تبیان، دستیار زندگی
در سخنرانی های مرحوم آقا مجتبی طهرانی است که می فرمایند : ... حتماٌ این را یادداشت کن. من کاری که خودم کردم را می خواهم برای شما بگویم و هر کاری که برای بچه های خودم کرده ام را به شما هم یاد می دهم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه آقا مجتبی تهرانی(ره) در مورد یک دعا !

در سخنرانی های مرحوم آقا مجتبی تهرانی است که می فرمایند : ... حتماٌ این را یادداشت کن. من کاری که خودم کردم را می خواهم برای شما بگویم...

فرآوری: زهرا اجلال - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
دعا

در این مقاله بر آن هستیم که برای عزیزانی که  در طلب فرزند هستند، دستورالعمل های اخلاقی، روایی از لسان روایات و عالمان دین بیان کنیم تا ان شاء الله با رعایت این دستورات، فرزندانی صالح و عاقبت بخیر نصیبشان بشود.
در نگاه دینی، برای داشتن فرزند سالم و صالح؛ علاوه بر انتخاب همسری اصیل و دیندار، رعایت مسائلی مانند زمان و چگونگی آمیزش و نیز دقت در تغذیه حلال و مناسب در دوران بارداری و شیردهی ضروری است.
بخشی از سلامتی و بیماری، زشتی و زیبائی؛ خوش خلقی و بدخلقی؛ و باهوشی و کودنی فرزندان، به تغذیه پدر و مادر در آن ه ا قبل از انعقاد نطفه و دوران جنینی مربوط می شود؛ به عنوان نمونه از رسول اکرم (صلی الله و علیه و آله) نقل شده است که شیر، پایه و اساس تربیت است؛ چرا که صفات زن را به طفل منتقل می کند. (مستدرک الوسائل، ج 15، ص 163)
فراموش نکنیم که فرزند انسان نتیجه آمال و آرزوهای او می باشد؛ زیرا که او ثمره حیات وی محسوب می گردد که به عنوان جانشین و باقیاتی از او در روی زمین می ماند. شایسته است که این نماینده واقعی انسان، به خصوصیات ویژه ای آراسته گردد و نمی توان به این هدف نایل گردد؛ مگر اینکه فرزند را به آداب نیکو تربیت نمود.
پیامبر (صلی الله و علیه و آله) می فرمایند: «اکرِموا أولادَکم و أحسِنوا آدابَهم یغفَرلَکم؛ (میزان الحکمه، ج 1، ص 103) فرزند خود را گرامی بدارید و آنان را خوب تربیت کنید تا آمرزیده شوید.»

بخشی از سلامتی و بیماری، زشتی و زیبائی؛ خوش خلقی و بدخلقی؛ و باهوشی و کودنی فرزندان، به تغذیه پدر و مادر در آن ها قبل از انعقاد نطفه و دوران جنینی مربوط می شود؛ به عنوان نمونه از رسول اکرم (صلی الله و علیه و آله) نقل شده است که شیر، پایه و اساس تربیت است؛ چرا که صفات زن را به طفل منتقل می کند

برای رسیدن به این هدف، خود والدین باید اهل تحقیق و مطالعه باشند تا بر اساس تحقیق و بررسی های که به دست آورده اند، آنچه را که انجام می دهند درست و مورد پذیرش دین باشد.

