تبیان، دستیار زندگی
زلی می‌گویند،گران‌ترین مربی تاریخ باشگاهی فوتبال ایران است. قراردادش با پاس تهران در فصل گذشته حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت. او نتوانست برغم تحول در پاس، این تیم را قهرمان كند، ولی هم‌چنان تاكید دارد كه علاقه زی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه چند بعدی با مصطفی دنیزلی


می‌گویند،گران‌ترین مربی تاریخ باشگاهی فوتبال ایران است. قراردادش با پاس تهران در فصل گذشته حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت. او نتوانست برغم تحول در پاس، این تیم را قهرمان كند، ولی هم‌چنان تاكید دارد كه علاقه زیادی به دستیابی به عنوان قهرمانی با فوتبال ایران دارد:« می‌خواهم با فوتبال ایران قهرمان شوم.»

مصطفی دنیزلی در نشستی از پرسپولیس و فوتبال ایران می گوید. فوتبالی كه به گفته‌ی خودش باعث شده، ترك وطن كرده و برغم پیشنهادات فراوان برای دومین بار پا به رقابتی بگذارد كه در گذشته یك بار او را ناكام گذاشته است.

دنیزلی در حالی مربی‌گری تیم پرسپولیس را پذیرفت كه به گفته‌ی خودش شناخت چندانی از این تیم نداشته است:« اطلاعی از وضعیت بازیكنان موجود پرسپولیس نداشتم، فقط با شناختی كلی از این تیم مربی‌گری آن را پذیرفتم.» اما، او می‌گوید كه می‌خواهد با این تیم متفاوت از پاس باشد.

مصطفی دنیزلی درگفت‌وگویی با (ایسنا)، در مورد مسایل مختلفی صحبت كرد. ازآرزو‌هایش در مورد پرسپولیس تا اتفاقاتی كه ممكن بود، بیفتد و اكنون سرمربی تیم ملی ایران باشد، مسائل باشگاهی فوتبال ایران و مقایسه آن با تركیه و ...

* آمدنم به پرسپولیس ربطی به «گونش» ندارد

مصطفی دنیزلی در ابتدای این گفت‌وگو از آمدنش به پرسپولیس‌گفت. او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌كه چه شد، برای دومین بار عازم ایران شد‌ید، گفت: پرسپولیس مذاكرات مقدماتی زیادی با من داشت. بر اساس شرایطی كه ایجاد شد، تصمیم گرفتم به پرسپولیس بیایم.

وی آمدنش به پرسپولیس را بی ارتباط با «گونش» می‌داند، مربی‌ای كه پرسپولیس پیش از هر مربی دیگری به سراغ او رفته بود:« پس از این ‌كه "آری هان" از پرسپولیس كنار رفت، مذاكرات برای حضور من در این تیم جدی‌تر شد. این موضوع ربطی به مذاكرات گذشته باشگاه با گونش نداشته است.»

* قصد مربی‌گری نداشتم

دنیزلی تاكید دارد كه پس از جدایی از پاس قصد نداشته است مربیگری كند:« امسال قصد مربی‌گری نداشتم، برنامه‌هایی خارج از فوتبال را پیگیری می‌كردم. می‌خواستم آن‌ها را انجام دهم، هر چند از باشگاه‌های زیادی پیشنهاد داشتم اما، پذیرفته بودم كه یك سال را بدون فوتبال بگذرانم.»

دنیزلی خاطر نشان كرد: «باشگاه‌هایی از تركیه‏، ژاپن ، روسیه و حتی سه الی چهار باشگاه از ایران با من مذاكراتی داشتند. پیشنهاداتی را مطرح كرده بودند كه قبول نكردم. اواسط بازی‌های جام جهانی بودكه حتی برای مربی‌گری تیم ملی ایران نیز با من صحبت شد. تمام این پیشنهادات مطرح شده بود اما، مسوولان پرسپولیس با جدیت و پشتكاری كه داشتند مرا به پای میز مذاكره آوردند.»

* انصاری‌فرد در استانبول

دنیزلی یكی از دلایل آمدنش به تهران را باشگاه پرسپولیس می‌داند: «می‌دانستم كه پرسپولیس تیم بزرگی است. چند ماهی بود كه از مذاكره مسوولان تیم پرسپولیس می‌گذشت، روزی انصاری فرد و ناظمی به استانبول آمدند تا با من مذاكره كنند. در آنجا بود كه این مذاكرات جدی‌تر پیگیری شد.»

دنیزلی معتقد است كه پرسپولیس علی رغم بزرگ بودنش موفقیت‌های چشمگیری نداشته است: « پرسپولیس می‌تواند نتایج بهتری بگیرد. طرفداران این تیم بسیار هستند و با حمایت آنها می‌توان به قهرمانی‌های زیادی دست یافت.»

*‌ پرسپولیس را دوست دارم، تهران را بیشتر!

دنیزلی برغم این كه معتقد است پرسپولیس دارای ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سایر تیم های ایرانی است و همین موضوع نیز باعث شده تا پرسپولیس را به سایر تیم‌ها ترجیح دهد، تاكید دارد كه علاقمندی‌اش به تهران بیشتر از هر چیز دیگری است.

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس ‌گفت: ازشهر تهران خیلی خوشم می‌آید. اگر دوباره به ایران بازگشتم به این دلیل است كه تهران را دوست دارم. هر چند به هیجان جدید در فوتبال ایران نیز فكر می‌كردم.

* پرسپولیس را می‌سازیم

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: زمانی كه به پرسپولیس آمدم ،خیلی از بازیكنان سابق این تیم از پرسپولیس جدا شده بودند، با این حال سعی كردیم شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم كه بتوانیم به نتایج دلخواه دست پیدا كنیم.

وی افزود: پس از آمدنم به پرسپولیس، دنبال ساختن یك تیم موفق بودم. تیم خوبی را روانه میدان كردیم. فكر كنم، توانسته‌ایم خوب كار كنیم و فوتبال زیبایی را به رخ حریفان بكشیم.

دنیزلی به ایسنا گفت: در طول عمر مربیگری‌ام در تیم های بزرگ زیادی كار كرده‌ام. با هیجان تماشاگران زیاد زندگی كرده‌ام و شرایط كنونی پرسپولیس را نیز با توجه به گستردگی هواداران آن درك می‌كنم. قطعا تیم موفقی خواهیم ساخت تا به نتایج خوبی برسیم.

* پیش شرط برای انصاری فرد

دنیزلی می‌گوید كه پیش از آمدن به پرسپولیس شرایطی را برای مدیر عامل این باشگاه تعیین كرده است: شرط اول من این بود كه یك زمین تمرین ایده‌آل داشته باشیم. بعد این‌كه تا پیش از حضورم در تیم، باشگاه با كلیه‌ی بازیكنان تسویه حساب مالی كرده باشد. انصاری فرد به دو شرط اولیه خود متعهد ماند و به آنها عمل كرد.

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس افزود: در تركیب كنونی پرسپولیس كمبودهایی وجود دارد‏،‌ اما، سعی می‌كنیم با این شرایط تیم خوبی داشته باشیم.

* بازیكن خارجی می‌خواستم اما، …

دنیزلی اظهاركرد: در ابتدای حضورم در پرسپولیس می‌خواستم، بازیكن خارجی مورد نظرم را به پرسپولیس بیاورم اما، متاسفانه به دلیل مشكلات مالی نتوانستیم این كار را انجام دهیم.

وی افزود: مهم این است كه می‌خواهیم با شرایط كنونی و با بازیكنان حال حاضر راه را طی كنیم. قطعا راه‌حلی برای غلبه بر مشكلات پیدا خواهیم كرد. تاكنون مشكلات زیادی را حل كرده‌ایم، از این پس نیز بر مشكلات غلبه خواهیم كرد.

دنیزلی معتقد است كه نتایج پرسپولیس در دهه‌ی اول مسابقات لیگ برتر مطلوب بوده است: پرسپولیس به جز دو بازی مس و فولاد به آنچه كه مدنظرم بود، رسیده است. می‌دانم كه این تیم چه كارهای بزرگی می‌تواند، انجام دهد. تنها چیزی كه برایم مهم است این است كه به قابلیت‌های بالای این تیم واقفم و مطمئنم كه روزی نتیجه خواهد داد.

* در قهرمانی پرسپولیس شك نكنید

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود اظهاركرد: در حال حاضر مشكلاتی داریم اما، بر اساس تعهدی كه در ابتدی فصل دادم، برای قهرمانی می‌جنگیم. كوچكترین تردیدی ندارم كه قهرمان می‌شویم.

دنیزلی افزود: می‌خواهم هواداران مطمئن باشند كه پرسپولیس قهرمان خواهد شد. می‌خواهیم هواداران را خوشحال كنیم، هیچ برنامه‌های به جز كسب عنوان قهرمانی نداریم. نباید در قهرمانی پرسپولیس تردید كرد.

