تبیان، دستیار زندگی
واژه بیونیک از ترکیب دو واژه ی بایولوژی1 به معنای زیست شناسی و تکنیک به معنای فن تشکیل شده است. علم بیونیک به بررسی و مطالعه ساختارها و الگوهای موجود در طبیعت و استفاده از آن ها در حل مشکلات بشری می پردازد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه ٢ فرهنگ آموزش (تهران)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه ٢ فرهنگ آموزش (تهران) ،ساخت پل متحرک با الهام از ستون فقرات انسان

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: ساخت پل متحرک با الهام از ستون فقرات انسان
نام مدرسه: فرهنگ آموزش (تهران)
نام استاد: خانم لعیا پورنعمان
دانش آموزان: رامیتا سودمند، رعنا جوانمهر، یاسمن اسماعیلی، سها فرهادی

چکیده:

واژه بیونیک از ترکیب دو واژه بایولوژی به معنای زیست شناسی و تکنیک به معنای فن تشکیل شده است. علم بیونیک به بررسی و مطالعه ساختارها و الگوهای موجود در طبیعت و استفاده از آن ها در حل مشکلات بشری می پردازد.

به عبارت دیگر بیونیک به معنای هنر به کار بردن دانش به دست آمده از ارگانیسم های زنده برای حل مشکلات فنی است این علم در کپی کردن یا تقلید صرف از طبیعت نیست بلکه هدف الگو برداری صحیح از دانسته های برگرفته از طبیعت است.

هدف معماران از وارد شدن به دنیای بیونیک ابداع در زمینه معماری بوده است. حل برخی از مسائل معماری تنها از طریق راه حل های ابداعانه صورت می گیرد.

سر مشق های الهام گرفته شده از طبیعت می توانند موجب پدید آمدن خلاقیت و ابداع در ذهن معمار شوند. بنابراین قدم اول در به کار بردن بایونیک در معماری زمانی است که در یک پروژه نیاز به ابداع احساس شود. (دکتر محمود گلابچی، 1393)
ما در پروژه و تحقیق انجام شده این دوره نیز سعی کردیم به مفهوم ابداع و  معماری بیونیک بپردازیم.

در مراحل اولیه به بررسی ساختار های موجود در طبیعت و بافت بدن انسان و حیوانات و گیاهان پرداختیم و همچنین مطالعه ای بر روی نمونه های موردی ساخته شده انجام دادیم.

به این نتیجه رسیدیم که ورود این ساختار ها در معماری و سازه های ما می تواند همزمان با استفاده از مصالح مناسب سازه ی بهینه ای را در اختیار ما قرار دهد.

پس از مطالعه بر روی نمونه های مختلف در نهایت تصمیم به استفاده از ساختار اتصالات ستون فقرات انسان در ساخت اتصالات سازه ی یک پل متحرک نمودیم.

با توجه به این سازه ی تشکیل دهنده  بدن، استخوان ها هستند که به عنوان المان باربر بدن به شما می روند و اتصالات بین آن ها نیز  تحت عنوان مفاصل شناخته می شود نیز موجب تحرک و زاویه گیری آنها می شود و به طور کلی یکی از ویژگی های بارز طبیعت قابلیت حرکت و تغییر شکل آن است.

ما نیز از همین خواص در سازه  خود استفاده کرده و با شبیه سازی اتصالاتی شبیه به مفاصل بدن در مدل های مختلف سازه ی سازنده پل امکان جابجایی و تحرک آن را ایجاد کردیم. با در نظر گرفتن این عامل که یک چنین سازه ای با مصالح سبک امکان ساخت و بهره برداری را دارا می باشد.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی