تبیان، دستیار زندگی
به جا آوردن شکر نعمت نخبگی، تافته ی جدابافته نبودن، ماندن و ساختن کشور به جای رفتن به کشورهای خارجی و مرعوب نشدن در برابر غرب، چهار توصیه پدرانه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ایشان با جمعی از دانشجویان، نخبگان و استعدادهای برتر بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بمانید و ایران را بسازید

مروری بر توصیه های رهبر انقلاب در دیدار نخبگانِ فردا

محمد خزائی-بخش سیاست تبیان
دیدار رهبر با نخبگان

به جا آوردن شکر نعمت نخبگی، تافته ی جدابافته نبودن، ماندن و ساختن کشور به جای رفتن به کشورهای خارجی و مرعوب نشدن در برابر غرب، چهار توصیه پدرانه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ایشان با جمعی از دانشجویان، نخبگان و استعدادهای برتر بود.
 
به گزارش تبیان، رهبر انقلاب در دیدار صبح چهارشنبه با جمعی از نخبگان و دانشجویان به تحلیل و تشریح وضعیت حساس کشور و ارتباط نخبگان با این وضعیت پرداختند و اظهارات هوشمندانه و مدبرانه ای در این زمینه ها داشتند.
در شرایطی که برخی از جوانان و دانشجویان، راه رسیدن به آمال و آرزوها را سفر به دنیای غرب و کشورهای اروپایی و امریکایی می دانند، اما رهبر انقلاب در توصیه ای پدرانه ضمن اظهار امیدواری نسبت به آینده روشن و خوبی که در انتظار جوانان ایرانی است، به نخبگان توصیه کردند که به خاطر ذهنیت های رفاهی در هاضمه بی رحم دشمن قرار نگیرند. ایشان فرمودند: "بجای آنکه خود را در هاضمه بی رحم و آزمند جوامع بیگانه، قرار دهید، سازنده هندسه صحیح سلامت کشور و تضمین کننده مغز و سلسله اعصاب و استخوان بندی جامعه خود باشید. ماندن در کشور و تلاش برای برطرف کردن ضعف ها و منشأ اثر بودن برای مردم، دارای افتخار و شرف است."
 
تبلیغات گسترده ماهواره ای برای فرار نخبگان از ایران!
کاملا مشخص است که رهبر انقلاب نگاه واقع بینانه به شرایط کشور دارند و برخلاف بسیاری از سیاستمداران که از اشاره به واژه "ضعف ها" و پذیرفتن وجود ضعف هراس دارند، ایشان اما به نخبگان توصیه می کنند که به جای رفتن به کشورهای خارجی، در کشور خودمان بمانند و با برطرف کردن ضعف ها آن را مطابق دانش، خواسته و ارزش های جامعه بسازند.
واقعیت تلخ این است که چندسالی است کشورهای خارجی به یاری رسانه ها و شبکه های ماهواره ای درصدد ناامید کردن مردم ایران و نیز جذب نخبگان و افراد دارای علم و ثروت به سوی کشورهای خود هستند.
این واقعیت زمانی ملموس تر می شود که بدانیم بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی شرایط و تسهیلات خاصی برای (به قول خودشان) مهاجرت نخبگان و استعدادهای برتر به آن کشورها قائل شده اند. آنها برای هر قشر از جامعه ایرانی همچون پزشکان، مهندسان، هنرمندان و دانشجویان برنامه های مجزا و اغواکننده ای برای مهاجرت پیش بینی کرده اند. از چند سال گذشته تاکنون بسیاری از شبکه های ماهواره ای به طور شبانه روز در حال تبلیغ و تشویق جوانان و نخبگان برای رفتن از ایران هستند!
 
هدف دشمن بلعیدن دانش نخبگان است

مقام معظم رهبری همچنین از ادامه اردوهای دانشجویی به برخی کشورهای اروپایی، با وجود هشدارهای قبلی، انتقاد کرده اند: "این اردوها یکی از غلط ترین کارها است و اردوهای جهادی بسیار بهتر و شرافتمندانه تر از برگزاری چنین اردوهایی است"

