تبیان، دستیار زندگی

علل و درمان خارش و درد سینه‌ها

گاهی خانم‌ها دچار خارش یا درد در ناحیه‌ی سینه‌ها می‌شوند که اسباب نگرانی آنها را فراهم می‌سازد. در این مطلب به طور اجمالی به عوامل ایجاد کننده خارش یا درد در ناحیه‌ی سینه می‌پردازیم..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نماد زنان


در گام اول لازم است که علت اصلی این خارش مشخص شود. در اکثر موارد، دلیل آن مسائل کم اهمیتی مانند استفاده از لباس زیر نامناسب است، اما در برخی موارد همین مشکل می‌تواند نشان دهنده ی بیماری‌های جدی‌تر باشد.

این عضو از بدن زنان بسیار حساس هستند و در برابر کوچکترین ناراحتی واکنش نشان می‌دهند. خارش یا درد در سینه‌ها جزو علائم رایج در بین خانم‌ها هستند که امکان دارد در نتیجه عوامل متعددی بروز کند.

در هر حال لازم است که علل احتمالی مشکل ریشه یابی شود و در صورت وجود هر نوع مشکل یا بیماری، نسبت به رفع آن اقدام شود.

علل احتمالی درد سینه‌ها

درد سینه‌ها معمولا قبل و یا حین دوره ی قاعدگی طبیعی می‌باشد و علت اصلی آن تغییرات هورمونی است که در این دوره در بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود. در این صورت می توانید با استفاده از ژل های مخصوص و یا روغن گل پامچال یا روغن گیاه مریم گلی این نواحی را ماساژ دهید. این کار باعث تسکین درد می‌شود.

خارش سینه‌ها می‌تواند صرفا ناشی از لباس زیر تنگ یا با جنس الیاف مصنوعی باشد. در صورت ادامه‌ی این مشکل و همراه شدن آن با علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید


علت دیگر درد و خارش در سینه‌ها می‌تواند ناشی از التهابی به نام ماستیت باشد که در دوره‌ی شیردهی مادران بروز می کند. این مشکل ناشی از التهاب بافت‌های پستانی می‌باشد و معمولا با علائم دیگری مانند تب یا خستگی همراه است. در این صورت از درمان‌های معمول مانند آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. البته روش‌های خانگی و طبیعی مانند استفاده از دم کرده ی آویشن به صورت موضعی نیز کارساز است.

در نهایت باید بگوییم که یکی دیگر از علل احتمالی درد در ناحیه‌ی سینه‌ها می‌تواند ناشی از سرطان التهابی سینه‌ها باشد.
این نوع سرطان رایج نیست، اما زمانی که بروز می کند معمولا باعث ایجاد خارش، التهاب و درد و همچنین قرمزی در ناحیه‌ی سینه‌ها می‌شود که پر از مایع لنف است. تشخیص چنین مشکلی برعهده ی پزشک متخصص است.


علل احتمالی خارش سینه‌ها

خارش در ناحیه‌ی سینه‌ها امر رایجی است و می‌تواند ناشی از واکنش های آلرژیک پوست نسبت به برخی از انواع محصولات شیمیایی مانند اسپری‌ها، دئودورانت ها و ترکیبات آلرژن موجود در آنها باشد. تماس این ترکیبات با پوست باعث ایجاد خارش در ناحیه‌ی سینه‌ها می‌شود.

بنابراین لازم است که در گام اول نسبت به محصولات بهداشتی که استفاده می‌کنید هوشیارتر باشید و از محصولات مرغوب تر و سالم تر استفاده کنید.

از طرف دیگر خشکی پوست و عدم رطوبت کافی آن می‌تواند عاملی برای خارش پوست شود. برای مقابله با این مشکل کافی است که از لوسیون‌های بدن، روغن‌های گیاهی و کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. اگر پوست خیلی حساسی دارید بهتر است قبل از انتخاب محصول مورد نظر با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

خارش در ناحیه‌ی سینه‌ها همچنین می‌تواند اولین علامت بارداری باشد. در این صورت معمولا سینه‌ها با درد خفیفی شروع به خارش می کند. دلیل آن نیز افزایش جریان خون در این ناحیه از بدن است. خوشبختانه این مشکل به تدریج که بدن خود را با تغییرات ایجاد شده وقف بدهد برطرف می‌شود. در این فاصله می توان با قرار دادن کمپرس آغشته به دم کرده‌ی گیاه کالاندولا (گل همیشه بهار) خارش را تسکین داد.

اما باید توجه داشته باشید که اگر هر نوع علامت دیگری با خارش همراه شود مانند درد، تومور یا برآمدگی، تغییراتی در شکل سینه‌ها یا ترشح مایع از آنها باید مسئله را جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد. تمام این مشکلات می‌توانند نشان‌دهنده‌ی وجود عفونت، فیبروآدنوم (شایع‌ترین توده‌ی غیر سرطانی سینه)، کیست های خوش خیم و حتی تومور سینه باشد.

در نهایت اینکه خارش سینه‌ها می‌تواند صرفا ناشی از لباس زیر تنگ یا با جنس الیاف مصنوعی باشد. اگر مدتی است دچار خارش در ناحیه‌ی سینه‌ها شده اید بهتر است ابتدا با تعویض لباس زیر نامناسب عوامل دیگر را نیز در نظر داشته باشید. در صورت ادامه ی این مشکل و همراه شدن آن با علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید.

درمان درد و خارش سینه‌ها

درمان درد و خارش سینه‌ها متناسب با علل و عوامل آن متفاوت است. اگر مشکل ناشی از واکنش حساسیتی پوست باشد، می توان با استفاده از کرم مرطوب کننده به مشکل پایان داد.

در عوض اگر مشکل ناشی از وجود یک بیماری، عفونت یا مشکلات جدی تر باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. در این صورت پزشک با تشخیص علت اصلی مشکل، درمان‌های لازم را در پیش می گیرد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.