تبیان، دستیار زندگی
در مقاله ی پیش خواندیم که ... از خود بپرسید که آن ارتباط‌‌های عمیق و دلنشین شما با همسرتان در سال‌های اول زندگی‌تان چرا فراموش شده است؟ چه شده که آن ساعت‌های طولانی مکالمه‌های زیبای شما اکنون به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شور زندگی در سنین بالا

شوهر شما هم حق حیات دارد (4)



در مقاله ی پیش خواندیم که ...

از خود بپرسید که آن ارتباط‌‌های عمیق و دلنشین شما با همسرتان در سال‌های اول زندگی‌تان چرا فراموش شده است؟

چه شده که آن ساعت‌های طولانی مکالمه‌های زیبای شما اکنون به چند دقیقه ارتباط کلامی کوتاه و غیرقابل تحمل تبدیل شده است.

من به شما می‌گویم: آن زمان محورهای صحبت‌های شما مسائل مورد علاقه همسرتان بود و او نیز همچنین در باره مسائلی صبحت می‌کرد که شما به آن علاقه داشتید، اما متأسفانه قضیه برعکس شده است. شما می‌خواهید او درباره آنچه که شما دوست دارید صحبت کند و او نیز دقیقاً چنین تصوری دارد. نتیجه آن محدودیت بسیار ارتباط کلامی و ایجاد انجماد عاطفی در خانواده است.

در طول مسابقات فوتبال، خانمی به خانم دیگری می‌گفت: «من می‌دانم که شوهر تو دیوانه فوتبال است. ولی آیا تو هم عاشق فوتبال هستی؟» آن زن با خنده به او جواب داد: «من عاشق شوهرم هستم».

از همسر آلبرت انیشتین، پرسیدند: «آیا شما از نظریه نسبیت شوهرتان سر درمی‌آورید؟» همسر او لبخندی زد و جواب داد: «اوه، من، نه، من فقط می‌دانم که او چقدر چای دوست دارد.» این است مفهوم عشق در یک بیان کوتاه.

به شیوه زندگی شوهرتان عادت کنید. دوستانش، غذایش و سبک زندگیش را همچون خود بدانید. سعی کنید زن خوشحالی باشید. و مطمئن باشید که نتیجه ی معجزه آور رفتار خوب شما اول از همه ، نصیب خود شما می گردد.

در مورد آنچه که شوهرتان به آن علاقه دارد اطلاعات کسب کنید و در زمان مناسب با او در این مورد صحبت کنید، خیلی زود خواهید دید که ارتباط کلامی شما با هم نسبت به گذشته خیلی بیشتر و ارتباط‌های عاطفی شما بهتر و عمیق‌تر شده و اکنون نیز او در مورد آنچه که شما دوست دارید صحبت می‌کند. یعنی همان چیزی که شما می‌خواستید.


قدرشناس باشید.

شوهران نیز مانند شما از احساس ناسپاسی عمیقاً رنج می‌برند. شوهری تعریف می‌کرد : «شاید گناه جامعه‌ای باشد که در آن زندگی می‌کنیم. مثل اینکه همه بسیار ناسپاس به نظر می‌رسند و زنم در رأس آنهاست. او هنگامی که برایش هدیه‌ای می‌خرم هیچ‌گونه لذت و شادمانی از خود نشان نمی‌دهد و دلیل عمده‌اش این است که وی بسیار ناسپاس است.» یک زن قدرشناس همیشه باعث غم و اندوه شوهرش می‌شود، چه بسا، بسیاری از زنان دچار عدم آگاهی از شیوه‌های قدرشناسی می‌باشند. آنها کلمات و روش‌های ساده سپاسگزاری را فراموش کرده‌اند.


دیدگاه قدرشناسی

لحظه‌ای سکوت کنید، به رفتارها و گفتارهای خود بیاندیشید و انعکاس وجودی خویش را در آینه وجود همسرتان و صحنه زندگی خانوادگی خود را بررسی کنید. آیا شما قدرشناس زحمات و تلاش‌های آنها هستید و یا مرتکب گناه زشت ناسپاسی شده‌اید؟ آیا شما برای پولی که شوهرتان با خون دل به دست می‌آورد و آن را صرف مخارج زندگی می‌کند ارزش قائل هستید! منظور کادوهای مخصوص روز تولد یا عید نیست، بلکه پولی است که صرف خریدهای مختلف منزل از فروشگاه‌های گران قیمت یا پرداخت ویزیت دکتر و خریدهای غیرضروری می‌شود؟ همسری که فقط به حقوق خود می‌اندیشد و از حقوق شوهرش وحدودی که خود باید رعایت کند بی‌اطلاع بوده و آن را به جا نمی‌آورد، نمی‌تواند در زمره زنان قدرشناس باشد چون، او فکر می‌کند همه‌چیز حق اوست و همسرش فقط باید در خدمت تأمین خواسته‌های او باشد. یک زن کامل به‌‌خوبی از هنر انصاف که همان توانایی جابجایی نقش‌ها و خود را به‌جای دیگری قرار دادن می‌باشد، آگاه است و معمولاً از شوهرش به خاطر زحمات و تلاش‌های او سپاسگزاری و تشکر می‌کند. قدرشناسی می‌تواند از طریق کلمات، یا رفتار یا هر دوی آنها ابراز شود. این کار دشواری نیست، زیرا یک قلب حق‌شناس باید احساس خوب قدرشناسی‌اش را بیان کند، یک شخص سپاسگزار کمتر از سکوت و خاموشی در بیان احساساتش استفاده می‌کند.

اجازه ندهید تأکید بر رعایت حقوق شما، شما را از قدردانی کردن نسبت به شوهرتان بازدارد. از شوهر خود، حتی برای کوچک‌ترین چیزها در زندگی، تشکر کنید تا او بزرگ‌ترین چیزهایی را که در زندگی می‌خواهید، به شما هدیه کند.

از او به خاطر حمایت از خانواده تشکر کنید. اگر شما یک خانم شاغل هستید، باز هم او به درک و قدردانی شما نیازمند است، زیرا احساس مردانگی او در اثر ناسپاسی شما ضربه می‌خورد و این جراحت روحی به سادگی و در مدت کوتاه بهبود نخواهد بپذیرفت.

وقتی یک مرد به همسرش هدیه‌ای می‌دهد، تنها پاداش او دیدن خوشحالی زنش است. اگر شما واقعاً از دریافت یک هدیه به وجد نمی‌آیید، مراقب واکنش خودتان باشید و در مواقع مختلف به هر صورت امکان‌پذیر است، از آن استفاده کنید. از او قدردانی کنید که اوقاتی از روز پرمشغله خود را صرف این کار کرده است. اگر واقعاً آن هدیه را دوست ندارید، ناسپاس نباشید، بگویید که از آن خوشتان آمده است، هنوز هم دیر نشده همین حالا هم می‌توانید به او بگویید این هدیه نشانه علاقه او به زندگی و توجه و فکر کردن به شما است.

اهمیت دادن و با ارزش شمردن یک هدیه بسیار مهم‌تر از دریافت آن است. همیشه خود را به‌جای فرد مقابل بگذارید و آنگاه از خود بپرسید دوست دارید در مورد شما چگونه عمل شود، خود نیز همان عمل را انجام دهید.

از تمامی کارهایی که همسرتان برای شما انجام می‌دهد، قدردانی کنید. از ته قلب به او بگویید «واقعاً از تو متشکرم» با کلمات و رفتارهای خود به ویژه با طرز نگاه و لبخند به او توجه بیشتری کنید و سعی کنید موقعی که در خانه است به دوستانتان کمتر تلفن کنید، ساعات خاصی را از روز را به خصوص پس از ساعت 8 شب فقط به او و خودتان و تحکیم روابط عاطفی و خانوادگی خود اختصاص دهید.


منبع : راز موفقیت زنان در خانواده

تدوین : انور پیرزاده ، کارشناس امور تربیتی ، مشاور و مدرس خانواده


لینک:

همه چیز راجع به روابط همسران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.