اما سخنان اخیر رهبر انقلاب و تحلیل صحیح، واقع بینانه و امیدوارانه ایشان از شرایط کنونی کشور نشان می دهد که ایشان به عنوان پدر معنوی جامعه و جوانان ایران دلسوزی ها و دغدغه هایی در این زمینه دارند و جوانان و نخبگان کشورمان قطعا این دلسوزی و دغدغه را درک می کنند، می پذیرند و برای اصلاح وضعیت موجود و رسیدن به فردای بهتر تلاش می کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای به خوبی و به درستی، نقشه های شوم کشورهای بیگانه و دشمن را برای نخبگان بازگو کرده اند و به آنها یادآور شده اند که رفتن از ایران به خاطر جذابیت های رفاهی، در حقیقت قرار گرفتن در هاضمه بی رحم دشمن است. آری؛ هدف دشمن فقط بلعیدن دانش، شرف و هویت نخبگان و جوانان ایرانی است و البته بر خود لازم می داند که قبل از بلعیدن، مشوق های رفاهی را به ایرانی ها نشان دهد!
حضرت آیت الله خامنه ای، کسب رتبه برجسته علمی در میان دویست کشور جهان را یکی از ثمرات انقلاب اسلامی خوانده اند: "ایران اکنون در حالی به رتبه بالای علمی رسیده است که در طول بیش از سه دهه گذشته، با جنگ تحمیلی، فشارهای سیاسی و تحریم های اقتصادی مواجه بوده است. این جایگاه برتر علمی که بدست آورده اید به برکت امنیت کشور نیز بوده است، بنابراین باید قدردان تأمین کنندگان امنیت همچون شهید سردار همدانی باشید."

روحیه جهادی در برابرِ تافته ی جدابافته بودن
تافته ی جدابافته نبودن، یکی دیگر از توصیه های مهم و پدرانه مقام معظم رهبری به نخبگان است.
ایشان یکی از آفت های افراد صاحب امتیاز را "احساس تافته ی جدا بافته بودن" می دانند و در یک تحلیل روانشناسانه می گویند: "این، یک بیماری شخصیتی است که نباید بگذارید در شما رشد کند و تنها راه مقابله با آن نیز تقویت روحیه جهادی و انجام دادن کار با همه توان برای خدا و به عنوان یک وظیفه است. شرکت در اردوهای جهادی موجب آشنایی با متن مردم و مشکلات و معضلات جامعه می شود. اردوهای جهادی بهترین فرصت برای جوانان بمنظور آشنایی با واقعیات و همچنین خدمت مستقیم به مردم است."

مقام معظم رهبری همچنین از ادامه اردوهای دانشجویی به برخی کشورهای اروپایی، با وجود هشدارهای قبلی، انتقاد کرده اند: "این اردوها یکی از غلط ترین کارها است و اردوهای جهادی بسیار بهتر و شرافتمندانه تر از برگزاری چنین اردوهایی است."
تاکید رهبر انقلاب بر واژه "شرف" در این عبارت بسیار بامعنا و گویا است و آنقدر دربردارنده واقعیت ها و حقیقت های تلخی است که دولتمردان و مدیران باید در مسیری که در پیش گرفته اند تجدید نظر اساسی کنند.
چنین تحلیل مبتنی بر اصول روانشناسی از سوی رهبر انقلاب، بیش از پیش به نخبگان و جوانان ثابت می کند که باید به وجود چنین رهبر جامع نگر و عالم افتخار کنند. رهبر انقلاب در حقیقت لازمه ساختن کشور و پیشرفت و تعالی آن را "فعالیت های جهادی و روحیه جهادی" می دانند؛ و این همان چیزی است که در کشورهای غربی و امریکایی به آن توجه نمی شود و طبقات متوسط و ضعیف در چنین کشورهایی به خاطر وجود روحیه ای در افراد صاحب امتیازبه نام "احساس تافته ی جدابافته بودن" رنج می برند و دچار زیان می شوند. اما رهبر معظم انقلاب با تشویق جوانان به حضور در اردوهای جهادی، این اردوها را عامل آشنایی دانشجویان و نخبگان با مشکلات و دغدغه های اقشار جامعه و نیز عامل اطلاع از ضعف های موجود می دانند.
همان طور که مقام معظم رهبری اشاره کرده اند، ایشان قبلا نیز بارها نسبت به اعزام دانشجویان در قالب اردو به کشورهای خارجی انتقاد و گلایه کرده بودند اما متاسفانه آن روند همچنان ادامه دارد و گویا مطابق بیانات ایشان که در همین دیدار اظهار کرده اند، عده ای در فضای دانشگاهی کشور رخنه کرده اند که درصدد آسیب زدن به ارزش ها و افراد ارزشی در دانشگاه هستند.

