تبیان، دستیار زندگی
کلسترول نوعی چربی است که در تمام سلول های بدن وجود دارد. کلسترول از دو طریق به وجود می آید اولین راه که عمده ترین منبع تولید کلسترول است کبد انسان و راه دوم از طریق مصرف منابع غذایی که حاوی کلسترول است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 ماده طبیعی برای کاهش کلسترول

کلسترول نوعی چربی است که در تمام سلول های بدن وجود دارد. کلسترول از دو طریق به وجود می آید اولین راه که عمده ترین منبع تولید کلسترول است کبد انسان و راه دوم از طریق مصرف منابع غذایی که حاوی کلسترول است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
کلسترول

بالا بودن کلسترول خون هیچ گونه علامت خاصی ندارد به افراد بالای 20 سال توصیه می شود که هر پنج سال یک بار کلسترول خون خود را از طریق آزمایش های لازم بررسی کنند.
چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی پایین و نداشتن فعالیت ورزشی منظم سبب افزایش کلسترول می شود. وراثت، سن و جنس نیز از علل افزایش کلسترول خون محسوب می شود؛ به طوری که زنان تا قبل از یائسگی کلسترول کمتری از مردان همسن دارند در حالی که بعد از یائسگی میزان کلسترول آن ها نسبت به مردان همسن آن ها بیشتر می شود.

پایین آورنده های کلسترول

توصیه می شود مصرف فیبر غذایی محلول در آب همراه با مقدار کافی مایعات در رژیم غذایی افزایش یابد که منابع عمده فیبرهای محلول در آب، سبزیجات، میوه ها، حبوبات و سبوس جو است.

سیر
مصرف سیر برای کاهش کلسترول خون مفید است؛ در بین گیاهان، سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون دارد و بیش از صد صنعت داروسازی در دنیا از سیر، فرآورده های دارویی تهیه کرده اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری گلیسرید، خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد و فشارخون و قند خون را کاهش می دهد و خون را رقیق می کند. البته سیر تازه از سیر پخته بهتر اثر می کند. اثر سیر ترشی نیز مانند سیر تازه است.

فلاوونوئید موجود در پیاز با کاهش سطح کلسترول بد در افراد چاق و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی همراه است

در یک مطالعه که به صورت کار آزمایی بالینی و به طور تصادفی با یکی از روش های درمانی طرح (مصرف قرص سیر یا رژیم درمانی) انجام شد. طی 2 ماه بیماران گروه سیر، روزانه 3 قرص سیر مصرف نموده و بیماران گروه رژیم درمانی، طبق دستور روش رژیم غذایی کم چرب که شامل منع مصرف روغن جامد، کره، و سایر لبنیات چرب و نیز مصرف گوشت قرمز به میزان حداکثر دو جلسه در هفته و مصرف تخم مرغ به میزان حداکثر یک عدد در هفته بود را رعایت کردند. پس از اتمام دوره، آزمایش دیگری از بیماران به عمل آمده و مقادیر جدید کلسترول توتال، کلسترول LDL، کلسترول HDL و تری گلیسرید سرم مورد اندازه گیری قرار گرفتند.
در نتیجه ی این مطالعه مشخص شد که در گروه مصرف کننده ی قرص سیر کلسترول کل 15 درصد و کلسترول بد 12 درصد نسبت به گروه رژیم درمانی صرف، کاهش داشت.

پیاز
پیاز به غیر از آنکه یکی از مواد اصلی در پخت بسیاری از غذاها به حساب می آید می تواند فواید بی شماری هم برای سلامت بدن به همراه داشته باشد. بررسی های جدید نشان می دهد پیاز می تواند به بهبود سطح کلسترول در بدن کمک کند.
پیاز منبع غنی از ترکیب های «پلی فنولیک» به نام «فلاوونوئید» هاست که با ویژگی های ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی شناخته شده است.
همچنین در یک مطالعه مشخص شد فلاوونوئید موجود در پیاز با کاهش سطح کلسترول بد در افراد چاق و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی همراه است. به گفته متخصصان، این خاصیت پیاز به دلیل وجود نوعی آنتی اکسیدان در آن است.
همچنین در یک بررسی دیگر تأثیر عصاره پیاز بر میزان کلسترول در بدن موش ها نشان داده و تأکید شد که با مصرف این عصاره سطح کلسترول کاهش قابل توجهی پیدا می کند در حالی که سطح تری گلیسیرید بدون تغییر باقی ماند. همچنین مشخص شد ترکیب عصاره پیاز با سولفات روی تأثیر بهتری روی سطح کلسترول خون موش ها می گذارد.
در بسیاری از آزمایش ها تأثیر مصرف پیاز خام یا عصاره آن روی سطح کلسترول بررسی شده و کاملاً مشخص نیست مواد مغذی موجود در پیاز از حرارت دیدن چه تأثیری می گیرند.