از جهت دیگر، بر اساس آموزه های دینی، یکی از مراحلی که می تواند در تکوین شخصیت دینی فرزندان مؤثر باشد، مرحله انعقاد نطفه است؛ از این رو در شرع دستور های زیادی برای این مرحله صادر شده است که توجه به آنها می تواند گامی مؤثر برای تربیت نسل باشد.
انتخاب زمان و شرایط روحی و روانی مناسب و توجه به خدا هنگام انعقاد نطفه، از دستوراتی است که وارد شده است. روایاتی که تأکید می کند هنگام خستگی زیاد یا در ساعات اولیه شب و با شکم پر، آمیزش انجام نگیرد [تفسیرصافی، ج۲، چاپ تهران، ص۲۰٫]. همچنین ذکر مکروهات و مستحبات زیادی که در روایات برای آمیزش وارد شده است همه دلالت بر اهمیت و نقش این لحظه در حیات مادی و معنوی فرد دارد. [علاقه مندان می توانند مجموعه این روایات را با مراجعه به منابعی، مثل: تهذیب الاحکام، ج۷، ص۴۰۷؛ بحارالانوار، ج۷۶، ص۳۲۷؛ وسایل الشیعه، کتاب النکاح ج۷، باب۱۰۵ و کافی، ج۵، ص۵۰۰ به دست آورند.]
انعقاد نطفه بچّه در شرایطى که والدین به یاد خدایند، باعث مى شود که فرزند در آینده، از شر و بدى و امور شیطانى، محفوظ بماند و به انواع انحرافات دچار نگردد، بلکه با خدا و اولیاى الهى، رابطه عاطفى و معنوى برقرار سازد؛ چون احادیث در این زمینه، فراوان اند، تنها به یکى از آنها بسنده مى کنیم.
امام صادق (علیه السلام) در جهت فراهم سازى زمینه هاى روان شناختى و معنوى زوجین مى فرماید:
«إِذَا أَتَى أَحدکم أَهلَه فَلیَذکرِ اللّهَ، فَإِنَّ مَن لَم یَذکرِ اللّهَ عِندَ الجِمَاعِ وَ کَانَ مِنه وَلَدٌ کَانَ ذَلِکَ شِرکَ الشَّیطَانِ وَ یعرَف ذَلِکَ بِحبِّنَا وَ بغضِنَا»؛[ مجلسى، محمدتقى، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، موسوى کرمانى، حسین، اشتهاردى، على پناه، ج 8، ص 202] هنگامى که آماده مى شوید براى ارتباط جنسى، خدا را یاد کنید، به درستى که افرادى که در این هنگام، از خدا غافل باشند، اگر نطفه فرزندى منعقد شود، این فرزند در آینده، در رفتارهاى شر و بدى، همانند شیطان عمل مى کند و این افراد، از طریق دوستى و دشمنى با ما (اهل بیت) شناخته مى شوند.
از مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمة الله) نقل شده است که، بهترین زمان سال برای انعقاد نطفه ماه رمضان است آن هم نزدیک به نیمه های ماه رمضان. چون هم پدر و هم مادر روزه گرفته اند و حالت تلطیف روحی پیدا کرده اند.

خودم این کار را کرده ام ...

از مرحوم آقا مجتبی تهرانی (رحمة الله علیه) نقل است که فرموده اند: من نسبت به هر پنج بچه ای که دارم در پنج نمازی که در شبانه روز می خواندم دعا می کردم: می گفتم خدایا : فرزندم سالم باشد، صالح باشد، خوش روزی باشد، خوش قدم باشد. با این ۴ دعا، دنیا و آخرت را با هم جمع کرده بودم. ضرر هم نکردم. نه در دخترش نه در پسرش الحمدلله. خودم این کار را کردم. (به نقل از مرحوم آقا مجتبی تهرانی(رحمة الله علیه)

دوران بارداری مادر

دوران بارداری مادر در روایات از عمده ترین مسائلی است که در تربیت فرزند تأثیر گذار می باشد. مادری که خود علقه عاطفی و فکری با معنویات داشته و این علقه، نمود عملی در زندگی او دارد، قطعاً این علاقه را به فرزند هم منتقل خواهد کرد.
در این دوران مادر از نظر تغذیه باید خیلی رعایت کند و هر چیزی را نخورد، چون غذا خیلی تأثیرگذار است و فرمودند بچه ها باید در دامان پاک پرورش پیدا کنند و  این طهارتی که ما می گوییم از زمان انعقاد نطفه در همه ابعاد از نظر معصیت نکردن و عبادات و... است.
ایشان می فرمودند : من اعتقاد دارم پدر و مادرهایی که حتی رعایت نجاست و پاکی ظاهری را می کنند، بچه های خوبی را تربیت می کنند، حالا طهارت روحی دیگر جای خود دارد.

