تبیان، دستیار زندگی
سال هاست که همه متخصصان تلاش کرده اند به ما مهارت «نه» گفتن را یاد بدهند اما شاید به جای مهارت «نه» گفتن لازم باشد مهارت بهتر و کارآمدتری را یاد بگیریم که پیش نیاز «نه» گفتن است و آن هم مهارت فکر کردن است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاد بگیرکه فکرکنی

سال هاست که همه متخصصان تلاش کرده اند به ما مهارت «نه» گفتن را یاد بدهند اما شاید به جای مهارت «نه» گفتن لازم باشد مهارت بهتر و کارآمدتری را یاد بگیریم که پیش نیاز «نه» گفتن است و آن هم مهارت فکر کردن است!

فراوری:ه.منفرد -بخش خانواده ایرانی تبیان
فکر کردن

این از آن مهارت هایی است كه پای درس امام حسین(علیه السلام) می شود به خوبی آن را یاد گرفت. اما چطور؟

وقت فكركردن كجاست؟

«به جوابی كه می خواهید بدهید مطمئن هستید»، «توان انجام خواسته او را ندارید»، «خیلی دوست دارید پیشنهاد كسی را قبول كنید»، اینطور وقت ها به نظر خیلی ها می شود سریع گفت بله یا نه. گاهی دقیقا بعد از همین شرایط است كه دردسر های بله یا نه سریع هم شروع می شود. در همین شرایط زندگی روزمره اگر به سبك زندگی امام حسین(علیه السلام ) مراجعه كنیم، شبی را می بینیم كه حاكم مدینه حضرت را احضار كرد و گفت: معاویه از دنیا رفته است و شما باید با یزید بیعت كنید. حضرت فرمودند: «باشد تا صبح برویم فكر كنیم،ببینیم ما باید خلیفه شویم یا یزید باید خلیفه شود!»(1) امام حسین(علیه السلام) حتما و یقینا می دانست كه به بیعت با یزید جواب مثبت نمی دهد اما فورا و در همان لحظه «نه» نگفتند و فكركردن برای پاسخگویی را لازم دانستند.

پس ما هم كافی است همین یك رفتار امام را سرلوحه كارهای خود قرار بدهیم تا از بروز درصد زیادی از خطاها جلوگیری كنیم. این دقیقا همان جایی است كه حتی اگر مطمئن باشید، فرصت گرفتن برای فكر كردن، می تواند شما را در تصمیم تان قاطع كند و موجب شود با كمترین میزان احتمال خطا درست ترین تصمیم را بگیرید.

ارزیابی و فكر كردن به درخواست دیگران زمان زیادی نمی برد اما قطعا از خطارفتن و اشتباه شما جلوگیری می كند

آفت های فكرتان را بشناسید

اینكه چه عواملی می تواند برای شما در سریع پاسخ دادن دردسرآفرین باشد، اغلب شخصی است اما حتما یكی از این عوامل در آن دخیل است:
1-معمولا وقتی كه ارزش یك درخواست را كم می دانید و زود به آن درخواست پاسخ می دهید.
2- توان واقعی خودتان را برای انجام آن درخواست درنظر نمی گیرید.
3- بدون اعتماد به نفس با خودتان فكر می كنید كه شما اجازه فكركردن در برابر شخصیت درخواست كننده را ندارید.
4- به پیشنهاد و راه حل دیگری فكر نكرده اید كه بخواهید برای خودتان قدرت انتخاب قائل شوید.
5- عادت دارید بدون فكر كردن حرف بزنید. بنابراین بیشتر تصمیمات را هم بدون فكر كردن مفید می گیرید.

