تبیان، دستیار زندگی
فریزبی (Frisbee) نوعی وسیله بازی است که از یک صفحه مدوّر لبه دار به قطر ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر درست شده است. از این وسیله برای تفریح و ورزش رقابتی استفاده می شود و در اصل از ایالات متحده آمریکا سرچشمه گرفت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک بازی کم هزینه و مهیج

فریزبی (Frisbee) نوعی وسیله بازی است که از یک صفحه مدوّر لبه دار به قطر ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر درست شده است. از این وسیله برای تفریح و ورزش رقابتی استفاده می شود و در اصل از ایالات متحده آمریکا سرچشمه گرفته است.

به کوشش رحیمه زرگر- بخش گردشگری تبیان

فکر طراحی این صفحه مدور پلاستیکی در سال های دهه ۵۰ به فکر والتر فردریک موریسن رسید- سال هایی که با لو، دختری که بعدها به همسری او در آمد، در ساحل کالیفرنیا با یک تابه کوچک کیک پزی بازی می کردند. او اسم وسیله ای را که ساخته بود صفحه پلوتو گذاشت و آن را در بازارهای محلی می فروخت.

این ورزش به صورت تفریحی در هر محیط باز مثل پارک یا پارکینگ یا صحرا با حضور حداقل دونفر با پرتاب یک بشقاب برای همدیگر که به شکل جالبی در هوا پرواز می کند و لحظات نشاط انگیزی برای آنها به وجود می آورد،قابل انجام است و بدون آنکه خود فرد متوجه شود باعث تحرک فرد وانجام حرکات ورزشی مناسب می گردد.


این وسیله به سرعت، محبوب بچه ها و بزرگ ترها شد تا سرانجام در سال ۱۹۵۷ آقای موریسن حقوق این اسباب بازی را به شرکت کالیفرنیایی «وام- او» فروخت. این شرکت متوجه شد که بیشتر نوجوان ها به این وسیله فریزبی Frisbie می گویند که در آن زمان نام یک شیرینی پای معروف بود. شرکت «وام-او» هم این وسیله را با اندکی تغییر، فریزبی Frisbee نام گذاشت تا با اسم آن نوع شیرینی کمی متفاوت باشد.
این بشقاب پرنده به واسطه شکل آیرودینامیک خاص خود قابلیت پروازی زیبا  دارد که البته باید توسط فردی متبحر پرتاب شود.این ورزش به صورت تفریحی در هر محیط باز مثل پارک یا پارکینگ یا صحرا با حضور حداقل دونفر با پرتاب یک بشقاب برای همدیگر که به شکل جالبی در هوا پرواز می کند و لحظات نشاط انگیزی برای آنها به وجود می آورد،قابل انجام است و بدون آنکه خود فرد متوجه شود باعث تحرک فرد وانجام حرکات ورزشی مناسب می گردد.
ورزش فریزبی به صورت نیمه حرفه ای و حرفه ای انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها شامل: ۱-آلتیمیت ۲-فریزبی گلف ۳- فری استایل ۴-گاتس ۵- دبل دیسک ۶-فریزبی هاکی ۷- فریزبی ساحلی  میباشد که مسابقات آن نیز زیر نظر سازمان جهانی آن (فدراسیون جهانی دیسک پرندهWFDF) انجام می گیرد.

اگر می خواهید با قوانین فریزبی بازی کنید :

برای بازی کردن باید ۲ تیم حداقل ۲ نفره و حداکثر ۷ نفره تشکیل دهید.
فریزبی در هر زمین بازی که حداقل ۶۴در۳۶ متر باشد میتواند بازی شود. از انتهای هر دوطرف زمین باید ۱۸متر جدا کنید که به این نواحی، ناحیه ی گل میگویند. اما بهتر است زیاد در بند اندازه ی زمین بازی نباشید! هر زمین بازی که بتوانید دو انتها برای آن مشخص کنید میتواند برایتان مناسب باشد.
قوانین این بازی ساده است. کسی که فریزبی را در دست دارد نباید بیشتر از ۱۰ثانیه آنرا نگهدارد و نباید حرکت کند.
بعد از مشخص شدن تیم مدافع و مهاجم، مدافعان باید در ناحیه گل بایستند و یکی از آنها فریزبی را به سمت مهاجمان پرت کند. مهاجمان با پاس دادن های متوالی باید فریزبی را به ناحیه گل تیم مقابل برسانند. بعد از رساندن فریزبی به ناحیه گل، بازی تمام میشود و جای مدافع و مهاجم تغییر میکند.
رای بهتر بازی کردن فریزبی باید پرتاب و گرفتنتان قوی باشد. یکی از رایج ترین پرتاب های فریزبی را می توانید از تصاویر پایین یاد بگیرید.

پرتاب بک هند:

۱) انگشت اشاره را روی لبه فریزبی، و سه انگشت دیگر را مطابق عکس زیر قرار دهید.

فریزبی


۲) هر جا که هدفتان قرار دارد، باید به پهلو نسبت به آن بایستید. اگر راست دست هستید، پهلوی راستتان.
دستتان را به سمت داخل بدن در ناحیه شکم نگه دارید.

فریزبی

۳) با پای سمت همان دستی که فریزبی را نگه داشته، یک قدم به پهلو برداشته و دستتان را باز کنید.

فریزبی


۴) آرنج را به طور کامل باز کنید، و با رها کردن فریزبی انگشت ها را به سمت هدف نشانه بگیرید. یادتان باشد سطح فریزبی باید تمام مدت با سطح زمین موازی باشد.

فریزبی

مزیت مهم این ورزش کم هزینه بودن آن است که فقط با تهیه یک بشقاب فریزبی قابل انجام می باشد .



منابع:فریزبی بازان،دایرالمعارف،گردالی