تبیان، دستیار زندگی
پوریا کشاورز هستم، کارشناس رشته کامپیوتر.حدودا هشت سال است که در حیطه پژوهش دانش آموزی فعالیت دارم و این چند سال اخیر کار را به اتفاق تعدادی از دوستان انجام می دهم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با آقای کشاورز دبیر فعال پژوهشی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با آقای کشاورز دبیر فعال پژوهشی

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به دهمین دوره از جشنواره دانش آموزی موسسه فرهنگی تبیان. لطف کنید خودتان را معرفی کنید:
به نام خدا و با سلام خدمت شما. من پوریا کشاورز هستم، کارشناس رشته کامپیوتر.حدودا هشت سال است که در حیطه پژوهش دانش آموزی فعالیت دارم و این چند سال اخیر کار را به اتفاق تعدادی از دوستان انجام می دهم. این کار در قالب یک موسسه پژوهشی به نام موسسه پرتو است که در تمام مقاطع دبستان تا دبیرستان فعالیت دارد.
علاقه شخصی من به کار های پژوهشی است و دوستان دیگر بخش مسابقات یا هوافضا و ... کار می کنند.

مصاحبه با آقای کشاورز دبیر فعال پژوهشی

تبیان: با کدام مدرسه امسال در جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کرده اید؟
 یکی از مدارسی که امسال با هم همکاری داشتیم مجتمع آموزشی ضحی بود که در این جشنواره هم شرکت دارند.

تبیان: این چندمین حضور شما در جشنواره دانش آموزی تبیان است؟
این پنجمین حضور ما در اینجاست. و هر سال با مدارس مختلفی بوده است.


تبیان: مقام ها و موفقیت هایی که در جشنواره تبیان و یا سایر جشنواره ها کسب کرده اید را بفرمایید:
در جشنواره تبیان خدا را شکر هر سال بین دو تا پنج تا مقام داشتیم در جشنواره خوارزمی هم در رده های شهری، استانی و کشوری مقام داشته  ایم. در جشنواره وزارت راه هم ما شرکت داشتیم که مقام آوردیم.
در جشنواره های بین المللی هم از جمله جشنواره های ژنو و نورنبرگ آلمان مقام های خوبی کسب کردیم.

مصاحبه با آقای کشاورز دبیر فعال پژوهشی

تبیان: مهم ترین درسی که شما به عنوان معلم به دانش آموزان خود می دهید چیست؟
آنچه برای من مهم است با آن چه برای دانش آموزان مهم است فرق دارد. دانش آموزان دنبال کسب مقام هستند و می خواهند رتبه بیاورند ولی من در ابتدا مهم است که ارائه مطالب را خوب بیاموزند بعد انجام کار عملی را و در نهایت آشنا شدن صحیح با رشته های تحصیلی مختلف برای من مهم است. با این آشنایی آن ها بهتر می توانند انتخاب رشته کنند و در دانشگاه و پس از آن موفق تر خواهند بود.


تبیان: هدف گزاری شما برای به انجام رساندن کار پژوهشی دانش آموزانتان چگونه است؟
هدف گزاری اصلی بنده در گیر شدن دانش آموزان با ایده است. ارائه ایده، پرورش آن، در گیر شدن با مسائل روز و در نهایت کار روی آن و ارائه صحیح آن خیلی برایم مهم است.


تبیان: برای اشاعه فرهنگ پژوهش در بین مدارس و قشر دانش آموز چه پیشنهادی دارید؟
خیلی کار پیچیده ای است به دلیل این که اهداف متفاوت است. مدارس، دانش آموزان، معلم ها و اولیای دانش اموزان هر یک هدف جداگانه ای دارند.
اهداف خود مدارس هم با هم فرق می کنند و هر کدام اهداف مختلف دارند یکی فقط روش تحقیق می آموزد و یکی به فکر کسب مقام است و گاهی متاسفانه به هر قیمتی حاضر اند این کار را انجام دهند.
ولی این که چگونه می توان این کار را فرهنگ سازی کرد بستگی دارد به میزان اهمیتی که به کار می دهیم. به نظر من خانواده ها مهم ترین نقش را دارند اگر چه حق دارند به فکر کنکور و دانشگاه باشند ولی باید به فکر کار های عملی و تحقیقاتی هم باشند و در این زمینه هم فرزندان خود را حمایت کنند


تبیان: فعالیت مورد علاقه شما در زمینه های دیگر چیست؟ هنری؟ ورزشی؟ فرهنگی؟
من به موسیقی کلاسیک خیلی علاقه دارم و ویولن می زنم.


تبیان: نظرتان راجع به جشنواره تبیان چیست؟
تبیان سال به سال از نظر تعداد پروژه ها پیشرفت خوبی دارد و استقبال مدارس و دانش آموزان از آن سالانه بیشتر می شود ولی موسسه تبیان هم با بالا رفتن استقبال مدارس باید سطح امکانات و شرایطش را بالاتر ببرد. مثلا هزینه های حضور در جشنواره خیلی بالا رفته است و سالیانه رشد سریعی داشته است.

این مسئله شاید برای مدارسی که خود هزینه ها را می پردازند به چشم نیاید ولی در مدارسی که خانواده ها متقبل هزینه ها می شوند این مسئله مانع بزرگی بر سر راه کار ما می شود. در مواردی مانع شرکت دانش آموز در جشنواره می شوند و خود را در گیر این مسائل نمی کنند.


نکته دیگر هم این است که تبیان باید قوی تر عمل کند و زمان بگذرد تا بتواند قدرت لازم را در مقایسه با مسابقات و جشنواره های دیگر کسب کند.

جشنواره تبیان یک امتیاز عالی هم که دارد تداوم برگزاری آن است به جز خوارزمی، جشنواره های دیگر چند سال هستند و بعد تعطیل می شوند ولی تبیان تداوم دارد و این حسن بزرگی است.


تبیان: نظرتان را راجع به سایت تبیان بفرمایید:
سایت تبیان خیلی پر بار در زمینه های دانش آموزی فعالیت دارد و هر بار دنبال مطلب هستیم سایت تبیان حرفی برای گفتن دارد و من به دانش آموزانم به عنوان سایت تحقیقاتی معتبر سایت تبیان را حتما معرفی می کنم.


تبیان: بسیار سپاس گزاریم که در گفتگوی ما شرکت کردید. از شما معلم عزیز که برای آینده فرزندانمان تلاش می کنید آرزوی سلامتی و سعادت داریم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: مرجان سلیمانیان