تبیان، دستیار زندگی
محرم ماه امام حسین (علیه السلام) است ، کشور اسلامی ما ، یک پارچه رنگ وبوی حسینی می گیرد . برای این منظور به طور مختصر به باز شناسی خانوادۀ حسینی می پردازیم ؛ به عبارت دیگر خانوادۀ حسینی چه ویژگی دارد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دشمن عشق تان را بشناسید

ویژگی های خانواده حسینی

محرم ماه امام حسین (علیه السلام) است ، کشور اسلامی  ما ، یک پارچه رنگ وبوی حسینی  می گیرد. برای این منظور به طور مختصر به باز شناسی خانواده حسینی می پردازیم.

عباسعلی خراسانی - بخش خانواده تبیان
محرم ، عشق حسین، امام حسین

خانواد حسینی را در دو بعد : شعار و شعور، برپایی عزاداری و بصیرت واکاوی می کنیم. به این دلیل که «بصیرت» یا «شعور » مقدم بر «شعار» یا برپایی عزاداری » است لذا نخست به «بصیرت و شعور» می پردازیم .

بصیرت ( شعور )

معاویه به کمک تبلیغ های نادرست ، جامعه آن روز را به تحمیق کشانده بود . عده ای را هم با تطمیع خریده، وعده ای را به شهادت رسانده بود، لذا دین و حقیقت را کاملاً وارونه جلوه می داد. امام حسین (علیه السلام) با هدف بیدار کردن جامعه اسلام آن روز و آیندگان قیام کرد و با یاران و خانواده گرامی اش به کربلا رفتند و با شهادت خود و یاران با وفایش چراغی پر فروغ برای تاریخ شدند (وَ بَذَلَ مهْجَتَه فِیكَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَةِ). (1)

از این رو اولین و مهم ترین ویژگی یک خانواده حسینی این است که  در پی کسب «بصیرت و شعور»،  بوده و آن را  در اعضای خانواده خود ایجاد و تقویت کند. برای رسیدن به این هدف والا باید در خانواده کارهای زیر را انجام داد :

*دین شناسی و ولایت

پدر ، اسباب فراهم نمودن شناخت از دین را برای خود و اعضای خانواده فراهم کند تا حق خانواده را ادا  کند:

خانواده حسینی ، همسر خود را در راه جهاد الهی و مبارزه با دشمنان دین، یاری می کند. به همسر خود نیرو می بخشد و او را برای یاری امام زمان (علیه السلام) ، تشویق  وتهییج می کند

وَ أَمَّا حَقّ وَلَدِكَ فَتَعْلَم أَنَّه مِنْكَ وَ مضَافٌ إِلَیْكَ فِی عَاجِلِ الدّنْیَا بِخَیْرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئولٌ عَمَّا و لِّیتَه مِنْ حسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ وَ الْمَعونَةِ لَه عَلَى طَاعَتِهِ:« و امّا حقّ فرزند تو این است كه بدانى او از توست و در دنیاى زودگذر به تواضافه خواهد شد چه درخوبی و چه بدی ؛ و به درستى كه تو در تربیت نیكو و راهنمایى به سوى پروردگارش و کمک او در فرمان پذیرى از خداوند نسبت به خویشتن و حقّ فرزندت مسؤول خواهى بود.(2)

* دشمن شناسی

عاشورا ، پرچمی است برای شناخت دشمن ؛ امام حسین (علیه السلام) نقاب از چهره دشمن برداشت و خباثت و بی دینی او را به جهانیان شناساند. امروز دشمن اسلام، در لباس دوست و مصلح جهانی خود را به مسلمین می نمایاند. در زیارت عاشورا چند بار برائت از دشمنان دین و ولایت مطرح شده است؛ لعن قبل از سلام به امام حسین (علیه السلام) آمده است. این تقدم شاید جایگاه دشمن شناسی جریان عاشورا است !! حال این سؤال مطرح است که دشمن کیست؟ از چه کسی باید برائت جست. خانواده حسینی با بصیرت باید به خوبی دشمنان دین و بشریت بشناسد و تمام قد از آنها دوری بجوید.

* شناسایی درس های عملی روز عاشورا

هر لحظه عاشورا، درس و الگوی عملی برای بشریت به خصوص مسلمین عالم در طول تاریخ است. خانواده حسینی باید با بصیرت این درس ها را بیابد و سرمشق زندگی خود قرار دهد .

* الگوی عملی جهاد ر راه خدا گرفتن:

مهمترین، درس عاشورا ایستادگی در برابر ظلم و ظالم وجهاد در راه برپایی دین خداست. یک خانواده حسینی در حد وسع خود سعی می کند، روحیه جهادی را در خودشان پرورش دهد .


* کمک و پشیبانی همسر در جهاد در راه خدا

خانواده حسینی ، همسر خود را در راه جهاد الهی و مبارزه با دشمنان دین، یاری می کند. به همسر خود نیرو می بخشد و او را برای یاری امام زمان (علیه السلام) ، تشویق  وتهییج می کند.

*تشویق اعضای خانواده به پشتیبانی انقلاب اسلامی

خانواده حسینی با بصیرت باید به خوبی دشمنان دین و بشریت بشناسد و تمام قد از آنها دوری بجوید. سعی می کند، روحی جهادی را در خودشان پرورش دهد

انقلاب اسلامی با رهبری امام رضوان الله علیه ، ادامه راه عاشورا و انشاءالله زمینه ساز ظهور امام زمان (علیه السلام) است؛ بنابراین، پشتیبانی از آن ، و اطاعت از رهبری ، ادامه راه عاشورا است. ما نبودیم که در روز عاشورا، امام حسین (علیه السلام) را یاری کنیم؛ الان می توانیم با پشتیبانی وحضور در میدان های لازم ، زمینه ساز قیام متنغم خون امام حسین (علیه السلام) باشیم. تمام اعضای خانواده حسینی، بر حسب توان واستعداد شان، انقلاب اسلامی را پشتیبانی می کنند.

عزاداری (شعار )

برپایی عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) از اعمالی است که ائمه (علیهم السلام) وشیعیان در طول تاریخ همت داشتند. گاهی در این راه شهید دادند ، دست ها از بدن جدا شد ولی این عزاداری را حفظ کردند. خانواده حسینی در اقامه  عزاداری امام حسین (علیه السلام) اهتمام دارند. از این رو تا حد توان خود در منزل ، اقدام به برپایی عزای حسینی می کند. اگر شرایط لازم برای برپای عزاداری ندارد، با سیاه پوش کردن فضای خانه، به آن رنگ عزا می دهد .
خانواده حسینی با حضور در مجالس عزا با امام زمان (علیه السلام ) خود همدردی می کند. با اشک خود با حضرت زهرا (علیه السلام) همدردی نموده و رابط عاطفی خود را با ولایت محکم تر می کند .

پی نوشت:

1)زیارت اربعین
2) تحف العقول،ص 269.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.