تمرین های خودسازی

برای هر اصلاح رفتاری مهم است كه چه روشی را برای اصلاح انتخاب كنیم؟ مهارت فكر كردن هم نیاز به انگیزه قوی و ایجاد عادت دارد. تمرین های پیشنهادی زیر برایتان اثرگذار است:
1- خرابكاری هایی كه فكر نكردن برایتان به بارآورده را مرور كنید.
2- تصمیم ها و حرف هایی كه با پشتوانه فكر كردن بوده را هم به یاد بیاورید و خودتان را به خاطرش تشویق كنید.
3- مثل زمان هایی كه یك تكه كلام از فیلم ها و... را دائم به كار می برید، این جمله «اجازه بدید فكر كنم» را دائم در ذهن داشته باشید و همه جا استفاده كنید.
4- برای شخصیت، وقت و امكانات تان ارزش قائل باشید و آنها را قابل احترام بدانید تا برای تصمیم گیری  درموردشان عجله نكنید. گاهی خودكم بینی و بیش از حد دیگران را مهم دانستن، قدرت انتخاب و فكر كردن را از شما می گیرد.
5-  اولویت بندی، درك پیامد پیشنهاد ها و فكر كردن به انرژی ای كه پیشنهاد ها از شما می گیرد یعنی ارزیابی و فكر كردن به درخواست دیگران زمان زیادی نمی برد اما قطعا از خطارفتن و اشتباه شما جلوگیری می كند.

فرصت گرفتن برای فكر كردن، می تواند شما را در تصمیم تان قاطع كند و موجب شود با كمترین میزان احتمال خطا درست ترین تصمیم را بگیرید

با افکار آینده ساز زندگی کنید

اغلب ما آدم ها قبول نداریم که افکار و باورهای نادرست و غلط مان به تنهایی می تواند دلیلی برای همه ناراحتی ها و بدبختی هایمان باشد و عادت داریم ژن، پدر و مادر، دوستان، جامعه و همه و همه را مقصر بدانیم و اصلا حتی برای لحظه ای هم که شده به خودمان رجوع نمی کنیم اما برای ساختن زندگی آینده لازم است فکر کنیم.
- افکاری که برای اندیشیدن انتخاب می کنید و هم اکنون به آن اعتقاد دارید، آینده شما را می سازد.
- فقط چیزهایی را که مناسب اند بر زبان جاری کنید. از به کار بردن کلامی بر ضد خودتان یا سخن چینی درباره دیگران اجتناب کنید.
- نگرش تان را خودتان انتخاب کنید. مجبور نیستید اجازه دهید گفته های دیگران بر شما تاثیر منفی بگذارد.
- وقتی زندگی بیش از توان تان شما را به مبارزه و چالش می کشد، خود را به خدا بسپارید، چرا که او نه فقط پاسخ را در اختیار دارد بلکه پاسخ خود اوست.
- خود را با افراد و شرایط مثبت محصور کنید و از منفی نگری ها دوری کنید.
- شما کلام تان هستید. هرگز گفته هایتان را با دروغ و حیله یا تحریف، همراه نکنید. با حرمت داشتن کلام تان اعتبار و صداقت ایجاد کنید.
- درد دیگران را احساس کنید و کشمکش ها، ناراحتی ها، گرفتاری ها و ضعف هایشان را درک کنید.
- هر رابطه ای که تاکنون داشته اید را قدر بدانید. خوب یا بد، رابطه ها بهترین آموزگاران شما هستند.
- جرات و جسارت داشته باشید. باورهای درست تان را حفظ کنید حتی اگر دنیای پیرامون تان انتخاب می کند که باوری دیگر داشته باشید.
- درخواست کردن آغاز ستاندن است. با دعایی ساده و اعتقادی، شما می توانید آینده تان را تغییر دهید.
- نسبت به شایستگی هایتان مطمئن و متواضع باشید و کاستی هایتان را درک کنید.
- خود و زندگی تان را جدی بگیرید. برای ابراز وجودتان وقت بگذارید و منضبط باشید. این شیوه رشد و پروراندن موهبت ها و استعدادهای بی همتایتان است.
- مطمئن باشید خداوند کاری درست و در زمانی مناسب انجام خواهد داد. از آنجا که می دانید پیش بینی او بموقع است می توانید از حال لذت ببرید.
- بدانید هر کاری که انجام می دهید، به خودتان بازمی گردد. به بیرون از خود گام بردارید و پیش از هر حرکتی شاهد نتیجه آن باشید.
- اگر شما کار درست انجام می دهید، اگر به خود و دیگران آزار نمی رسانید، لازم نیست نگران آن باشید که دیگران چه فکر ی می کنند، شما آزادید.


پی نوشت:
1) بحارالانوار: ج 44، ص 325.


منابع:
جام جم/همشهری دو - فاطمه محمد صالحی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.