برنج قرمز

عصاره برنج قرمز
مطالعات انجام شده در دانشگاه پنسیلوانیا سال 2010 نشان می دهند که این عصاره طبیعی می تواند از افزایش کلسترول جلوگیری نماید. در این تحقیقات 60 نفر شرکت کننده وجود داشت که دارای کلسترول بالایی بودند. برای 30 نفر از شرکت کننده ها، یک رژیم غذایی خاص به همراه عصاره برنج قرمز در نظر گرفته شد. شرکت کننده های باقیمانده از یک "شبه دارو" و رژیم غذایی مشابه استفاده نمودند.

بعد از 24 هفته مشخص گردید که افراد مصرف کننده عصاره برنج قرمز، 25 تا 35 درصد کاهش در کلسترول LDL داشتند. چون این مکمل غذایی طبیعی یک روش جدید محسوب می شود، شما باید قبل از خوردن آن با پزشک خود مشورت نمایید.

بادام

عصاره دانه انگور، یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث کاهش کلسترول می شود. خود انگور، از هزاران سال پیش به عنوان یک ماده غذایی مؤثر و مقوی شناخته شده است

بادام نقش چشمگیری را در کاهش کلسترول ایفا می نماید. یونانی های قدیم راز آن را می دانستند. در آن زمان، بادام یک آجیل معروف یونانی محسوب می شد. امروزه محققان متوجه شده اند که بادام نقش مؤثری را در سالم بودن قلب ایفا می نماید و به همین علت، باید آن را به عنوان یک ماده غذایی اصلی در رژیم غذایی خود گنجاند. بادام حاوی چربی اشباع نشده بالایی است و می تواند باعث کاهش LDL یا کلسترول بد، بدون آنکه اختلالی در سطوح HDL یا کلسترول خوب ایجاد نماید، شود.

عصاره هسته انگور
عصاره دانه انگور، یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث کاهش کلسترول می شود. خود انگور، از هزاران سال پیش به عنوان یک ماده غذایی مؤثر و مقوی شناخته شده است. انگور حاوی مواد شیمیایی است که پروانتوسیانیدین اولیگومری نامیده می شود. این مواد شیمیایی در حقیقت به عنوان آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شوند. علاوه بر خاصیت کاهش دهندگی کلسترول، باعث سالم نگه داشتن قلب نیز می گردند.

کلم بروکلی
طبق نتایج به دست آمده از معاینات انسانی انجام شده توسط موسسه تحقیقات مواد خوراکی، گونه جدیدی از کلم بروکلی موسوم به «بنفورت»، دو تا سه برابر بیشتر از کلم بروکلی معمولی حاوی ترکیب گلوکورافنین است.
در تحقیق مشترک این موسسه با دانشگاه ریدینگ انگلستان، محققان در قالب دو تحقیق مستقل، در رژیم غذایی هفتگی ۱۳۰ نفر از داوطلبان ۴۰۰ گرم کلم بروکلی حاوی مقدار بالای گلوکورافنین گنجاندند.
بعد از ۱۲ هفته، آن ها شاهد کاهش میزان کلسترول LDL در خون این افراد تا حدود ۶ درصد بودند. افزایش سطح کلسترول LDL خون خطر بروز بیماری قلبی را در بردارد. اگرچه کاهش این میزان در معاینات افراد اندک بود، اما هر ۱ درصد کاهش در میزان این کلسترول، با کاهش ۲-۱ درصدی ریسک بیماری عروق کرونری همراه است.
گلوکورافنین ترکیبی است که به بدن کمک می کند تا به متابولیسم سلولی بازگردد. در میتوکندری سلول، قند و چربی به انرژی تبدیل می شود. اما اگر این عملکرد به شکل کارآمد اتفاق نیفتد، کلسترول تشکیل می شود.



منابع:
ایسنا
شبکه خبر
سلامت نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.