تبیان، دستیار زندگی

5 نشانه اختلال هورمونی در زنان

برخی هورمون‌ها هستند که زن بودن ما را مشخص می کنند و از نوجوانی تا دوران یائسگی این هورمون‌ها بر خلق و خوی، میزان انرژی، زیبایی و به طور کلی بر روی زندگی ما تأثیرگذار هستند. بدن ما می‌تواند نشانه‌های به هم خوردن تعادل هورمون‌ها نمایان سازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 اختلال هورمونی، بیماری زنان، هورمون ها،

بی‌خوابی

هورمون‌ها به تنظیم خواب کمک شایانی می‌کنند و به هم خوردن تعادل هورمون‌ها سبب تغییراتی در خواب زنان می‌شود.

کاهش هورمون پروژسترون در نیمه‌های شب فرایندی طبیعی است، اما کاهش هورمون استروژن می‌تواند موجب تعریق و گرگرفتگی شده و خواب را از چشمان‌تان برباید.

اگر تمام تلاش خود را برای خوابیدن به کار می گیرید اما خوابتان نمی‌برد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نازک شدن موهای بالای سر می‌تواند ناشی از تغییراتی در هورمون تیروئید باشد و اگر موهای ناحیه‌ی شقیقه نازک شوند، نشانگر اختلال در هورمون استروژن و پروژسترون خواهد بود

احساس خستگی

احساس خستگی هنگام کار و فعالیت بدنی زیاد، طبیعی است. اما برخی زنان از عدم توانایی بلند شدن از رختخواب هنگام صبح و یا خواب آلودگی در بعد از ظهر (خستگی مفرط) شکایت می‌کنند.

احساس خستگی زیاد می‌تواند ناشی از به هم خوردن تعادل هورمون‌هایی نظیر انسولین، هورمون‌های تیروئید، استروژن، پروژسترون و هورمون‌های آدرنال (مربوط به غدد فوق کلیه) باشد.

اگر شما نیز احساس نداشتن انرژی و خستگی زیاد دارید، حتما باید به یک پزشک، جهت بررسی سطح هورمون‌های بدن مراجعه کنید.

تحریک پذیری

اگر شما به هر دلیلی مثلا ترافیک سنگین و یا مشاجره در محل کار دچار تغییر خلق و خوی شدید و این موضوع بیش از یک روز ادامه پیدا کرد، دچار تحریک پذیری شده اید.

اگر طی این تحریک پذیری حتی شما به عنوان مهربان ترین فرد وادار به فریاد زدن و یا عصبانیت شوید، باید بدانید که سطوح هورمونی در بدنتان تغییر یافته است.

البته علائمی همچون گریه کردن و تحریک پذیری در روزهای قبل از قاعدگی امری طبیعی است .

ریزش مو

موها رازهای هورمون‌های بدن را بازگو می‌کنند. تغییرات در تراکم یا بافت مو به همراه ریزش آنها، شاخص اختلالات هورمونی هستند.

نازک شدن موهای بالای سر می‌تواند ناشی از تغییراتی در هورمون تیروئید باشد و اگر موهای ناحیه‌ی شقیقه نازک شوند، نشانگر اختلال در هورمون استروژن و پروژسترون خواهد بود.

در صورتی که تمام موهایتان نازک شده باشد، باید بدانید مشکل در ترشح بیش از حد هورمون آندروژن و یا هورمون DHT است.

افزایش وزن

در حالی که اغلب زنان نگران وزن خود هستند، افزایش وزن می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های تغییرات هورمونی باشد.

چاقی شکم و یا بازوها نشانه‌ی مقاومت بدن به انسولین است. چاقی ناحیه‌ی سینه ناشی از تغییرات استروژن و چاقی ناحیه باسن مربوط به تغییر در هورمون تیروئید می باشد.

اگر شما هر کدام از نشانه‌های تغییرات هورمونی را دارید، حتما با یک پزشک متخصص غدد مشورت نمایید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.