تبیان، دستیار زندگی
رعایت نکردن موارد بهداشتی در تهیه غذاهای نذری موجب بروز بیماری های عفونت روده ای و مسمومیت در مصرف کنندگان این غذا می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت نذری هایتان را فراموش نکنید

رعایت نکردن موارد بهداشتی در تهیه غذاهای نذری موجب بروز بیماری های عفونت روده ای و مسمومیت در مصرف کنندگان این غذا می شود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
نذری

گاهی بروز مشکلاتی همچون مسمومیت های غذایی با مصرف غذاهای نذری، مؤکد این مهم می شود که ضمن حفظ این سنت حسنه، نسبت به چگونگی تهیه و توزیع غذای نذری دقت بیشتری اعمال شود.

حمیدرضا گلزاری، دبیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان می گوید: 242 نفر از مردم روستای اندوهجرد کرمان روز جمعه به دلیل مصرف بلغور نذری که فاصله تهیه و توزیع آن زیاد بوده است، مسموم شدند. وی با اشاره به اینکه آمار افراد مسموم شده در اندوهجرد با توجه به مراجعه افراد در چند نوبت به مراکز درمانی مجدد در حال بازشماری است، گفت: نگهداری بلغور بیرون از یخچال به مدت طولانی موجب بروز این مسمومیت در مصرف کنندگان آن شده است.

اخبار این چنینی توجه ما را بیشتر به بهداشت مواد غذایی مخصوصاً غذاهای نذری که افراد بیشتری از آن استفاده می کنند، جلب می کند. در ادامه نکات مهم بهداشتی در مورد غذاهای نذری را برایتان آورده ایم.

بهداشت فردی

رعایت بهداشت فردی در تهیه و توزیع غذاهای نذری بسیار مهم است. افرادی که در پخت غذاهای نذری دخیل هستند باید دست های خود را قبل از مشارکت در پخت غذا با آب و صابون بشویند. این افراد باید از دستکش یک بار مصرف، روپوش و کلاه و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری هایی مانند سرماخوردگی از ماسک استفاده کنند.

مواد اولیه

مواد اولیه غذا بایستی از مکان های مناسب و مورد تأیید بهداشت تهیه شود و از سلامت آن ها برای تهیه غذا نذری اطمینان حاصل کنیم. تهیه دام برای ذبح و پخت غذای نذری نیز باید از طریق مراکز مجاز مورد تأیید دامپزشکی انجام شود.

مکان طبخ و توزیع غذا

نکات بهداشتی باید در هنگام پخت، نگهداری، توزیع و مصرف غذا رعایت شود و بهتر است غذا را تازه به تازه استفاده کرد و از نگهداری غذا در شرایط نامناسب و مدت طولانی پرهیز شود.
افرادی که اقدام به پخت غذاهای نذری می کنند از نگه داشتن غذا در محیط های باز خودداری کنند. نگهداری مواد غذایی بیرون از یخچال به مدت طولانی موجب رشد میکروارگانیسم ها در مواد غذایی می شود و فرد مصرف کننده را به مسمومیت غذایی مبتلا می کند.

ظروف طبخ و توزیع غذا

* دست اندرکاران تهیه غذاهای نذری در صورت استفاده از ظروف مسی برای طبخ غذا باید از قلع اندود شدن این ظروف اطمینان حاصل کنند. اگر ظروف مسی قلع اندود نشده باشند هنگام طبخ غذا یون مس آزاد شده و تأثیر بدی بر اندام های داخلی به خصوص کبد می گذارد.

* هیات های عزاداری باید از ظروف یک بار مصرف استاندارد برای توزیع غذای گرم استفاده کنند. درباره مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف کم و بیش همه می دانیم. در حالی که کشورهای مختلف دنیا برای افزایش میزان استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی برنامه ریزی می کنند، به گونه ای که در سال 2015 به دنبال جایگزینی 70 درصدی مواد گیاهی به جای مواد پلاستیکی در دنیا بوده اند، اما در کشور ما شرایط به گونه ای است که مردم به دلایل مختلف مجبورند که اتفاقاً مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را بر خلاف مردمان دنیا، افزایش دهند.

