تبیان، دستیار زندگی
در دنیای امروز بشر درگیری های زیادی با مواد غیرطبیعی و ابزارها و ماشین های پیچیده دارد. هم چنین به خاطر همجواری با چنین ابزاری مدام در معرض خطر تصادم با این وسایل می باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر دبستان هما (تهران)
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
مسکن های پلاستیکی

مقطع: دبستان
موضوع: مسکن های پلاستیکی
نام مدرسه: هما (تهران)
نام استاد: خانم مریم قدرت نژاد
دانش آموزان: ماهان افروزیان، محمدپارسا سمیعی، سامیار شکوفنده

چکیده:

در دنیای امروز بشر درگیری های زیادی با مواد غیرطبیعی و ابزارها و ماشین های پیچیده دارد. هم چنین به خاطر همجواری با چنین ابزاری مدام در معرض خطر تصادم با این وسایل می باشد. گاهی فعالیت ها و تحرکات خاص مثل تمرینات ورزشی نیز باعث آسیب های موضعی به نقاط مختلف بدن می شود.


 آلودگی های صوتی و یا آلودگی هوا و محیط زندگی و یا سرما و گرما هم گاهی عواملی خواهند شد که انسان دچار دردهایی در نواحی مختلف بدن مثل سردرد و دردهای ناحیه ی شکمی و یا کمردردهای موضعی می شود و اولین راهی که امتحان می کند و یا به او تجویز می شود استفاده از مسکن های خوراکی می باشد.


البته ناگفته نماند که وسایلی مثل کیسه های آب گرم و یخ هم در بعضی از برخوردهای موضعی مورد استفاده قرار می گیرد لذا این موضوع ما را بر آن داشت که از ماده و ترکیبی استفاده کنیم که بتواند جایگزین سریع و فوری برای این وسیله باشد و هم چنین مانند مسکن های خوراکی اثر سوء برای بدن نداشته باشد.


1- در مرحله ی اول نیاز بود که ما ترکیبی را پیدا کنیم که بتواند کارایی لازم را برای اهداف ما داشته باشد از این رو بعد از تحقیقات فراوان به سراغ ترکیبات پلیمرهای ساده رفتیم که از آن میان نوعی از پلاستیک ها که توانایی ساخت آن را به دقت به دست آوردیم مورد نظر ما قرار گرفت.


2- در مرحله ی دوم به دنبال نحوه ساخت و فراهم کردن این مواد اولیه برای ساخت این پلیمرهای پلاستیکی رفتیم.


علت انتخاب این پلاستیک ها پیوندهای پلیمری آن ها بود که توانایی نگه داری گرما و سرما و آزاد کردن تدریجی آن ها را نشان می داد و همچنین کمک می کرد تا به عنوان کاهنده ی دردهای موضعی مورد توجه قرار بگیرند. زیرا اگر قرار بود خیلی سریع گرما و سرمای درونی خود را از دست بدهند کارایی لازم را نداشتند.


3- در مرحله ی سوم این پلیمرهای پلاستیکی را از ساده و غیر کاربردی به پیچیده و کاربردی ساختیم و تهیه نمودیم.


4- مرحله ی چهارم مرحله آماده کردن مدلی کاربردی برای استفاده ی افراد بود.


5- در این مرحله ما نمونه های ساخته شده را در دو گروه گرم و سرد بنا به نوع درد مورد استفاده قرار دادیم به عنوان مثال:  برای دل دردها از نمونه ی گرم و برای دردهای ناشی از ضربات توپ در فعالیت های ورزشی از نمونه های سرد استفاده نمودیم

برای مشاهده ی مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی