تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب با مطرح کردن 6 سؤال در خصوص سرماخوردگی و آنفلوانزا به بررسی تأثیر مصرف آب مرغ، شیر، ویتامین C، مولتی ویتامین ها، مصرف ویتامین D و پروبیوتیک ها روی بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا پرداختیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرماخوردگی و آنفلوانزا با 10 سؤال (2)

در قسمت اول این مطلب با مطرح کردن 6 سؤال در خصوص سرماخوردگی و آنفلوانزا به بررسی تأثیر مصرف آب مرغ، شیر، ویتامین C، مولتی ویتامین ها، ویتامین D و پروبیوتیک ها روی بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا پرداختیم.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
آنفلوانزا

در قسمت قبل این مطلب گفتیم که آب مرغ و سوپ مرغ خانگی به بهبود سرماخوردگی کمک می کند و برای جذب ویتامین C بهتر است به مواد غذایی تکیه کنید. گفتیم که کمبود ویتامین D می تواند باعث افزایش احتمال سرماخوردگی و آنفلوانزا شود و برای تأثیر شیر روی افزایش خلط ها باید به تجربه ی فردی خود اعتماد کنید و از مصرف شیرهای پرچرب بپرهیزید. اما لازم است که در حین سرماخوردگی و آنفلوانزا و با مصرف آنتی بیوتیک ها به فکر جبران فلور روده ی از دست رفته باشید. در قسمت دوم این مطلب نیز به بیان چند سؤال مهم پرداخته و تلاش می کنیم اطلاعاتتان را در خصوص این دو بیماری رایج فصل سرما افزایش دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

آیا قند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود؟

باوری وجود دارد که با مصرف زیاد قند سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود. این باور ناشی از دو پژوهشی است که در سال های 1970 به چاپ رسیدند. نتایج این بررسی ها نشان داده بود که مصرف زیاد گلوکز قدرت گلبول های سفید را در جهت مقابله با باکتری ها کاهش می دهد. از آنجایی که بررسی های آتی همین نتایج را به اثبات نرساند نمی توان گفت که مصرف زیاد قند به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند. با این حال باید بدانید که مصرف بیش از اندازه ی قند باعث کاهش مصرف مواد غذایی مغذی می شود و به این ترتیب باعث کاهش میزان مواد مغذی مورد نیاز بدن شده و به این ترتیب می تواند روی سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل بهتر است در مصرف قند دچار افراط نشده و به خصوص در صورت بیماری کمتر از 10 درصد کل کالری دریافتی را به آن اختصاص دهید.

آیا باید از مصرف گوشت قرمز و چربی در حین سرماخوردگی و آنفلوانزا پرهیز کرد؟

برای مقابله با این دو بیماری فصل سرما نباید از جذب کافی زینک (روی) غافل ماند. این ماده در غذاهای دریایی، جگر گوساله، مرغ، جوانه ی گندم، تخمه ی کدو، کنجد و حبوبات و غیره وجود دارد

پرخوری و جذب لیپیدهای بیشتر به خصوص از مصرف گوشت های قرمز پرچرب مقاومت باکتریایی را کاهش می دهد. باید از جذب چربی هایی پرهیز کرد که ناشی از مواد غذایی سرخ کردنی، شیرینی جات، پنیرهای چرب، کره و خامه است. برعکس، پروتئین های ناشی از گوشت های قرمز، ماهی، مغزها و غیره باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. اما توصیه می شود که از گوشت های قرمز کم چرب استفاده شود.

کدام مواد غذایی برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا مفیدتر هستند؟

میوه ها و سبزیجات تازه برای پیشگیری و همچنین درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا مفید هستند. به خاطر اینکه حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان هستند که در مقابل رادیکال های آزاد ایستاده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. در بین سبزیجات قارچ، سیر، پیاز، موسیر بیشترین تأثیر را در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت ها دارند. علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پروتئین که به میزان زیادی در گوشت قرمز و دیگر مواد غذایی مانند گوشت گاو، گوشت پرندگان، تخم مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، مغزها و حبوبات وجود دارد باعث تولید آنتی بادی هایی می شود که سربازان دستگاه ایمنی محسوب می شوند. مصرف چربی های مفید شامل اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 نیز به نسبت متعادل باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. ماهی، روغن زیتون و کانولا، مغزها و دانه های روغنی جزو منابع غذایی چربی های مفید هستند. برای مقابله با این دو بیماری فصل سرما نباید از جذب کافی زینک (روی) غافل ماند. این ماده در غذاهای دریایی، جگر گوساله، مرغ، جوانه ی گندم، تخمه ی کدو، کنجد و حبوبات و غیره وجود دارد.

آنفلوانزا

آیا در حین سرماخوردگی فقط باید مایعات مصرف کرد؟

مایعات به دفع خلط هایی که مانع از تنفس راحت می شوند کمک می کنند. مایعات همچنین مانع از کمبود آب بدن ناشی از تب می شود. با این حال، علاوه بر نوشیدن مایعات بیشتر باید مواد غذایی سالم و مغذی نیز میل کنید تا انرژی لازم برای انجام فعالیت های بدن در طی ده روز دوره ی سرماخوردگی و آنفلوانزا را داشته باشید. البته منظورمان افتادن در دام پرخوری نیست؛ چون در این صورت امکان جذب چربی ها یا قند زیاد نیز وجود دارد. نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند که چای سبز برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوانزا مفید است. در واقع چای سبز حاوی ترکیبی به نام «تئانین» است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. محققان مشاهده کردند افرادی که عصاره ی چای سبز دریافت می کنند کمتر از افرادی که دارونما مصرف کردند دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شدند و دوره ی علائم این بیماری ها نیز در این افراد کمتر بوده است. توصیه می کنیم به طور روزانه چای سبز مصرف کنید تا از یک منبع خوب آنتی اکسیدان بهره مند شوید و سیستم ایمنی بدن تان تقویت شود.

حرف آخر
حرف آخر اینکه در دوره ی سرماخوردگی و آنفلوانزا تا می توانید استراحت کنید. از تماس با افراد دیگر بپرهیزید. هنگام بیرون رفتن از منزل از ماسک استفاده کنید تا بیماری به افراد دیگر منتقل نشود. به طور مرتب دستهایتان را شستشو دهید. از دست دادن و روبوسی با افراد دیگر بپرهیزید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.