تبیان، دستیار زندگی
یکی از آفت های این سال، شاکی بودن است، اینکه من کنکوری از زمین و زمان شاکی باشم و در موفق نشدنم همه را جز خودم، مقصر بدانم، نتیجه ای جز عدم موفقیتم به همراه نخواهد داشت. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام اول را محکم و مطمئن بردارید(3)

دانش آموز

شاکی نباشید

یکی از آفت های این سال، شاکی بودن است، اینکه من کنکوری از زمین و زمان شاکی باشم و در موفق نشدنم همه را جز خودم، مقصر بدانم، نتیجه ای جز عدم موفقیتم به همراه نخواهد داشت.


بپذیرید که امکان دارد برنامه مدرسه یا یک معلم مطابق میل شما نباشد و نتوانید دقیقا به آن عمل کنید. به جای اعتراض های مداوم و در نهایت قهر کردن با کتاب و مدرسه، سعی کنید تا راه کاری برای مشکل خود بیابید و از شرایط موجود، بهترین بهره را ببرید.

اگر مصاحبه با دارندگان رتبه های برتر آزمون سراسری را بخوانید، متوجه می شوید که برای آن ها هم همه چیز ایده آل و مطابق میل نبوده است، اما با این حال، وقتشان را صرف اعتراض نمی کردند و واقعیت های موجود و ضعف ها و مشکلات را با نگاهی منطقی می پذیرفتند و به دنبال راهی برای حل مشکل خود می گشتند.

کپی کردن = ظلم به خودتان

تمیرین هایتان زیاد است؟ خوب یاد نگرفتید و نمی توانید حل کنید، دیشب مجبور بودید برای امتحان درس دیگری آماده شوید و وقتی برای حل کردن تمرین ها نداشتید؟ معلمتان سخت گیر است و اگر تمرینتان را حل نکنید، تنبیه می شوید؟ این دلایل و ده ها دلیل و بهانه دیگر نیز اگر باشد، باز شما نباید از روی دفتر دوستتان یا کتاب هایی که تمرین های درسی را حل کرده اند، کپی برداری کنید، چون به این کار عادت خواهید کرد و زمانی به خود می آیید که می بینید وسط سال تحصیلی شده و شما یک صفحه تمرین را خودتان با تأمل و تفکر حل نکرده اید.


خیلی بهتر است که شما یک جلسه به دلیل بی توجهی یا کوتاهی کردن تنبیه شوید تا اینکه مسائل کتاب یا تمرین های اضافی دبیر را طوطی وار بنویسید و هیچ چیز از آن ها را در نیابید.

شیطنت و بازیگوشی حدی دارد

عده ای از دانش آموزان متأسفانه تمام مدت کلاس به دنبال پیدا کردن راهی برای خنداندن سایر دانش آموزان و به رخ کشیدن توانایی شان در طنازی هستند.

مواظب باشید که شما یکی از این دانش آموزان نباشید، چون در کلاس به جای گوش دادن به درس، تمام مدت حواستان به دنبال پیدا کردن عاملی برای شوخی و به قول معروف تکه پراندن خواهد گذشت و زمانی به خود خواهید آمد که می بینید هیچ کس شما و آینده تان را جدی نمی گیرد و دوستان همکلاسی تان نیز شما را فقط به چشم زنگ تفریح می بینند.

درس ها را تلنبار نکنید

خودتان بهتر می دانید که امسال وقتی برای کوتاهی کردن ندارید، چوت علاوه بر فراگیری درس های سال چهارم باید دروس پایه را نیز مطالعه و مرور کنید، پس از همین مهر ماه که هنوز حجم درس ها زیاد نشده است، هر روز و هر هفته مطالعه کنید و نگذارید حجم زیاد درس های خوانده نشده شما را بترساند و ناخودآگاه به خود وعده مطالعه " از فردا " را بدهید که هیچ وقت هم این " فردا " نمی آید!

ماشین حساب را کنار بگذارید

سر جلسه کنکور امکان استفاده از ماشین حساب را ندارید، پس از همین امروز، محاسبات را، چه سخت و چه آسان، بدون استفاده از ماشین حساب انجام دهید، توجه داشته باشید که بسیاری از داوطلبان در دروس دارای محاسبات، به ویژه فیزیک و شیمی، به حواب اصلی نمی رسند یا نمی تواند به همه سؤالات پاسخ دهند، فقط برای اینکه در انجام محاسبات ضعیف هستند.

این مساله درباره درس ریاضی داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی نیز صدق می کند، پس نگوید که ماه آخر این کار را خوهم کرد، چون نمی شود در طی یک ماه، محاسبات را بدون استفاده از ماشین حساب با سرعت و بدون اشتباه انجام داد. اگر این کار را تاکنون کنار نگذاشته اید، فرصت را از دست ندهید، حتی اگر در ابتدا نتایج شما در آزمون های تستی بدتر شود و تعداد اشتباهاتتان افزایش یابد.

پنج شنبه و جمعه کلید موفقیت

چهارشنبه بعد از ظهر که به خانه می آیید، به امید دو روز تعطیلی آخر هفته به استراحت و گردش می پردازید. پنج شنبه هم همچنان چشم امید به جمعه بسته اید و خیلی جدی وقت نمی گذارید، و چون پنج شنبه تا دیروقت بیدار می مانید، صبح جمعه که بی حوصله و خسته هستید و اگر خیلی هنر کنید، تمرین هایتان را حل می کنید و نگاهی گذرا به درس های فردایتان می اندازید و در طی هفته هم که فقط می رسید درس روز بعد را مطالعه کنید.
برای همین وقت لازم را برای مطالعه درس های پایه یا تست زدن پیدا نمی کنید، در حالی که اگر هیچ روزی به امید روز دیگر درس خواندن را رها نکنید و حداقل یک نیم روز پنج شنبه و کل جمعه را ( یا برعکس) با جدیت صرف مطالعه و درس خواندن کنید، می توانید بدون عذاب وجودن، هم به تفریح و استراحتتان بپردازید و هم وقت لازم را برای مطالعه دروس پایه وتست زدن داشته باشید.

مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پیک سنجش
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا