. گاهی زمان، گاهی پول و گاهی عدم همکاری میزبان.

زمانی که چنین مشکلاتی به وجود می آید همه انتظار دارند که مسئول اول فدراسیون در بخش بانوان یعنی نایب رییس بانوان فدراسیون تمام تلاش خود را برای رفع آن انجام دهد اما متاسفانه در فدراسیون فوتبال شخصی که خیلی زود تسلیم تصمیم فدراسیون شد خود نایب رییس بانوان بود

رییس فدراسیون که منتظر بود کشور میزبان تمامی هزینه های تیم ملی را بپردازد، زمانی که متوجه شد گواتمالا این کار را انجام نمی دهد ترجیح داد که از اعزام این تیم با بهانه ویزا صرف نظر کند. این در حالی است که کشورهای زیادی هستند که در ایران سفارت خانه ندارند و بسیاری از تیم های ورزشی ایران با هماهنگی میان مسئولان وزارت خارجه و فدراسیون مربوطه به این کشورها سفر می کنند اما فدراسیون فوتبال با وجود اینکه اعلام کرده بود تمام تلاش خود را کرده اما ظاهرا راحت ترین و در دسترس ترین راه را فراموش کرده بود. اگر فدراسیون زودتر از این ها با وزارت خارجه و حتی سفیر ایران در آلمان مکاتبه می کرد این داستان ادامه دار زودتر از اینها به پایان می رسید. هرچند که با یک همکاری میان مسئولان ایران و گواتمالا این امکان بود که برای تیم ملی ویزای فرودگاهی گرفته شود کاری که قرار است اکنون با دستور رییس جمهور عملی شود.
به نظر می رسد که فدراسیون فوتبال حداقل در عمل علاقه ی چندانی به اعزام تیم ملی بانوان به رقابت های جهانی گواتمالا نداشته و هزینه کردن برای قهرمان فوتسال زنان آسیا را بی نتیجه می دانسته است و برخلاف تیم ملی بانوان این روز ها تمام تلاش و بودجه اش را در اختیار تیمی قرار داده که نیم قرن است در حسرت کسب قهرمانی در آسیاست.

زمانی که چنین مشکلاتی به وجود می آید همه انتظار دارند که مسئول اول فدراسیون در بخش بانوان یعنی نایب رییس بانوان فدراسیون تمام تلاش خود را برای رفع آن انجام دهد اما متاسفانه در فدراسیون فوتبال شخصی که خیلی زود تسلیم تصمیم فدراسیون شد خود نایب رییس بانوان بود. او در تمام مصاحبه های خود به کرات اعلام کرد که با وجود تلاش فدراسیون به احتمال زیاد این اعزام لغو می شود.
الهه عرب عامری که بعد از قهرمانی تیم بانوان در آسیا، کسب سهیمه مسابقه های جهانی را باعث افتخار می دانست اکنون اعلام کرده که مسابقه های گواتمالا یک تورنمنت معمولی و تدارکاتی است که حضور در آن اهمیت زیادی ندارد.
این اظهارات و تلاش های ناکام سرانجام با دخالت بالاترین مقام اجرایی کشور در مسیر پیگیری جدی قرار گرفته است، این دستور برای فدراسیون فوتبال یک زنگ خطری است چرا که نشان داد فدراسیون نشین ها در تعامل با دو وزارتخانه و در پیش از دستور رییس جمهور نتوانسته اند وظیفه عادی خود در یک اعزام ساده را به انجام رسانند و بدتر از همه هم اینکه معمولا بروز مشکل در اعزام ها در اکثر موارد ناخواسته در بخش بانوان صورت می گیرد. البته بعد از دستور رییس جمهور، علی کفاشیان در گفت وگو با ایسنا اعلام کرده که اگر مشکل ویزا حل شود فدراسیون این آمادگی را دارد که تیم ملی بانوان را به این رقابت ها اعزام کند. اکنون باید خوشحال بود که به جز مشکل ویزا، فدراسیون مساله دیگری در اعزام تیم فوتسال بانوان به گواتمالا ندارد.
تیم ملی به گواتمالا می رود اما قطعا در خاطر همه خواهد ماند که کاروان تیم ملی فوتسال بانوان با پشت سرگذاشتن چه مسیری به رقابت های جهانی رسید و چه کسی این تیم را به گواتمالا برد.


منبع : ایسنا