تبیان، دستیار زندگی
در پروژه ابرحباب ابتدا با پدیده کشش سطحی آشنا می شویم و با انجام چند آزمایش نقش کشش سطحی را بر وضعیت سطح سیال بررسی خواهیم نمود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابر حباب

حباب های غول پیکر - جلسه ششم

در پروژه ابرحباب ابتدا  با پدیده کشش سطحی آشنا می شویم و با انجام چند آزمایش نقش کشش سطحی را بر وضعیت سطح سیال بررسی خواهیم نمود. همچنین نقش پدیده کشش سطحی در تشکیل دو پدیده قطره و حباب را، با انجام چند آزمایش بررسی خواهیم نمود.


در گام بعدی به شناسایی اجزاء تشکیل دهنده حباب خواهیم پرداخت و ترکیب ماده اولیه حباب را تعیین خواهیم نمود. پس از ساخت ماده اولیه، تأثیر عواملی چون دما، نوع محلول و ... را  بر عمر حباب با انجام چند آزمایش بررسی خواهیم نمود. در گام آخر نیز پس از بهینه سازی ابزار حباب ساز، با استفاده از نتایج به دست آمده از آزمایشات انجام شده، محلول جادویی ساخت حباب را خواهیم ساخت.


در مسابقه ابر حباب باید به این نکته توجه داشت که حداقل اندازه تقریبی شعاع حباب برای اجازه شرکت در مسابقه 30 سانتی متر است. بزرگ ترین ابرحباب، بیش ترین امتیاز را دریافت می کند.


طراحی حلقه ابر حباب جزو موارد ضروری است و نیمی از امتیاز را در بر دارد. اما در جنس حلقه حباب ساز هیچ محدودیتی وجود ندارد.


روش های به کار برده برای ساخت حباب و فرمول آن، طراحی مناسب حلقه حباب ساز، روند اجرای پروژه و در نهایت اندازه حباب، مواردی است که مورد ارزیابی قرار می گیرد.


برترین های گرایش ابرحباب دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی در جدول زیر معرفی می گردد.

مقطع

نام مدرسه

دبیر راهنما

اسامی دانش آموزان

دوره دوم متوسطهامام صادق(ع) (تهران)خانم ملیحه نواب صفافاطمه فضلی، الهام انصاری، عطیه نصرالهی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: مرجان سلیمانیان