تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی مورد بررسی ما درباره ی ساخت دارویی به نام (d. n. f) یا (n. d. f) به کمک آهک برای درمان بیماری های معده می باشد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 پیام زهرا (اصفهان)

در دهمین دوره جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر دوره متوسطه2 پیام زهرا (تهران)،ساخت داروی ضد اسید معده


مقطع: دوره دوم

موضوع: ساخت داروی ضد اسید معده
نام مدرسه: پیام زهرا (اصفهان)
نام استاد: خانم زهرا نجفی
دانش آموزان: فاطمه فردوانی، نگین حق شناس، دنیا جدیدی

چکیده:

پروژه مورد بررسی ما درباره ساخت دارویی به نام (d. n. f) یا (n. d. f) به کمک آهک برای درمان بیماری های معده می باشد. هدف از این پروژه این است که نه تنها به درمان اسید معده کمک می کند، بلکه به درمان بیماری هایی اعم از: زخم معده و مهار هلیکو باکتری نیز کمک می کند.


در طراحی این پروژه در ابتدا به ساخت شربت فکر می کردیم ولی کم کم به تولید قرص و هم چنین تولید کپسول نیز پرداختیم. در ترکیبات این دارو بیشتر از مواد گیاهی استفاده شده است و تنها درصد کمی از مواد شیمیایی بدون عوارض و بی ضرر برای بدن استفاده کردیم.

این دارو در حال حاضر به عنوان آزمایشگاهی و نمونه می باشد ولی در تلاش آنالیز و ثبت آن هستیم. روش انجام آزمایش برای تولید نمونه آزمایشگاهی شربت:
ابتدا آب کلم قرمز و افشره پوست پرتغال و آهک را با هم مخلوط کردیم. پس از مدتی به رنگ سبز تیره درآمد بعد از مدتی منیزیم کربنات و کلسیم کربنات را به آن اضافه کردیم و حدود چند دقیقه بعد بقیه مواد را به آن افزودیم.

رنگ مواد پس از مدتی به سبز لیمویی در آمد و Ph مناسبی برای معده به دست آمد. (حدود 7/5 تا 8) مقدار تقریبی مواد در جدولی تهیه شد.


ترکیبات این مواد با هم سازگاری مطلوبی دارند و در اثر ترکیب آن ها با هم هیچ ماده ای خاصیت خود و تاثیر خود را از دست نخواهد داد. پروژه ما از بررسی میزان اثری که ماده های قلیایی بر معده می گذارند آغاز می شود.

ph مواد قلیایی که ما مورد بررسی قرار داده ایم تقریباً بین 5/7 تا 8 می باشد و این فاصله بین Ph مناسب با Ph اسید معده است که علاوه بر درمان اسید معده بر قسمت های مختلف دیگر آن نیز اثر می گذارد.


در نهایت آزمایش های ما موجب شد که با استفاده از شیرین کننده طبیعی و مقدار کمی از مواد شیمیایی همانند آهک به تولید شربت و قرصی مناسب دست یابیم برای تولید شربت، مواد را به صورت مایع رقیق سبز رنگ، برای تولید قرص مواد به صورت خمیری شکل و سپس به صورت خشک شده و هم چنین برای تولید کپسول مواد را به صورت پودر درون بسته های کپسول از قبل آماده شده ریختیم.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید .

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی