تبیان، دستیار زندگی
ضور اهالی هنر روشن شد «وقتی یك ترانه‌ی زیبا می‌سرودم، احساس می‌كردم زنده‌ام» در این مراسم كه با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد، بیژن ترقی در سخنانی با اشاره به حدود نیم قرن ترانه‌سرایی، گفت: بهترین ایام موقعی بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"آتش كاروان" بیژن ترقی با حضور اهالی هنر روشن شد


«وقتی یك ترانه‌ی زیبا می‌سرودم، احساس می‌كردم زنده‌ام»

در این مراسم كه با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد، بیژن ترقی در سخنانی با اشاره به حدود نیم قرن ترانه‌سرایی، گفت: بهترین ایام موقعی بوده است كه یك ترانه زیبا می‌سرودم و آن‌وقت احساس می‌كردم كه زنده هستم. من هرچه دارم، از شاعران زمان خود دارم؛ نیما یوشیج، شهریار، امیری فیروزكوهی و ... كه حق استادی بر گردن من دارند.

او اظهار داشت: به‌علت علاقه‌ای كه به موسیقی داشتم، با استاد یاحقی آشنا شدم كه مرا به ترانه‌سرایی تشویق می‌كرد. نیمی از عمرم را هم با استاد تجویدی كار كردم و من از خودم چیزی ندارم.

همایون خرم نیز در سخنانی گفت: كسانی‌كه عاشقانه كارشان را دنبال می‌كنند، در حد یك جرقه باقی نمی‌مانند، بلكه به‌صورت یك شعله سر می‌كشند‌، كه زبانه‌های آن همه را گرم می‌كند. ترقی از آن دست كسانی‌ است كه عاشقانه دنبال كار رفت. در حقیقت عشق ترقی، او را پیش می‌برد. هروقت می‌دیدمش، كتابی در دستش بود و این برای او سرمایه‌ای است.

این نوازنده‌ و آهنگ‌ساز در ادامه یادآور شد: قدرشناسی از ویژگی‌های بارز ترقی است و از تمام كسانی كه او را در این راه همراهی كرده‌اند، در ابتدای كتاب خود - «آتش كاروان» - تشكر و قدردانی كرده است.

خرم اظهار داشت: این ترانه‌سرای محبوب، شهرت خود را مدیون ترانه است؛ علاوه بر استعداد شاعرانه‌اش.

در ادامه محمد اصفهانی با یادی از مرحوم بابك بیات گفت: خوشحالم كه چنین اقدامی برای قدردانی از استاد برگزار شد و امید كه این اقدام به‌صورت گسترده‌تر انجام شود. و چه خوب است كه از بابك بیات‌ها در زمان حیات‌شان تقدیر شود.

محمود دولت‌آبادی هم از دیگر حاضران در این نشست بود كه احساس خود را این‌گونه بیان كرد: خداوند استعدادی به من داده است؛ این‌كه همه را می‌توانم دوست بدارم و به همه عشق بورزم، بویژه به آنان كه در اعتلای هنر و ادب این مرز و بوم كوشیده‌اند.

این نویسنده همچنین اظهار داشت: من هم مثل شما دوران نوجوانی و جوانی خود را با تصنیف‌های استاد به‌سر برده‌ام. و این‌كه در خدمت شما هستم، نشانه كم‌ترین قدرشناسی من است از استاد ترقی.

همچنین علی دهباشی كه اجرای این برنامه را در محل انتشارات بدرقه جاویدان - ناشر كتاب - به‌عهده داشت، گفت: راز ماندگاری شاعر چه می‌تواند باشد؟ از مشروطیت به این طرف، فراوان تصنیف‌ساز و ترانه‌سار داشته‌ایم، اما كم‌تر افرادی توانسته‌اند از زمان خود عبور كنند و راز ماندگاری ترقی، عبور از زمان خود است.

او اظهار داشت: یكی از دلایل ماندگاری ترقی ف تسلط‌ او بر ادبیات كلاسیك فارسی است. وقتی سروده‌های وی را می‌خوانیم، متوجه می‌شویم كه گنجینه‌ای از كلمات را در اختیار دارد.

سیدعلیرضا میرعلی‌نقی - پژوهشگر موسیقی - نیز گفت: من هر چه مسیر صحیح كار خود را رفتم، مدیون ترقی هستم. در سنی كه تازه شروع كرده بودم و روش مشخصی را نمی‌دانستم و همچنین راه پیدا كردن به حضور شاعران موسیقی‌دان آن زمان میسر نبود، ترقی انسانی‌ترین برخورد را با من داشت. نقش عاطفی را كه با استاد دارم، جز در معدود افرادی نمی‌توانم سراغ بگیرم.

امیراسماعیل آذر از دیگر سخنرانان این مراسم بود كه با بررسی تطبیقی بین شعرهای ترقی و دیگر شاعران معاصر گفت: آن‌چه از مطالعه این شعرها به‌دست می‌آید، نشان می‌دهد كه ترقی با شعر پارسی آشناست؛ از كهن تا امروز. همچنین با نگاهی به عشق در دیوان ترقی متوجه می‌شویم كه او عشق را تجربه كرده است؛ وقتی كه از عشق سخن می‌گوید، چون عطار پر از امید و شوق است.

آذر در ادامه اظهار داشت: ترقی در حوزه مفهوم و تصویرسازی كارهای نو و تازه‌ای انجام داده است.

همچنین فرهنگ شریف به بیان خاطره‌ای از ترقی پرداخت و فرهاد فخرالدینی نیز در سخنانی بر ارزش كار او تأكید كرد.

اجرای تصنیف‌هایی از بیژن ترقی با صدای شاه زیدی و محمد اصفهانی هم از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

به‌گزارش ایسنا، "آتش كاروان" شامل ترانه‌ها، غزلیات، مثنوی‌ها، شعرهای نو و رباعیات پیوسته‌ی ترقی است كه 50 سال شاعری و ترانه‌سرایی وی را دربر می‌گیرد. بسیاری از ترانه‌های ترقی را هنرمندانی همچون غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان، علیرضا افتخاری و ... اجرا كرده‌اند.

در بخشی از "آتش كاروان" اظهارنظر افرادی همچون: منوچهر همایون‌پور، ادیب برمند، حسینعلی ملاح، محمد كلانتری، سیمین بهبهانی و احمد سمیعی درباره سروده‌ها و زندگی ادبی بیژن ترقی آمده است. در بخشی دیگر نیز تمامی ترانه‌های ترقی با نام خواننده و آهنگساز همراه است.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)