تبیان، دستیار زندگی
فصل سرما که می رسد سرماخوردگی و گلودرد و سرفه را هم همراه با خود می آورد؛ اما طب سنتی راهکارهای مفیدی را برای درمان این ها دارد، با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان سرفه با طب سنتی

فصل سرما که می رسد سرماخوردگی و گلودرد و سرفه را هم همراه با خود می آورد؛ اما طب سنتی راهکارهای مفیدی را برای درمان این ها دارد، با ما همراه باشید.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
درمان سرفه با طب سنتی

در ابتدا لازم است یک توصیه داشته باشیم و آن این است که هنگام خارج شدن از محیط گرم و وارد شدن به محیط سرد، بدن و به خصوص ناحیه سر به صورت کامل پوشانده شود و ناگهانی وارد محیط سرد نشویم.
یکی از دلایل سرفه، خشکی هوا است به همین دلیل توصیه می شود از بخور استفاده شود تا هوا مرطوب شده و مشکلات تنفسی کمتر شود. بخور با داروهای گیاهی اعم از ترکیب آب جوش و داروهای گیاهی همچون آویشن، بابونه، پنیرک و گل ختمی از روش های مناسب درمان سرماخوردگی است. به غیر از بخور، گیاهان دارویی و مواد غذایی مفیدی نیز برای تسکین سرفه وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

* گل ختمی که گیاهی با طبع سرد است اثرات ضدالتهابی و ضدسرفه قوی دارد و مصرف جوشانده گل ختمی نیز به دلیل داشتن ترکیبات نرم کننده می تواند برای درمان سرفه های خشک و مزمن مفید باشد.

برای درمان سرفه های مزمن و خشک به خصوص در شهرهایی با آب و هوای سرد و خشک حریره بادام، حریره فندق و به دانه بهترین گزینه ها هستند

* جوشانده آویشن نیز در درمان سرفه بسیار مفید است. البته این جوشانده را می توان با عسل و لیمو نیز مصرف کرد چون آویشن برای درمان سرماخوردگی و سرفه های شدید مؤثر است.

* جوشانده زنجبیل، پیازچه و عسل نیز برای کاهش یا درمان سرفه های شدید مؤثر است.

* از دیگر مسکن های سرفه می توان دم کرده عناب و زنجبیل را نام برد.

* مصرف غذاهای ملین مثل حریره، آش کدو و میوه های پخته شده برای تسکین سرفه مؤثر است. همچنین مصرف آش سبزی و سوپ سبزیجات حاوی گشنیز، جعفری و اسفناج نیز مفید است.

* مصرف آبلیموی شیرین، آب انار شیرین، زردآلو، برگ هلو و انجیر خشک به هنگام سرفه منعی ندارد.

* برای درمان سرفه های مزمن و خشک به خصوص در شهرهایی با آب و هوای سرد و خشک حریره بادام، حریره فندق و به دانه بهترین گزینه ها هستند؛ چرا که این ماده غذایی به ویژه به دانه، التهابات مجاری تنفسی ناشی از سرماخوردگی را بهبود می بخشد و حالت تحریکی که منجر به سرفه شده است را از بین می برد. حریره ها باعث تقویت فرد و بهبود خشونت و گرفتگی صدا نیز می شوند.

* کسانی که زیاد سرفه می کنند یا دارای تورم در ناحیه مجاری تنفسی هستند، مصرف جوشانده شکوفه سیب و خود سیب نیز برایشان بسیار مفید است.

به دانه

* یک قاشق مرباخوری به دانه را در نصف لیوان آب جوش بریزید تا به قوام بیفتد. سپس آن را صاف کنید و لعاب به دانه را بنوشید. حتی می توانید مقداری نبات نیز به آن بیفزایید. در صورتی که گلودرد و سرفه شدت یافت، می توان یک فنجان از این دمنوش را در صبح و فنجان دیگر را در شب نوشید چراکه نوشیدن این دمنوش در تسکین سرفه های خشک مؤثر است و باعث خروج خلط نیز می شود.

* در صورتی هم که سرفه ها مداوم، آزاردهنده و پر سر و صداست و مانع خواب فرد و دیگران می شود، می توان از ریشه گردن تا تمام نواحی تمام قفسه را روغن بادام شیرین اصل مالید. استفاده از این روش درمانی، به خصوص در کودکان که دچار سرفه های شدید هستند، بسیار مفید است. توصیه می شود در کودکان پس از استفاده از روغن بادام شیرین، قفسه سینه او با شال پشمی لطیف پوشانده و تا صبح یکی دو بار این کار تکرار شود.

* بذر کتان نیز در رفع سرفه های خشک مؤثر است. برای این منظور یک تا دو قاشق مرباخوری بذر کتان را در یک لیوان آب جوش ریخته و 15 دقیقه صبر کنید تا لعاب بیندازد و سپس آن را صاف کرده و بعد با افزودن مقداری عسل بنوشید.

پرهیزات طب سنتی در سرفه

* از خوردن مایعات سرد به خصوص پس از خواب باید خودداری کرد.
* بهتر است مصرف غذاهای سرخ شده و با ترکیبات اسیدی مثل ترشی در زمانی که فرد دچار سرفه است خودداری شود.

مصرف خودسرانه داروهای گیاهی ممنوع!
مصرف شربت آویشن و زوفا نیز که در داروخانه های طب سنتی موجود می باشد داروهای خلط آوری هستند که البته باید با تجویز پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن اجتناب کرد.


منابع:
فارس - علیرضا صالحی، متخصص طب سنتی
تسنیم - سید حسن ضیایی، محقق طب اسلامی
وبدا - دکتر مجید امتیازی، متخصص طب سنتی
سلامانه - دکتر لیلا شیربیگی، متخصص طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.