اگر در تاریخ نیز تورقی داشته باشیم، اهمیت لقمه حلال را خواهیم دید که در لسان معصومین علیهم السلام چگونه بیان شده است؛ چنانچه در تاریخ آمده است که امام حسین (علیه السلام) به لشکر عمر سعد فرمودند: «شکم هایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مهر خورده است. دیگر حق را نمی پذیرید و به آن گوش نمی دهید.» (نفس المهموم، شیخ عباس قمی، قم، مکتبه بصیرتی، ص 245)
به زبان ساده، تاثیر لقمه حرام بر روح آدمی تا آن حد است که کسی که به خوردن آن عادت کرده است از سخنان امام معصوم (علیه السلام) نیز متاثر نخواهد شد و سرنوشت چنین انسانی البته معلوم است.
در حالات بعضی از اولیاء الله و بزرگان آمده است که گاه با خوردن یک لقمه شبهه ناک- و نه حرام- آن هم به صورت اتفاقی- و نه عمدی- تا مدت ها از توفیق نماز شب محروم شده اند.
علامه جعفری (رحمه الله علیه) می گوید: «لقمه حلال برای دل انسان، علم و حکمت و عشق و ظرافت ایجاد می کند و هنگامی که دیدی حسادت و جهل و غفلت تو روز افزون است بدان که نتیجه همان لقمه های حرامی است که خورده ای. لقمه حلال عالی ترین پدیده ای را که برای انسان ممکن است، ایجاد می کند.» (شرح مثنوی، علامه جعفری، ج1، ص 719)

عبادات مادر در ایام بارداری

مرحوم آقا مجتبی تهرانی (ره) این توصیه را داشتند که مادر باید بداند که عبادت در این ایام بسیار مؤثر است ...

ایشان  قرائت یک سری از سوره های قرآن را نیز توصیه فرمودند:  برای مثال فرمودند مادر برای خوش اخلاق شدن فرزند و چموش نشدن او بهتر است هر روز سوره محمد (صلی الله و علیه و آله) را بخواند و به آن مقید باشد و توصیه دیگر مداومت بر ذکر صلوات بود

ایشان  قرائت یک سری از سوره های قرآن را نیز توصیه فرمودند:  برای مثال فرمودند مادر برای خوش اخلاق شدن فرزند و چموش نشدن او بهتر است هر روز سوره محمد (صلی الله و علیه و آله) را بخواند و به آن مقید باشد و توصیه دیگر مداومت بر ذکر صلوات بود.

حتما این نکته یادداشت کن

در سخنرانی های مرحوم آقا مجتبی طهرانی (رحمة الله) است که می فرمایند : ... حتماٌ این را یادداشت کن. من کاری که خودم کردم را می خواهم برای شما بگویم و هر کاری که برای بچه های خودم کرده ام را به شما هم یاد می دهم ...
فرمودند ما روایت داریم که از امام هشتم است که بعد از هر نماز فریضه، مۆمن یک دعای مستجاب دارد شما بعد از هر نماز واجب هم خودت و هم خانمت از زمانی که می خواهید تصمیم به بچه دار شدن بگیرید تا موقع بارداری و حتی بعد از بارداری و حتی بعد از آن گفتند فرزند بزرگ من 50 سالش هست هنوز دارم این کار را می کنم و فرمودند این کار را بکنید:
یک صلوات می فرستی و بعد یک استغفار می فرستی که این فرمایش ایشان هم مبتنی بر روایات است که روایت داریم : بنده اگر حاجت خود را بین دو صلوات قرار دهد خدا حیا می کند که طرفین را که صلوات است اجابت کند و وسط را باقی بگذارد و فرمودند استغفار می کنی و دوباره صلوات می فرستی صلوات دوم را که فرستادی همین طور فارسی می گویی:
خدایا اولاد من را و فرزندان من را سالم، صالح، خوش قدم، خوش روزی و عاقبت به خیر قرار بده و بعد از این هم دوباره یک صلوات بفرست.
می فرمودند: من مقید بودم و در همه نمازهایم این کار را انجام دادم و یک بار هم این کار را تعطیل نکردم.


منابع:
سایت حوزه
کتب روایی چون بحارالانوار
بیانات مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی(رحمة الله)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.