تبیان، دستیار زندگی
کمیکار یا ماشین های سبز یا (Green Car) امروزه با توجه به شرایط زیست محیطی و هم چنین کمبود منابع سوختی، توسط شرکت های بزرگ خودرو سازی و هم چنین دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمیکار

برترین های مسابقات کمیکار

کمیکار یا ماشین های سبز یا (Green Car) امروزه با توجه به شرایط زیست محیطی و هم چنین کمبود منابع سوختی، توسط شرکت های بزرگ خودرو سازی و هم چنین دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته اند.


این خودرو ها دارای سطوح مختلفی هستند که با توجه به مکانیسم حرکت و نوع طراحی این تقسیم بندی صورت می گیرد. کمیکار  یا ماشین های شیمیایی به عنوان ساده ترین مدل ماشین های سبز شناخته می شود. آموزش اصول ابتدایی برای آشنایی و درک مکانیسم این خودروها، توسط این مدل (کمیکار) قابل درک می باشد. در تعریفی ساده تر، کمیکار ماشینی است که توسط یک واکنش شیمیایی به حرکت در آمده و توسط یک واکنش شیمیایی متوقف می شود.


مسابقات کمیکار در 2 بخش عملکرد و پوستر برگزار می گردد.

در بخش پوستر تمامی مشخصات ماشین ساخته شده که شامل موارد زیر است، بایستی در غالب یک پوستر مناسب با حداکثر ابعاد 100×80 سانتی متر مربع به هیئت داوران ارایه گردد:

1-  مشخصات کامل تیم
2- توضیحات کامل واکنش های شیمیایی به کار رفته به عنوان نیرو محرکه(محصولات واکنش، مکانیسم واکنش و ...). لازم به توضیح است که اگر کنترل ماشین از یک واکنش شیمیایی جداگانه بهره می برد، مشخصات کامل واکنش نیز باید در بخش توضیحات ذکر گردد؛
3- خصوصیات منحصر به فردی که در طراحی وجود دارد به عنوان مثال، مواردی نظیر سادگی طراحی ماشین، ارزان بودن قیمت ساخت، سازگاری بالا با محیط زیست، ایده های نو، خلاقیت در طراحی و ظاهر مناسب دارای امتیاز مثبت در بخش پوستر خواهد بود؛
4- دیدگاه زیست محیطی به کار رفته در طراحی باید خاطر نشان شود؛
5-  اجزای مکانیکی به کار گرفته شده به طور مختصر شرح داده شود؛
6- هزینه های ساخت ماشین و مواد مصرفی در واکنش
7-  محاسبات مهندسی
8- ارایه منحنی عملکرد

در بخش عملکرد، مسابقه در 2 نوبت با یک بازه زمانی کوتاه برای استراحت تیم ها برگزار خواهد شد:

1- ترتیب تیم ها در مرحله قلق گیری با قرعه کشی مشخص شده و امتیاز این مرحله 30% امتیاز کل مرحله عملکرد می باشد و بقیه به بخش اصلی تعلق می گیرد.
2- در مرحله اصلی، امتیاز 60% کل مرحله می باشد. 10% باقی بر اساس نمره اتخاذی از موارد گزارش موسسه تبیان خواهد بود.


ترتیب تیم ها با توجه به رکورد ثبت شده در دور اول تعیین خواهد گردید. ترتیب تیم ها بدین صورت خواهد بود که تیمی که بیشترین فاصله را تا خط پایان را داشته باشد، به عنوان تیم اول در مسابقه اصلی شرکت خواهد کرد.
شکل زمین مسابقه به صورت زیر است. ماشین می بایست در محدوده مورد نظر توقف کند. عدم توقف ماشین در محدوده تعیین شده، باعث حذف تیم خواهد شد.

برترین های مسابقات کمیکار

برترین های گرایش کمیکار دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی در جدول زیر معرفی می گردد.

مقطع

گرایش

نام مدرسه

دبیر راهنما

اسامی دانش آموزان

دوره اول متوسطه(کمیکار) مسابقهسیمای نور (تهران)نسترن فتحیآندیا محمدی، صدف مصطفایه، مهدیه مینایی
دوره دوم متوسطه(کمیکار) مسابقهفرزانگان 9 (تهران)آقای حسن دبیرفاطمه یوسفی، پرنیان شریفی


در بخش پوسترنیز، به علت پایین بودن سطح پروژه های ارایه شده، تیمی برتر اعلام نشده است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: مرجان سلیمانیان