تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه دانش آموزان قصد دارند دستگاه الکتروفورز به صورت چهارطرفه ای با ایجاد سیستم خنك کننده یخی بسازند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 6 (تهران)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان6 (تهران)،ساخت دستگاه الکتروفورز عمودی چهار طرفه

مقطع: دوره دوم
موضوع: ساخت دستگاه الکتروفورز عمودی چهار طرفه با سیستم خنک کننده یخی
نام مدرسه: فرزانگان 6 (تهران)
نام استاد: خانم حمیده حاتمی
دانش آموزان: کیمیا فرجی، مهسا همت

چکیده:

در این پروژه دانش آموزان قصد دارند دستگاه الکتروفورز به صورت چهارطرفه ای با ایجاد سیستم خنك کننده یخی بسازند. دستگاه الکتروفورز عمودی دستگاهی است که در آزمایشگاه ها برای آنالیز بیو موکول ها استفاده می شود. 

عدم امکان بارگذاری هم زمان تعداد بالای نمونه، عدم امکان افزایش ولتاژ منبع به منظور بالا بردن سرعت آزمایش، بدون سیستم های خنک کننده و هزینه بالای سیستم های خنک کننده یا ناکار آمدی آن ها در دستگاه های ایرانی و هزینه زیاد دستگاه های مشابه خارجی و حجم بالای بافر مصرفی در آن ها، موجب شد تا این گروه پژوهشی با اتصال چند قطعه پلکسی و آب بندی آن با کلروفیل، دستگاهی چهارطرفه بسازد که پس از سیم کشی و نصب فیش ها، بتواند علاوه بر امکان بارگذاری 40 نمونه، گرمای حاصل از ولتاژ بالا را نیز به علت وجود محفظه فلزی حاوی ژل یخ در وسط سیستم تحمل کند.
این دستگاه، امکان سوار نمودن یک تا چهار صفحه حاوی ژل را دارا بوده و محفظه بافری جداگانه و کوچک برای هر ژل، امکان صرفه جویی در مصرف بافر را مهیا می ساخت. 

سیستم خنک کننده یخی تعبیه شده در وسط دستگاه، علاوه بر آنکه، موجب حذف سیستم های خنک کننده گران قیمت با مصرف آب و یا برق زیاد می شود، امکان افزایش ولتاژ به منظور بالا بردن سرعت انجام آزمایش را نیز مقدور می سازد.

برای مشاهده ی جموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم : نیلوفر یاقوتی