تبیان، دستیار زندگی

اگر شب‌ها کمتر از 8 ساعت بخوابید، چه می‌شود؟

آیا شما هم شب‌ها به سختی به خواب می‌روید؟ آیا زمان خواب‌تان کوتاه است و هر شب کمتر از 8 ساعت می‌خوابید؟ اگر جواب‌تان به این سوالات مثبت است، بهتر است بیشتر به سلامتی خود فکر کنید، چون بی‌خوابی در طولانی مدت تاثیرات مضری روی سلامتی به جا می‌گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواب ، خواب شب ، بی خوابی ، کم خوابی ،  بیخوابی ،  خوابیدن ،

چند سالی هست که محققان بیش از پیش به مقوله ی خواب علاقمند شده و به این نتیجه رسیده اند که ارتباط تنگاتنگی بین کیفیت خواب و سلامتی بدن وجود دارد، چون خواب باعث احیای بدن می‌شود.

علاوه بر اثرات جسمی بیخوابی که به سرعت خود را بروز می‌دهند، کمبود خواب عوارض روحی روانی نیز به همراه دارد که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هر چه کیفیت خواب پایین و مدت زمان آن کوتاه تر باشد، احتمال اینکه کیفیت زندگی و سلامت فرد دستخوش تغییرات منفی شود زیاد است.

در این مطلب چند تاثیر بیخوابی و بدخوابی را روی سلامت بدن بررسی می‌کنیم تا شما اهمیت بیشتری به آن بدهید.

حتما برای شما نیز پیش آمده است که بعد از یک یا چند شب بیخوابی دچار سرماخوردگی شده اید. این نتیجه‌ی تاثیر کم‌خوابی روی تضعیف سیستم ایمنی بدن است

 

بی‌خوابی و تاثیر آن در فشار خون

درست است که بدن هر فردی بنا به شرایط زندگی، جنسیت، سن و غیره به ساعت خواب متفاوتی نیاز دارد، اما در حالت کلی این عقیده وجود دارد که خواب شبانه 8 ساعت برای داشتن بدنی سالم و سرحال لازم است.

باید بدانید که نخوابیدن، کم خوابی و یا داشتن اختلالات خواب به طور مستقیم روی فشار خون تاثیر می‌گذارد. مدت زمان کمتر از 8 ساعت خواب در شب می تواند فشار خون سیستولیک را تا 132 بالا ببرد در حالی که بهتر است روی 120 یا کمتر از آن باشد.

بی‌خوابی و تاثیر آن روی سلامت پانکراس

کم خوابی و عدم استراحت کافی تاثیر زیادی روی قدرت تبدیل گلوکز دارد. این مسئله نیز باعث افزایش میزان قند خون می‌شود.

متاسفانه خطر ابتلا به دیابت نوع دو و همچنین اضافه وزن نیز در این شرایط افزایش می یابد.

 

بی‌خوابی و تاثیر آن روی اشتها

کاهش مدت زمان خواب با افزایش شاخص توده ی بدنی در ارتباط است. در واقع کم خوابی باعث کاهش میزان هورمون لپتین (هورمون کنترل کننده ی اشتها) و افزایش هورمون گرلین (هورمون افزایش دهنده ی اشتها) می‌شود.

به همین دلیل نیز کم خوابی و بیخوابی خطر ابتلا به چاقی مفرط را افزایش می‌دهد، چون میل به مصرف کربوهیدرات ها و دریافت کالری بیشتر را بالا می برد و باعث بروز اختلالات غذایی می‌شود.

کم خوابی و کاهش کالری سوزی

افرادی که به سختی به خواب می روند و کم خواب هستند، معمولا از نظر جسمی نیز کم تحرک اند. همین مسئله نیز باعث کاهش انرژی سوزی شده و تجمع کالری های دریافتی به صورت چربی افزایش می یابد.

کاهش فعالیت جسمی، افزایش اشتها و میل به غذاهای ناسالم از اثرات کم خوابی هستند که به سرعت به چاقی و اضافه وزن منتهی می‌شوند.

کم خوابی و تاثیر آن روی مغز

مغز یکی از ارگان هایی است که بیشترین تاثیر را از کم خوابی و بدخوابی می گیرد. این تاثیر روی مغز بسیار سریع است و هر فردی که شب را به درستی نخوابیده باشد، به سختی قادر به تمرکز روی فعالیت های خود خواهد بود.

علاوه بر این در طولانی مدت، قدرت مغز در پاکسازی پروتئین های تشکیل دهنده ی پلاک ها کاهش یافته و این مسئله دیر یا زود به بروز زوال عقل یا بیماری آلزایمر منتهی می‌شود.

کم خوابی و بیخوابی خطر ابتلا به چاقی مفرط را افزایش می‌دهد، چون میل به مصرف کربوهیدرات‌ها و دریافت کالری بیشتر را بالا می‌برد و باعث بروز اختلالات غذایی می‌شود

 

کم خوابی و تاثیر آن در سیستم ایمنی بدن

خستگی جسمی ناشی از بیخوابی و کم خوابی باعث کمبود آنتی بادی ها شده و خطر ابتلا به بیماری های ویروسی را بالا می برد.

حتما برای شما نیز پیش آمده است که بعد از یک یا چند شب بیخوابی دچار سرماخوردگی شده اید. این نتیجه ی تاثیر کم خوابی روی تضعیف سیستم ایمنی بدن است. برای استراحت کافی، سربازهای بدن نیاز به خوابی با کیفیت و کافی دارید.

کم خوابی و تاثیر آن در استرس

اثرات روحی بیخوابی با سرعت خود را نشان می‌دهند. بعد از بیخوابی و کم خوابی شما بیشتر دچار مشکلاتی مانند استرس، تحریک پذیری یا افسردگی می شوید.

متاسفانه بیخوابی به طور چشمگیری استرس و میزان هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد.

 

کم خوابی و تاثیر آن در احساس درد

به عقیده ی متخصصان داشتن خواب کمتر از 8 ساعت در شب، احتمال بروز دردهای عضلانی و سردردهای روزانه را افزایش می‌دهد.

کم خوابی و تاثیر آن در پیری زودرس پوست

بیخوابی، مصرف دخانیات و آسیب‌های نور خورشید بزرگ ترین دشمنان پوست محسوب می‌شوند. در طول خواب بدن از فرصت استفاده کرده و میزان هورمون هایی که خاصیت ارتجاعی پوست را تنظیم می‌کنند افزایش می‌دهد. در نتیجه نقش زیادی در پیشگیری از پیدایش زودهنگام چین و چروک پوستی دارد.

علاوه بر این، خواب باعث احیای سلول ها شده و تاثیر رادیکال های آزاد روی بافت های پوستی را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر می خواهید پوستتان جوان و شاداب بماند، شب ها زودتر به رختخواب رفته و خواب کافی داشته باشید.

کم خوابی و تاثیر آن روی عضلات

اگر در طول شب به میزان کافی نخوابید بی فایده است که در طول روز چندین ساعت را برای تقویت عضلاتتان وقت صرف کنید، چون در طول شب بدن هورمون هایی آزاد می‌کند که باعث تنظیم عملکردهای اصلی بدن می‌شود. هورمون محرک رشد نیز از جمله ی این هورمون هاست.

افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، به سختی ماهیچه ها و عضلاتی قوی خواهند داشت و بیشتر از افرادی که خواب کافی دارند، احساس فرسودگی جسمی خواهند کرد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.