تبیان، دستیار زندگی
شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگامی که به مسافرت های دو الی سه روزه می روید در مکان هایی که دسترسی به یخچال ندارید مواد غذایی که به همراه دارید دچار تغییر رنگ یا فساد شود و دیگر قابل مصرف نباشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 1 فرزانگان (رودهن)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه 1 فرزانگان (روددهن)،جلوگیری از فساد گوشت خام

مقطع: دوره ی دوم
موضوع: جلوگیری از فساد گوشت خام و پخته با استفاده از گیاه کزل
نام مدرسه: فرزانگان (رودهن)
نام استاد: خانم فاطمه میرهادی
دانش آموزان: فاطمه طاهر قلی، مطهره غیاثوند، سارا تیمار

چکیده:

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگامی که به مسافرت های دو الی سه روزه می روید در مکان هایی که دسترسی به یخچال ندارید مواد غذایی که به همراه دارید دچار تغییر رنگ یا فساد شود و دیگر قابل مصرف نباشد.

در بعضی مواقع افراد از یخچال های سفری استفاده می کنند اما به دلیل حجم زیاد و نیاز آن به یخ، گزینه مطلوبی به حساب نمی آید به همین دلیل گروه پژوهشگران جوان به مطالعه روی جایگزین مناسبی برای یخچال های سفری پرداختند.


از اهداف این پروژه استفاده از گیاه کزل به جای یخ و یخچال می باشد. بر اساس بررسی هایی که روی نحوه نگهداری غذاها به طور سنتی شده است، به نظر می رسد گیاه کزل بتواند جایگزین مناسبی به جای یخچال سفری باشد.


در این پروژه گوشت خام و پخته در برابر گیاه کزل قرار می گیرد و با انجام تست میکروبی در برابر شاهد امکان اثبات یا رد این ادعا بررسی می گردد.


در صورت صحت این ادعا می توان از این گیاه به جای یخ در جداره جعبه ها و یا ظروف نگهدارنده غذا به منظور طولانی تر شدن زمان سلامت گوشت و یا کم کردن مواد نگهدارنده در بعضی مواد غذایی، استفاده نمود.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی