تبیان، دستیار زندگی
بخش اخلاق و عرفان اسلامی سایت تبیان در پی وقوع فجایع منا، مقاله اینترنتی «با کشتار منا باز هم حج برویم یا صدقه بدهیم؟!» را به منظور پاسخگویی به سوالات حج رفتن و یا صدقه دادن، منتشر کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چالش حج رفتن در تبیان

حج رفتن و یا کمک به نیازمندان

بخش اخلاق و عرفان اسلامیسایت تبیان در پی وقوع فجایع منا، مقاله اینترنتی «با کشتار منا باز هم حج برویم یا صدقه بدهیم؟!» را به منظور پاسخگویی به سوالات حج رفتن و یا صدقه دادن، منتشر کرده است.

به گزارش روابط عمومی، فاطمه محمدی در در این آوره است: «ما مسلمان هستیم و باید حکم خداوند متعال را گردن نهیم، خداوند قادر و صاحب علم مطلق، دستور به حج داده تا مسلمانان در یک فرصت مناسب گرد هم جمع شوند و فارغ از رنگ پوست و نژاد و مذهب، در ایامی خاص اعمالی مشترک را انجام دهند، که این اجتماع بزرگ خار چشم اسلام ستیزان و دشمنان دین خدا شود.
چند روزی است که از حادثه دلخراش منا و شهادت عده ای از هموطنان عزیزمان می گذرد، حادثه ای که قلب همه ما را جریحه دار کرده است، تصاویر منتشر شده از این واقعه روح و روان آدمی را به هم می ریزد . اما برخی واکنش ها به این حادثه تلخ، درد مضاعفی است برای خانواده شهیدان منا و جامعه اسلامی.
مقارن با وقوع این حادثه تلخ، واکنش ها در فضای مجازی آغاز شد، لطیفه گویی و طنز پردازی ها همراه با  اساعه ادب به جانباختگان و خانواده های آنان... طنزهایی تلخ برای زیر سؤال بردن حج و حاجیان.
عده ای هم با یک ژست روشنفکرانه در صدد زیر سؤال بردن فریضه بزرگ الهی حج هستند، گاهی با سنگدلی حاجیان را مستحق این کشتار می دانند چرا که معتقدند آن ها نباید در راه حج و برای جیب عربستان سعودی خرج کنند، چرا که در کشور نیازمندان زیادی هستند که رسیدگی به آن ها باید در اولویت باشد. 
اولا باید گفت فریضه حج واجب، یک سفر تفریحی و سیاحتی نیست که ما به فتوای خود برای آن تصمیم بگیریم بلکه یک حکم الهی و واجب است، که در قرآن کریم به طور صریح به آن اشاره شده است ، و بر هر فردی که توانایی و شرایط آن را دارد، در کل حیات خود فقط یک بار واجب شمرده شده است، دقت کنیم که فقط یک بار، و از جمعیت هفتاد و چند میلیون نفری کشورمان،  فقط 64 هزار نفر امسال در فریضه حج شرکت داشتند. ( طبق آمار سازمان حج و زیارت) و این در حالی است که  آمار کل کسانی که در سراسر جهان به حج مشرف شده اند حدود یک میلیون و پانصد هزار  نفر است.»

علاقمندان به منظور مطالعه مقاله اینترنتی «با کشتار منا باز هم حج برویم یا صدقه بدهیم؟!» می توانند به بخش اخلاق و عرفان اسلامی سایت تبیان  مراجعه کنند.

تنظیم: هومن بهلولی