تبیان، دستیار زندگی
جایزه محلی تهران برای مدیریت شهری به پله دوم رسید و روز شنبه (نهم آبان) در حالی مراسم اختتامیه این جشنواره برگزار می شود که بیش از 300 پروژه در حوزه های مختلف مدیریت شهری از کشورهای مختلف به این جشنواره ارسال شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خشت طلایی تهران به پله دوم رسید

نشست خبری جایزه خشت طلایی تهران

جایزه محلی تهران برای مدیریت شهری به پله دوم رسید و روز شنبه (نهم آبان) در حالی مراسم اختتامیه این جشنواره برگزار می شود که بیش از 300 پروژه در حوزه های مختلف مدیریت شهری از کشورهای مختلف به این جشنواره ارسال شده است.

به گزارش روابط عمومی، شهرام گیل آبادی، ریس شورای سیاستگذاری و راهبردی جایزه "خشت طلایی تهران" روز چهارشنبه در یک نشست خبری با اشاره به تدوین دورنگاه شهر تهران و موقعیت های مختلفی که با توجه به این دورنگاه پیش روی مدیریت شهری تهران ترسیم می شود گفت: قطعا توجه به این دور نگاه برای زیست بهتر شهری مردم موقعیت های مختلفی را پیش روی مدیریت شهری ترسیم می کند. بر این اساس اولویت های تعریف شده ای مانند حمل و نقل عمومی و فضاهای فرهنگی با تبعیت از این دورنگاه که شهر تهران برای خود ترسیم کرده است تلاش می کند آنها را در حوزه مدیریت شهری خود محقق کند.

وی افزود: قطعا در این دور نگاه پیشبرد اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران نیز دیده شده است و توجه به دیپلماسی شهری ذیل دیپلماسی عمومی در دورنگاه شهر تهران به طور جدی مورد توجه قرار می گیرد.

ریس شورای سیاستگذاری و راهبردی جایزه "خشت طلایی تهران" با اشاره به اعجاب میهمانان خارجی که از تهران بازدید می کنند تاکید کرد: تهران امروز مورد توجه دنیا قرار گرفته است و امکان ندارد مهمانی از کشورهای خارجی وارد تهران شود و نسبت به حوزه های مختلف مدیریت شهری و پیشرفت شهر تهران اعجاب خود را اعلام نکند این در حالی است که پیش از این این میهمانان برایشان تصویر غلطی از شهر تهران به دست رسانه ها و یا سایر منابع اطلاعاتی ایجاد شده بود به طوری که برخی از مهمانان در هنگام ورود به شهر تهران و تا قبل از بازدید از این شهر حتی غذای حاضری خود را همراه آورده بودند و مدام از امکانات رفاهی موجود برای خود سوال می کردند.

وی ادامه داد: در گذشته اعلام آمادگی می کردیم که از تجربیات دنیا بهره بگیریم اما امروز دنیا می خواهد که از تجربیات شهری تهران استفاده کند که این نشان دهنده همت جهادی است که در کشور با توجه به سیاست های کلان انجام شده است. اتفاق عمده ای که امروز پیش روی ها و پیشرفت های شهر تهران را به منصه ظهور گذاشته، تلاش هایی است که همه بخشها از جمله رسانه ها انجام داده اند. کمک رسانه ای که در دنیا خصوصا اروپا و آمریکا باعث شد حصر فکری شکسته شود. حصر فکری که در گذشته در ارتباط با پیشروی ها و پیشرفت های تهران به وجود آمده بود.

وی با اشاره به برگزاری دومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران گفت: این جایزه جهانی با کمک سازمان های فعال در حوزه شهری همچون UN happy tat، UCLG و متروپلیس برگزار خواهد شد. با کمک همین سازمان ها توانستیم سال قبل اولین دوره این جایزه را به شکل ملی برگزار کنیم و با تلاش هایی که ظرف یک سال گذشته انجام شد به طوری که در هر مجمع جهانی در خصوص خشت طلایی تهران صحبت کردیم، توانستیم دومین دوره این جایزه جهانی را در حالی برگزار کنیم که بیش از 300 پروژه به دستمان رسیده است.

گیل آبادی تاکید کرد: در حقیقت امروز راه چندین ساله را ظرف مدت یکسال طی کردیم چرا که کشورهای منطقه برای اجرایی کردن چنین چشم اندازهایی و استفاده از دیپلماسی عمومی بیش از 30 سال است که تلاش می کنند. در یک سال گذشته جایزه جهانی خشت طلایی به عنوان یک جایزه جهانی شناخته شد و سایت هایی مانند متروپلیس و یو ان هپی تات آنرا معرفی کردند.