افرادی که اقدام به پخت غذاهای نذری می کنند از نگه داشتن غذا در محیط های باز خودداری کنند. نگهداری مواد غذایی بیرون از یخچال به مدت طولانی موجب رشد میکروارگانیسم ها در مواد غذایی می شود و فرد مصرف کننده را به مسمومیت غذایی مبتلا می کند

در شرایطی که گرایش مردم به استفاده از لیوان های یکبار مصرف کاغذی به دلیل کم خطر و شیک بودن و البته تبلیغ پذیر بودن بدنه بیرونی آن ها، در محافل و میهمانی ها زیاد شده است، در آستانه ماه محرم که میزان مصرف ظروف یکبار مصرف 3 برابر می شود و بازار استفاده از این ظروف رونق می گیرد، رحیم مقیمی اصل، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون، اعلام کرده است که استفاده از ظروف یکبار مصرف کاغذی بیش از ظروف پلاستیکی خطرناک است. وی درباره دلایل خطرناک بودن استفاده از این ظروف می گوید: در لایه اول لیوان های کاغذی نیز پلیمر که ماده ای سرطان زا است، بکار می رود. ناخالصی های موجود در کاغذ این ظروف باعث می شود که آن ها در مناطق شرجی و در مدت زمان 4-3 روز کپک بزنند. علاوه بر این، آلوده بودن آن ها به نوعی سم و انگل و رعایت نشدن استانداردهای سم زدایی در فرایند تولید، دلایل مهم دیگری بر مضر بودن استفاده از این محصولات است.

سید محسن حسینی که دکترای پلیمر دارد درباره اظهارات مذکور می گوید: استاندارد نبودن ظروف کاغذی صحت دارد. چون پالپی که برای تولید ظروف کاغذی در ایران استفاده می شود از مواد اولیه و خالص نیست بلکه از نخاله و زباله های بازیافتی هستند. به گفته وی، دو نوع پالپ برای تولید ظروف کاغذی استفاده می شود؛ پالپی که از تفاله نیشکر، چوب یا درختان تولید می شود و پالپی که از کاغذهای ضایعاتی و بازیافتی تولید می شوند. ظروف کاغذی در ایران از پالپ نوع دوم تولید می شوند. کاغذهایی که از فرآوری روزنامه ها، مجلات، دستمال کاغذی های استفاده شده به دست می آیند و آلوده هستند. به همین دلیل، ظروف کاغذی که در آن ها، آب یا هر مواد داغی ریخته می شود به دلیل سلولز کثیف و بار میکروبی و باکتریایی بالای آن استاندارد نیستند و باعث بروز مشکل می شوند. با این وجود استفاده از ظروف آلومینیومی که در حال فراگیری است و هیچ خطری ندارند، بهتر است.

چای نذری

شستشوی ظروف و مواد اولیه

* هیات های عزاداری دقت داشته باشند که از شستن فنجان های چای و ظروف غذا در ظرف آب به صورت یکجا خودداری کنند.
* سبزی و مواد سالاد نیز باید به طور کامل با مواد ضدعفونی کننده شست و شو داده شود.

چند نکته ی مهم

* دقت شود از قالب یخ بهداشتی و آب آشامیدنی سالم در هیات های عزاداری استفاده شود.
* استفاده از شیر پاستوریزه و جوشاندن آن قبل از توزیع در بین عزاداران حسینی نیز نکته ی مهمی است که نباید فراموش شود. در ضمن شیر را نباید در دمای بالا و در محیط های روباز قرار داد.
* و در آخر این که بهتر است هیات های عزاداری برای پخت غذا از روغن های سرخ کردنی دارای پروانه ساخت با ترانس پایین استفاده کنند.

التماس دعا


منابع:
ایرنا - دکتر مهدی شفیعی، مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
جام جم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.