تبیان، دستیار زندگی

نارسایی کلیوی در یک نگاه کلی

بسیاری از افرادی با بیماری مزمن کلیوی و همچنین نارسایی کلیوی زندگی می کنند، بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند. با وجود اینکه پیشرفت بیماری های کلیوی و رسیدن به مرحله‌ی پیشرفته تا حدودی بیصدا پیش می‌رود، اما در هر حال در مراحل اولیه نیز علائمی وجود دارد. خوشبختانه شناسایی این علائم کمک زیادی به بیمار و پزشک معالج در جهت مقابله با بیماری خواهد کرد. در این مطلب چند علامت رایج نارسایی کلیوی را عنوان می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

کلیه انسان

نارسایی کلیوی و کمردرد و پادرد

درد پاها و بالای کمر یعنی نزدیک به جایی که کلیه‌ها قرار دارد، می تواند یکی از علائم نارسایی مزمن کلیوی باشد. در حالت کلی، درد صرفا در ناحیه کلیه ی مبتلا احساس می‌شود.

این درد به قدری شدید و غیرقابل تحمل است که اغلب به درد زایمان شباهت دارد. بنابراین اگر در پاها و بالای کمرتان احساس درد شدیدی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید

در صورت ابتلا به نارسایی مزمن کلیوی بیمار اغلب از احساس مزه‌ی فلز در دهان گلایه می‌کند

.

نارسایی کلیوی و نیاز زیاد به دفع ادرار

کلیه‌ها مسئول تولید ادرار هستند تا به این ترتیب مایعات اضافی را از بدن دفع کنند. زمانی که کلیه‌ها دچار مشکلی می‌شوند، فرد به طور مکرر و بخصوص در خواب شب، نیاز به دستشویی رفتن و دفع ادرار پیدا می‌کند. در این صورت بیمار بیش از حد معمول و با فشار بیشتری ادرار می‌کند.

افرادی که دچار مشکلات کلیوی می‌شوند ادراری رقیق تر و کمرنگ تر دفع می‌کنند. علاوه بر این فشار وارده به مثانه به قدری زیاد است که فرد احساس می‌کند، کنترلی روی ادرار خود ندارد و باید هر چه سریع‌تر خود را به دستشویی برساند. توجه داشته باشید که افزایش حجم ادرار باعث افزایش تشنگی فرد نیز می‌شود.

با مشاهده‌ی این علائم و همچنین مشاهده‌ی خون در ادرار وقت را تلف نکرده و فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید. انجام آزمایش خون و ادرار برای بررسی سلامت کلیه‌ها لازم است.


نارسایی کلیوی و احساس خستگی

کلیه‌های سالم به میزان کافی هورمونی به نام اریتروپویتین تولید می‌کنند. این هورمون فرمان حمل اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز به منظور فعال کردن عضلات و مغز را صادر می‌کند.

چنانچه میزان اریتروپویتین کافی نباشد (به دلیل نارسایی کلیوی)، بدن و مغز به سرعت احساس خستگی می‌کند و فرد به خواب بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

در نتیجه اگر تصور می‌کنید که بدون دلیل، مدام احساس خستگی و کسالت می‌کنید بهتر است آزمایش خون دهید تا خیالتان راحت شود.

نارسایی کلیوی و ورم قسمت‌های انتهایی بدن

زمانی که کلیه‌ها به تدریج رو به تخریب و بیماری می روند، کندتر کار می‌کنند و به این ترتیب نمی توانند با سرعت مازاد مایعات بدن را دفع کنند.

در نتیجه مایعات اضافی به سمت انتهاهای بدن می‌روند و باعث ایجاد ورم دست‌ها، انگشت‌ها، مچ پا و پاها می‌شوند. تا جایی که قادر به پوشیدن کفش ها و یا در آوردن انگشتر از انگشت‌تان نمی شوید.

نارسایی کلیوی و حساسیت و خارش پوست

این نوع حساسیت و خارش پوست شبیه خارش ناشی از آکنه و ضایعات پوستی است. این ضایعات و تحریکات پوستی در اثر مواد زاید بروز می‌کنند که به طور آزادانه در سلول‌های بدن شناور هستند. در نتیجه باعث بروز مشکلات پوستی می‌شوند.

نارسایی کلیوی و حالت تهوع

مواد زایدی که باید از طریق ادرار دفع می شدند، اما به دلیل مشکلات کلیوی در بدن تجمع پیدا کرده اند اغلب باعث بروز حالت تهوع به همراه بی اشتهایی و کاهش وزن می‌شوند.

در موارد جدی تر و حادتر بیمار دچار استفراغ می‌شود که در عین حال باعث تشدید مشکل سوءتغذیه فرد می‌شود.

با مشاهده‌ی خون در ادرار وقت را تلف نکرده و فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید. انجام آزمایش خون و ادرار برای بررسی سلامت کلیه‌ها لازم است

 

نارسایی کلیوی و احساس مزه‌ی فلز در دهان

در صورت ابتلا به نارسایی مزمن کلیوی بیمار اغلب از احساس مزه‌ی فلز در دهان گلایه می‌کند. معمولا این احساس ناخوشایند هفته و ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند. احساس طعم فلز در دهان نتیجه مستقیم ازدیاد اوره (ماده زاید موجود در خون) محسوب می‌شود.

در صورت مشاهده‌ی چنین علائم بهتر است هر چه زودتر به پزشک متخصص کلیه مراجعه کرده و سلامت کلیه‌هایتان را بررسی کنید.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر قرار دارند؟

اکثر افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند، در ظاهر افراد سالمی به نظر می رسند. اما در برخی موارد افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند فشار خون و یا دیابت هستند، بیشتر در معرض مشکلات کلیوی قرار می گیرند. متاسفانه این دو بیماری به سلامت کلیه‌ها آسیب می زنند.

در حالت کلی افرادی بالای 60 سال بیشتر در معرض بیماری‌های کلیوی قرار دارند. علاوه بر این افراد دارای زمینه‌ی ژنتیکی و همچنین مبتلایان به عفونت باکتریایی کلیه و مبتلایان به انسداد مجاری ادراری بیشتر در خطر ابتلا به نارسایی مزمن کلیوی قرار دارند.

برای داشتن کلیه‌های سالم لازم است که سبک زندگی سالمی داشته باشید. فراموش نکنید که مصرف خودسرانه و بی‌رویه‌ی برخی داروها مانند ادویل و غیره نیز به کلیه‌ها آسیب می زنند.

توصیه می‌کنیم با مشاهده‌ی علائم ذکرشده هوشیارتر باشید و به پزشک مراجعه کنید. هر نوع بیماری که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به مراتب رونددرمانی ساده تری خواهد داشت.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.