وی به اختتامیه دومین دوره خشت طلایی در روز شنبه (نهم آبان) هم زمان با بزرگداشت روز جهانی شهرها اشاره کرد و افزود: اختتامیه این دوره در بوستان گفت و گو با حضور مهمانان ویژه ای از جمله شهردار پرتوریا که پایتخت آفریقای جنوبی است، دبیر کل متروپلیس و قائم مقام ایزوکاپ برگزار خواهد شد. امیدواریم روز شنبه در اختتامیه دومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی گفتگوهای موثری با گروه ارتباطات متروپلیس داشته باشیم تا این گروه در ایران مستقر شوند.

گیل آبادی در خصوص پروژه های ارسالی به جایزه جهانی خشت طلایی گفت: بیش از 300 پروژه مطرح از شهرهای مطرح دنیا در این جشنواره شرکت کردند و پروژه ها از شهرهایی مانند ملبورن، بوستون آمریکا، سئول، بانکوک، ونکوور، لندن، اتاوا و سیاتل ارسال شده است. در غربالگری اولیه 298 پروژه به مرحله بعد راه پیدا کرد و در مرحله دوم 24 اثر وار لیست اصلی شدند که پس از داوری پروژه های برگزیده معرفی خواهند شد. داوری این دوره را بیش از 30 داور در هشت بخش انجام داده اند. که در نهایت به پروژه های برگزیده لوح تقدیر و تندیس خشت طلایی اهدا می شود. همچنین برای پروژه هایی که انتخاب می شوند جایزه ای به مبلغ 5000 دلار اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به بکارگیری داوران خارجی و داخلی در دومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی گفت: پنج داور خارجی و دو داور داخلی پس از بررسی و ارزیابی پروژه های ارسالی بین هشت تا 24 پروژه را به عنوان پروژه های برگزیده معرفی خواهند کرد.

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران در خصوص محورهای جایزه جهانی خشت طلایی گفت: هشت محور معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی، توسعه پایدار و محیط زیست، نوآوری و خلاقیت شهری برای زندگی بهتر، توسعه زیرساخت های شهری، امکانات و خدمات ضروری، محافظت از شهرها و شهروندان، توسعه اجتماعی و فرهنگی در شهر، حمل و نقل عمومی و شهرهای هوشمند و حکمرانی محلی و مدیریت شهری از محورهای اصلی دومین دوره جایزه خشت طلایی تهران بوده اند.

وی تاکید کرد: امروز تهران به عنوان قلب دیپلماسی عمومی و دیپلماسی شهری مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس در دومین دوره خشت طلایی تهران در پنل اول جهان محلی شدن شهرها توسط سخنرانان تصریح خواهد شد و در پنل دوم موضوع خواهرشهرها و خواهرخواندگی ها مورد بررسی سخنرانان قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص ارسال پروژه از سوی شهرهای داخلی کشور نیز گفت: از میان 300 پروژه ارسال شده 47 پروژه از شهرهای ایران و حدود 150 پروژه نیز از شهرهای خارجی و مابقی پروژه ها نیز از داخل شهر تهران برای دومین جایزه جهانی خشت طلایی ارسال شده است. بی تردید این جایزه می تواند به عنوان بانک اطلاعاتی مدیریت شهری شهرهای ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این جلسه گشتاسب مظفری، معاون روابط و همکاری های بین الملل شهرداری تهران و دبیر دومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در خصوص نحوه جذب و جمع آوری اطلاعات پروژه های ارسالی گفت: پروژه هایی که جذب و اطلاعات آنها جمع آوری شده است از سه طریق امکان حضورشان در جشنواره فراهم شده بود ابتدا از طریق ثبت نام در سایت جایزه جهانی خشت طلایی تهران که از این طریق ارسال کنندگان کاملا آگاه بودند که چه اطلاعاتی را باید ثبت کنند. بخش دیگر داوطلبین ارسال پروژه اطلاعات را به صورت ایمیل به جشنواره ارسال کردند که علاوه بر پر کردن فرم ها، اطلاعات زمینه ای و فرم های پشتیبان را نیز از طریق ایمیل ارسال کردند. سومین بخش نیز با کمک سازمانهای بین المللی از جمله UN happy tat و متروپلیس بود که آثاری برای این جشنواره ارسال شد.

وی معیارهای ارزیابی پروژه ها را پنج معیار نوآوری، اثربخشی، تکرار پذیری، اهمیت، جهان محلی خواند و افزود: داوری ها بر اساس این معیارها توسط 60 داور از داخل و خارج مورد بررسی قرار می گیرند. در این دوره کشورهایی مانند استرالیا، پرتغال، آفریقای جنوبی، آمریکا، کانادا، آلمان، فنلاند، هند و برزیل پروژه هایی را برای جایزه جهانی خشت طلایی ارسال کردند.

تنظیم: هومن بهلولی