تبیان، دستیار زندگی
بخش سیاست سایت تبیان با انتشار مقاله اینترنتی «شلیک عربستان به خودش» به بررسی اوضاع سیاسی عربستان بعد از تائید حکم اعدام شیخ نمر پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرونده شیخ نمر در تبیان

شیخ نمر

بخش سیاست سایت تبیان با انتشار مقاله اینترنتی «شلیک عربستان به خودش» به بررسی اوضاع سیاسی عربستان بعد از تائید حکم اعدام شیخ نمر پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی، آیت الله شیخ نمر، یکی از فعالان در زمینه ی اصلاح مسالمت آمیز ساختار  سیاسی در عربستان سعودی و خواهان احقاق حقوق اقلیت شیعه در شرق این کشور  و رفع تبعیض های قبیله ای و مذهبی آنان است.  او به شدت سیاست های طائفه ای و مذهبی که عربستان بر مردمش تحمیل می کند  مورد انتقاد قرار داده است. با وجودی که دادگاه وی را به عنوان فتنه انگیز و آشوب گری معرفی می کند که در برابر پادشاه و کشور عربستان به قصد ایجاد افتراق و ایجاد هرج و مرج و براندازی اقدام کرده ؛ اما وی همواره بر گفت و گو و تسامح دینی و مذهبی تأکید کرده است.

دکتر سمیه جولایی در متن این مقاله آوره است: «یکی از مظاهر عدم رعایت حقوق بشر در زمینه ی حکم صادر شده در دادگاه، همین بس که علیرغم حساسیت موجود در این کشور و سایر کشورهای جهان، این دادگاه به صورت غیر علنی و بدون حضور رسانه ها برگزار شد و در این دادگاه هرگز به وی اجازه ی صحبت و دفاع از خودش داده نشد. آنها در پایان دادگاه اعلام کردند که شری که  در عربستان توسط وی کاشته شده تنها با قتل وی ریشه کن شده و از بین می رود و حکم اعدام وی با شمشیر اعلام شد.  پس از اعلام حکم اعدام آیت الله شیخ نمر در بیش از بیست کشور جهان تظاهرات اعتراض آمیز علیه دستگیری و حکم صادر شده در دادگاه برای این عالم بزرگوار صورت گرفت و برخی از سازمان های بین المللی مانند سازمان عفو بین الملل ونیز حزب الله لبنان به این حکم اعتراض کردند. کشورهایی همچون نیوزلند، استرالیا، آلمان، ایران، فنلاند، انگلیس، عراق و... از جمله ی این کشورها بودند. تظاهرکنندگان در این اجتماعات خواستار لغو این حکم و آزادی فوری ایشان و سایر زندانی های سیاسی در کشور عربستان  شدند. عربستان  و هم پیمانانش در جهت ایجاد فشار اقتصادی، قیمت نفت را پایین آوردند تا ضربه ای به ایران هسته ای که به رسیدن به توافق نزدیک می شد وارد کنند؛ اما می بینیم که عربستان سعودی و هم پیمانانشان که اقتصادی بر پایه ی نفت و صادرات آن دارند بیشترین ضرر مالی را از این بابت تحمل می کنند به طوری که کارشناسان اقتصادی احتمال ورشکستگی این کشور را در طی سه سال آینده بسیار بالا دانسته اند در نیوزلند برای احقاق حقوق شیخ نمر تعدادی از تظاهر کننده با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی ان تصاویر زیرپاگذاشتن حقوق بشر در عربستان سعودی را به همراه تصاویری از زندانیان جلوی سرکنسولگری این کشور تجمع کردند. همچنین معترضان به این حکم در استرالیا جلوی پارلمان این کشور جمع شدند و خواستار فشار بر عربستان سعودی برای لغو این حکم و آزادی فوری زندانیان سیاسی شدند. حتی این اعتراض ها به کشور انگلستان، لندن، مقابل سفارت عربستان هم کشیده شد. اعتراض کنندگان در برابر صدور حکم اعدام علیه عربستان شعار می دادند. چنین تجمعات اعتراض آمیزی در برلین، مرکز آلمان هم شکل گرفت. عربستان سعودی در زمان اعلام حکم از اجرای آن دست کشید. اما دیروز 25 اکتبر این حکم در دادگاه عالی و تجدید نظر تأیید شده و در انتظار تأیید پادشاه سلمان است. برای فهم علت اعلام این حکم در این زمان بهتراست  نگاهی گذرا به درون وبیرون عربستان داشته باشیم.  عربستان سعودی از درون خاندان آل سعود دچار شکاف های عمیقی بوده و با تصمیم گیری های نابخردانه  و نا بهنگام سیاست مداران کم تجربه و گاه بی تجربه ی کنونی عربستان مواجه است. از سوی دیگر در بیرون، عربستان خودش را در جبهه های متعددی درگیر کرده، که در برخی مانند یمن به صورت عملی و در برخی مانند افغانستان و پاکستان ، عراق ، سوریه و لبنان با حمایت های کامل مالی و لوجستیکی نظامی به سازمان های تروریستی با مردم بی گناه این کشورها می جنگد. آنها که یمن را حیاط خلوت خودشان می دانستند به زعم خودشان با هدف برقراری توازن قدرت به این کشور ضعیف حمله کردند.»

علاقمندان به منظور مطالعه مقاله اینترنتی «شلیک عربستان به خودش» می توانند به بخش سیاست سایت تبیان مراجعه کنند.

تنظیم: هومن بهلولی