افتخار ما به رهبری که جوانان را باور دارد
مرعوب نشدن در برابر غرب، توصیه دیگر رهبر انقلاب اسلامی به استعدادهای برتر علمی کشور بود. ایشان در این خصوص فرمودند: "اگرچه غربی ها در مسائل علمی و فناوری پیشرفت های زیادی کرده اند اما نباید مرعوب این موضوع شد زیرا توانایی بالقوه جوان ایرانی بسیار بالاتر است و اگر قرار بر مقایسه باشد باید بیش از سه دهه کنونی ایران با بیش از سه دهه آن کشور ها بعد از استقلال آنها، مقایسه شود. نسل جوان کنونی می تواند افتخار دست یابی به پیشرفتها و مراحل بزرگ علمی را برای خود به ثبت برساند و عزتمندانه پایه های استقلال علمی کشور را مستحکم کند."
مایه افتخار برای مردم و جوانان ایران است که رهبر آنها تا این اندازه به آنان امید و اعتماد و دلگرمی دارد. همه ما می دانیم که رهبر انقلاب به خاطر نگاه واقع بینانه به مسائل و شرایط، هرگز توصیف نابجا درباره اشخاص و موقعیت ها ندارند. بنابراین وقتی ایشان توانایی بالقوه جوانان ایرانی را "بسیار بالاتر" از غربی ها و فناوری های آنان می دانند، جوانان و نخبگان نیز باید برای بالفعل شدن این توانایی ها تمام تلاش خود را به کار بگیرند.
جالب است که بدانیم کشورهای غربی و امریکایی نیز از شرایط و جایگاه ویژه جوانان ایرانی آگاه هستند و به همین خاطر است که در دو جبهه تلاش می کنند؛ در جبهه اول می خواهند که جوانان ما از شناخت ظرفیت ویژه ای که در خودشان است غافل شوند و به مرور ناامید شوند. در جبهه دوم نیز هدف شوم آنها این است استعدادهای باقوه جوانان ایرانی فقط با مهاجرت به آن کشورها بالفعل شود. در این صورت است که به خیال باطل آنها، از یک سو ایران اسلامی از پیشرفت و شکوفایی بازمی ماند و از دیگرسو، استعدادهای ویژه جوانان ایرانی در خدمت پیشرفت کشورهای غربی قرار می گیرد!
 
جمع بندی من، خوش بینی مستدل به آینده است

اگرچه غربی ها در مسائل علمی و فناوری پیشرفت های زیادی کرده اند اما نباید مرعوب این موضوع شد زیرا توانایی بالقوه جوان ایرانی بسیار بالاتر است و اگر قرار بر مقایسه باشد باید بیش از سه دهه کنونی ایران با بیش از سه دهه آن کشور ها بعد از استقلال آنها، مقایسه شود

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود چند هشدار را بیان کردند و نخستین هشدار ایشان درخصوص عناصر و افرادی بود که با استفاده از روزنامه ها و مجلات و تریبون ها، دائماً در حال دلسرد کردن مردم و جوانان و نفی پیشرفتهای علمی و دستاوردهای بزرگ کشور هستند.

ایشان مسئولان را به مراقبت و هوشیاری در این خصوص فراخواندند و تأکید کردند: "پیشرفتهای شگرف علمی کشور در زمینه های نانو، سلول های بنیادی و انرژی هسته ای، توهم نیستند بلکه واقعیاتی هستند که همه دنیا از آنها اطلاع و آگاهی دارند، بنابراین دلسرد کردن جوانان و انکار حرکت عظیم و سریع علم و فناوری، خیانت به کشور و ناموس ملی است."
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به جریانی که بدنبال شناسایی نخبگان علمی کشور و هدایت آنان به خارج است، مسئولان را به هوشیاری در قبال این موضوع توصیه کردند و گفتند: "هشدار دیگر من درخصوص مقابله برخی مسئولان، مدیران و اساتید در دانشگاهها، با عناصر مؤمن، انقلابی و متعهد است که وزرا باید در این قضیه کاملاً هوشیار باشند و اجازه چنین کاری را ندهند."
ایشان در پایان سخنان خود فرمودند: جمع بندی سخنان من، «خوش بینی مستدل نسبت به آینده» است.