تبیان، دستیار زندگی

هپاتیت C با دست دادن منتقل نمی‌شود

هپاتیت C توسط نوعی ویروس به نام HCV ایجاد شده و باعث التهاب کبد می‌شود. شایع‌ترین نوع هپاتیت، هپاتیت‌های نوع  A، B  و C هستند. هپاتیت سی با یک عفونت حاد شروع شده و بعد به یک عفونت مزمن تبدیل می‌شود.در این مطلب حقایقی را درباره بیماری هپاتیت سی بیان می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری کبد، کبد ملتهب، هپاتیت، هپاتیت c ، ویروس هپاتیت، التهاب کبد،

افراد مسن نیز به این بیماری دچار می‌شوند

هپاتیت C تنها به کودکان و جوانان تعلق ندارد، بلکه افراد مسن نیز می‌توانند دچار این بیماری شوند.

طبق بررسی‌ها، افرادی که حدود 50 تا 70 سال پیش متولد شده اند، نسبت به نسل‌های دیگر بیشتر گرفتار هپاتیت C هستند، زیرا در آن سال‌ها شیوع این بیماری بسیار زیاد بود.

تنها معتادان تزریقی در معرض خطر نیستند

این درست است که سابقه‌ی استعمال مواد مخدر آن هم با استفاده از سرنگ‌های مشترک می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری باشد، اما راه‌های زیاد دیگری نیز برای انتقال این بیماری به افراد سالم وجود دارد.

تزریق خون آلوده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، استفاده از وسایل شخصی آلوده به خون مانند مسواک یا تیغ‌های آرایشگری و داشتن رابطه‌ی جنسی با افراد مبتلا به هپاتیت C و انتقال از طریق مادر به جنین نیز از دیگر راه‌های شیوع این بیماری می‌باشند.

تعامل با افراد بیمار سبب انتقال ویروس HCV نمی‌شود

خوشبختانه بعید به نظر می‌رسد که تعامل ساده و اجتماعی با افراد مبتلا به هپاتیت C بتواند ویروس را انتقال دهد.

تنها راه شناخته شده‌ی انتقال این ویروس خون است، بنابراین نگران نباشید. ویروس از طریق دست دادن، روبوسی و عطسه و سرفه انتقال نمی‌یابد.

متاسفانه درمان هپاتیت C حتی اگر به طور کامل صورت گرفته باشد، نمی‌تواند تا آخر عمر از شما در برابر ابتلا به ویروس HCV محافظت کند

 

دوره‌ی کمون این بیماری می‌تواند بسیار طولانی باشد

دوره‌ی کمون یا نهفتگی دوره‌ای است که میکروب بیماری‌زا وارد فرد بدن شده، اما هنوز علائم بیماری آشکار نشده‌اند.

حتی این اتفاق می‌تواند تا سال‌ها به طول بیانجامد و فرد از بیماری خود بی‌اطلاع باشد. اما متاسفانه این وضعیت می‌تواند خطرناک باشد، زیرا گاهی فرد زمانی متوجه ورود ویروس و عفونت در بدن خود می‌شود که بیماری بیشتر قسمت های کبد را درگیر کرده است. هپاتیت C اغلب به عنوان "اپیدمی خاموش" شناخته می‌شود، به این دلیل که ویروس در بدن  فرد زندگی می‌کند، اما بدن شخص هیچ علامتی مبنی بر وجود ویروس ظاهر نمی‌کند.

 

دریافت واکسن هپاتیت C نمی‌تواند مانع از ابتلای فرد شود

متاسفانه هیچ واکسن موثری برای پیشگیری از ابتلای به هپاتیت C در بازار وجود ندارد.  هر چند واکسن‌های تأیید شده‌ی هپاتیت A و B وجود دارند و فرد را در برابر این دو  نوع ویروس محافظت می‌کنند، اما نمی‌توانند مانع درگیر شدن فرد با هپاتیت C شوند.

اما با این حال اگر دچار هپاتیت C هستید، می‌توانید با دریافت واکسن هپاتیت A و B تا حدی از آسیب دیدن جدی کبد جلوگیری کنید.

درمان هپاتیت C نمی‌تواند مادام العمر باشد

متاسفانه درمان هپاتیت C حتی اگر به طور کامل صورت گرفته باشد، نمی‌تواند تا آخر عمر از شما در برابر ابتلا به ویروس HCV محافظت کند. اگر قبلا دچار این بیماری بوده‌اید و درمان شده اید، باز هم باید مراقب باشید تا مجددا از فرد مبتلا، این بیماری را نگیرید.

شیردهی زنان مبتلا به هپاتیت C به کودکان بلامانع است

هیچ دلیلی وجود ندارد که مادران شیرده مبتلا به این بیماری را از شیر دادن به کودکشان منع کند. اما اگر مادر دچار زخم یا خونریزی در ناحیه سینه خود می‌باشد، باید از شیردادن به نوزاد خود پرهیزنماید، زیرا در غیر این صورت کودک نیز به ویروس هپاتیت C آلوده می‌شود.

در صورت تشخیص ابتدایی بیماری، نباید شتاب زده عمل کرد

در صورتی که در ابتدا تشخیص داده شود که فرد مبتلا به هپاتیت C است، نباید شتاب زده عمل کرد و سریعا با دم‌دست‌ترین دارو شروع به درمان نمود.

باید تمام آزمایشات و بررسی‌های پزشکی به طور دقیق انجام شده و سپس بر اساس شدت درگیر شدن کبد، داروی متناسب توسط پزشک تجویز شود.

هپاتیت C قابل درمان است

برخی افراد گمان می‌کنند این بیماری غیرقابل درمان می‌باشد، اما این طور نیست. خوشبختانه داروهایی وجود دارند که می‌توانند ویروس را در خون از بین ببرند.

اگر شش ماه پس از درمان، آزمایشات پاک بودن خون را نشان داد، می‌توان گفت بیماری به طور کامل از بین رفته و فرد درمان شده است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.