تبیان، دستیار زندگی
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ببینید نوزادتان بدون دلیل گریه می کند و بی قرار است و وقتی از آرام کردن کودک ناامید می شوید، مهمترین کار این است که لباس های کودک را بررسی کنید و از تنش در بیاورید شاید با لباسش مشکل دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک لباس مناسب برای نوزاد

راهنمای خرید لباس نوزاد برای والدین جوان

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ببینید نوزادتان بدون دلیل گریه می کند و بی قرار است و وقتی از آرام کردن کودک ناامید می شوید، مهمترین کار این است که لباس های کودک را بررسی کنید و از تنش در بیاورید شاید با لباسش مشکل دارد.

فراوری:سارا سرکمری-بخش زیبایی تبیان
لباس نوزاد

در بیشتر موارد اگر از هر لحاظ سلامت کودک بررسی شده باشد و مشکلی نداشته باشد، ناآرامی های نوزاد، مربوط به لباسش است. حدسی که در بیشتر موارد درست است. کیفیت لباس نوزاد موضوعی است که باید به آن توجه کرد،شاید نکات زیر کمک کند تا شما در انتخاب لباس نوزاد بهتر عمل کنید.

لباسی راحت

لباسی که به تن کودک تان می کنید باید راحت باشد. لباسی را انتخاب کنید که دکمه های آن به راحتی باز شود، چون باید لباس های نوزاد را چندین بار در روز عوض کنید. از لباس هایی که دارای دکمه در ناحیه پشت و کمر کودک هستند، بپرهیزید. یقه ی لباس باید باز و گشاد باشند.

نوزاد را گرم نگه ندارید

لباس های سرهمی یا بادی، چون شکم و پهلوهای کودک را می پوشانند، خیلی خوب هستند. توجه داشته باشید، در ناحیه ی یقه و مچ های دست و پای آن از کش دوزی و یاکش بافتهای سفت و محکم استفاده نشده باشد

لباس نوزادتان را طوری انتخاب کنید و به او بپوشانید که باعث عرق کردن او نشود. از گرم نگه داشتن بیش از حد نوزادتان با لباس خودداری کرده و به دمای اتاق و دمای بدن نوزاد توجه کنید. به هر تعدادی که خودتان لباس می پوشید یک عدد بیشتر برای نوزاد بپوشانید.

پاک دوزی درزهای لباس

لباس های سرهمی یا بادی، چون شکم و پهلوهای کودک را می پوشانند، خیلی خوب هستند.توجه داشته باشید، در ناحیه ی یقه و مچ های دست و پای آن از کش دوزی و یاکش بافتهای سفت و محکم استفاده نشده باشد. درزهای لباس نوزاد را بررسی نمایید، باید پاک دوزی شده باشند تا زبر و خراش دهنده نباشند.

لباس نوزاد

به بدن نرم کودک آسیب نزنید

لباس کودک به ویژه لباس زیر او از جنس نخ و به اندازه کافی گشاد باشد تا هوا به راحتی جریان پیدا کند، اگر لباس نوزاد را قبل از بر تن کردن بشویید، خیلی بهتر است. از طرفی برای شست و شو لباس توصیه می شود که با صابون خنثی یا پودر صابون شسته شود و بهتر است لباس کودک را در آفتاب خشک کنید.

لباس نوزاد و اتیکت های آزاردهنده

به گفته کارشناسان در هنگام خرید لباس کودکان به راحتی و جنس آن بیشتر از هر چیز دیگری توجه کنید. سرهمی ها، لباس های مناسبی برای نوزادان است، چه برای زمانی که بیدارند و چه زمانی که به خواب می روند. از آن جا که لباس نوزاد را باید در روز چند بار عوض کرد، سرهمی انتخاب کنید که به راحتی باز شود. این یکی از مهم ترین نکته ها در انتخاب لباس است. در کنار این ویژگی مهم، لباس نوزاد باید راحت و نرم باشد و برچسب و اتیکت های آزاردهنده و زبر نداشته باشد.

لباس نوزاد

نخی و لطیف باشد

از خرید لباس هایی با جنس موادشیمیایی یا نایلونی خودداری کنید تا در پوست کودک حساسیت ایجاد نکند. حتی پتو، ملحفه و بالش نوزاد باید نخی و لطیف باشد و از موادشیمیایی، پشم شیشه یا الیاف نباشد تا کودک در طولانی مدت دچار حساسیت نشود. لباسهایی انتخاب کنید که از الیاف نرم بافته شده باشند الیافی مانند کتان بهترین جنس برای لباس کودکان است و  با توجه به بافت نخ حساسیتی ایجاد نمی کند. مناسبت ترین بافت برای بدن حساس و ظریف کودکان نخ است.تاکید می کنیم، انتخاب  پوشاکی به شکل طبیعی و بدون دخالت سموم و مواد شیمیایی تهیه شده اند، راه حل مناسب برای کمتر کردن تماس کوچولوها با مواد خطرناک شیمیایی است.

جوراب نخی

از پوشاندن و گرم کردن زیادی نوزاد خودداری کنید و به اندازه برای او لباس بپوشید.به هر تعدادی که خودتان لباس می پوشید یک عدد بیشتر برای نوزاد بپوشانید

شلوارهایی انتخاب کنید که کمرهای کشی داشته باشد تا روی شکم و بالای پوشک نوزاد را بپوشاند. مراقب باشید کش لباس، کودک را اذیت نکند. حتما به جوراب های زیادی نیاز پیدا خواهید کرد، اما مراقب باشید جوراب حتما نخی باشد و کش محکم نداشته باشد. لباس های جداگانه به شما امکان می دهد، بتوانید لباس های مختلفی را با هم هماهنگ کنید یا فقط لباسی را که کثیف شده است، تعویض کنید.

لباس خیلی گشاد نباشد

در آخر اینکه، بهتر است مادران جوان برای تهیه لباس کودک شان از مادران خود مشورت بگیرند. به خاطر داشته باشید لباس کودک باید طوری باشد که نه به بدن نوزاد بچسبد و نه خیلی گشاد باشد، از پوشاندن لباس هایی که جذب و تنگ است خودداری کنید. کودک شما خیلی سریع رشد می کند و اندازه های او تغییر می کند هم کودک با لباس جذب احساس راحتی نمی کند و هم لباس خیلی زود برای کودک در حال رشد تنگ می شود. زیرا در هر دو صورت ممکن است برای او غیرقابل تحمل و باعث بی قراری اش شود. از آن جا که شیرخواران غلت می زنند، گشاد بودن زیاد لباس باعث ایجاد مشکلات تنفسی در آن ها خواهد شد.


منابع:
روزنامه خراسان،بیتوته،برترین ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.