* قرارداد بچه‌ بازی نیست!؟

دنیزلی تاكید دارد كه به تعهدات خود در قبال باشگاه پرسپولیس عمل خواهد كرد، او می‌گوید: با باشگاه پرسپولیس قرارداد دارم و به قراردادم نیز پایبندم. قرارداد در فوتبال بچه بازی نیست. من هم به خوبی به اهمیت قراردادم واقفم. زمانی كه قول دادم، بمانم، خواهم ماند و به قراردادم عمل خواهم كرد.

دنیزلی گفت: ممكن است، یك تیم سختی های زیادی داشته باشد اما، برای رسیدن به این موفقیت باید از سختی‌ها گذشت. در حال حاضر مهم رسیدن به جایگاه مناسب است و قطعا به این جایگاه دست پیدا خواهیم كرد. پرسپولیس راه خود را پیدا خواهد كرد و می‌تواند به اهداف خود دست یابد.

* می‌دانم، چه‌ می‌كنم

سرمربی پرسپولیس اظهاركرد: تمام برنامه هایی كه در پرسپولیس پیاده می‌كنیم، حساب شده است. با برنامه‌ریزی و دقت خاصی مسابقات را پیگیری می‌كنیم. قصد داریم از لیگ دست یك بازیكنان جدیدی را به تیم وارد كنیم.

* گوش شتر و باشگاه پرسپولیس

سرمربی تركیه‌ای تیم فوتبال پرسپولیس گفت: بدهی‌های باشگاه‌ پرسپولیس و مشكلات مالی این باشگاه زیاد نیست. پرسپولیس می‌تواند به راحتی و با یك برنامه ریزی درست مشكلاتش را حل كند اما، راه این مهم را باید مدیران باشگاه پیدا كنند.

وی با مقایسه‌ی بدهی‌های پرسپولیس با باشگاه‌های تركیه‌ای گفت: به اندازه یك گوش شتر در مقابل یك شتر كامل هم نیست! این بدهی‌ها برای باشگاه‌های تركیه‌ای خیلی كوچك است. آنها بالای صد میلیون دلار بدهی دارند. ولی از راه درآمد زایی همه آنها را رفع می‌كنند و كوچك ترین مشكلی نیز پیش نمی‌آید.

دنیزلی افزود: این وظیفه‌ی باشگاه است كه بخواهد مشكلات مالی را حل كند. باید برای این مشكلات راهكاری اندیشیده شود. همانند فوتبال تركیه، باید راه‌های درآمدزایی را یافت.

سرمربی پرسپولیس می‌گوید كه تاكنون تجربه‌ی حضور در یك باشگاه با شرایطی مانند باشگاه پرسپولیس را نداشته است.

* به تیم ملی ایران فكر نمی‌كنم

به گفته‌ی دنیزلی كه در جریان بازی‌های جام جهانی 2006 آلمان، واسطه‌هایی از ایران برای حضور وی در تیم ملی، مذاكراتی انجام داده‌اند، تاكید دارد كه در حال حاضر به تیم ملی ایران فكر نمی‌كند: نمی‌دانم واسطه‌هایی كه برای مذاكره به تركیه آمده بودند با چه پشتوانه‌ای با من صحبت كردند، آن موضوع گذشته است. دیگر به مربی‌گری در تیم ملی ایران فكر نمی‌كنم.

دنیزلی تاكید كرد: آمدنم به تهران هیچ ربطی به تیم ملی ایران نداشته است. من با گارانتی تیم ملی به پرسپولیس نیامد‌ه‌ام. فقط برای مربی‌گری پرسپولیس به ایران آمدم. نمی‌خواهم به موضوعی به جز پرسپولیس فكر كنم.

* قلعه‌نویی رفیقم است

دنیزلی در ادامه‌ی گفت‌وگو با ایسنا تاكیدكرد: تیم ملی ایران در حال حاضر با یكی از بهترین مربیان، نتایج خوبی را كسب كرده است. هیچ مشكلی در تیم ملی نیست كه بخواهند تغییری در آن ایجاد كنند.

وی افزود: قلعه نویی، مربی موفق و پرتلاشی است. او با تیم ایران نتایج خوبی داشته است. من با قلعه نویی رفیقم و فكر نمی‌كنم كه نیازی به تغییر كادر فنی تیم ملی ایران باشد.

* جلالی؛ به پرسپولیس خوش‌آمدی!

از دنیزلی در مورد شایعات اخیر برای تغییر كادر فنی پرسپولیس و آمدن ‌مجید جلالی پرسیدیم، با چهره‌ای برافروخته، پاسخ داد: «جلالی خوش گلدین (خوش‌آمدی)». مشكلی ندارم، جلالی بیاید. همین امروز بیاید.

مصطفی دنیزلی در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود به بررسی مشكلات فوتبال ایران پرداخت.

وی تاكید داشت كه فوتبال ایران می‌تواند مسیر حرفه‌یی را زودتر طی كند و به عنوان یك كشور صاحب فوتبال مطرح شود.

* زبان فوتبال را می‌دانم

دنیزلی كه در دهه‌ی نود با مربیان خارجی در گالاتاسرای پایه‌گذار یك انقلاب در فوتبال تركیه بود، درباره‌ی كار با مربیان خارجی به ایسنا گفت: سخت است، واقعا این كه یك مربی نتواند مستقیم با تیم ارتباط داشته باشد كار بسیار دشواری است اما، زیاد مهم نیست، عادت كرده‌ام.

وی افزود: زمانی كه مستقیم با بازیكنان ارتباط داشته باشی راحت‌تر می‌توانید خواسته‌ها و نیازهای یكدیگر را درك كنید اما، امروز فوتبال در تمام دنیا دارای یك زبان مشترك است و مربی باید به این زبان با بازیكنانش گفت‌وگو كند.

* استعدادیابی در خون من است

مربی تیم فوتبال پرسپولیس معتقد است كه تاكنون توانسته است چهره‌های جوان و مطرحی را به جامعه‌ی فوتبال معرفی كند: در فوتبال تركیه نیز همیشه شش الی هفت بازیكن جوان و نوجوان را به تیم می‌آوردم، این ریسك بزرگی است اما، برای استعدادیابی و زنده كردن تیم به این كار نیاز داشتم.

وی افزود: در پرسپولیس نیز تاكنون چند بازیكن امید را به كار گرفته‌ام. در ماه‌های آینده نیز این كار را ادامه خواهم داد. در تیم پاس نیز بازیكنان جوان زیادی را معرفی كردم. این شیوه‌ی كار من است و به آن اعتقاد دارم.

دنیزلی تاكید كرد: هیچ گاه از جوان‌گرایی هراسی نداشته‌ام. اعتماد و اطمینان كردن به بازیكنان با انگیزه‌ی جوان می‌تواند كارایی تیم را دو چندان كند. اصولا استعدادیابی در خون من است.

* لیگ ایران جدید است

دنیزلی در ادامه دربا‌ره‌ی فوتبال ایران گفت: فوتبال ایران برای رسیدن به حد ایده‌ال و حرفه‌ای باید منظم‌تر پیش رود. تمام كشورهای دنیا برای رسیدن به یك فوتبال منظم راه درازی را پیموده‌اند. هر سال در ایران شرایط تغییر می‌كند. مهم این است كه باشگاه‌ها بتوانند روی پای خود بایستند. در این صورت مقدمات حرفه‌ای شدن طی خواهد شد.

وی تصریح كرد: لیگ حرفه‌یی ایران جدید است، باشگاه‌ها نیاز به حمایت مالی دارند. دولت نقش تعیین كننده‌ای در این مسیر دارد و باید برای سر پا نگه داشتن فوتبال به باشگاه‌ها كمك كند.

* عجایب فوتبال ایران!

مصطفی دنیزلی معتقد است كه در دنیای حرفه‌ای فوتبال باید همه چیز یكسان باشد. به گونه‌ای كه تمام بخش‌های مربوط به فوتبال وظایف خود را به خوبی انجام دهند. تلویزیون یكی از مواردی است كه دنیزلی تاكید دارد، می‌تواند در رشد فوتبال نقش بسیاری داشته باشد.

وی در ادامه‌ی گفت‌وگو افزود: در ایران نكته‌ی بسیار جالبی اتفاق می‌افتد. تلویزیون نود دقیقه فوتبال یك باشگاه كاملا بدهكار را پخش می‌كند اما، حاضر نیست هیچ پولی به آن بدهد! این اصلا حرفه‌ای نیست. دولت می‌خواهد، بلیت مسابقات را با قیمت‌های بسیار پایین در اختیار تماشاگران قرار دهد اما، حاضر نیست به باشگاه‌ها كمك مالی كند. این‌ هم از دیگر عجایب فوتبال ایران است. اگر می‌خواهند فوتبال رشد كند، باید این نگاهها تغییر كند.

در كنار این موضوع دنیزلی تاكید دارد كه مدیران فوتبال ایران نیز باید با الگوبرداری از فوتبال اروپا راه رسیدن به موفقیت را هموار كنند.

* شهرداری زمین بدهد، دولت بسازد

سرمربی تركیه‌ای تیم فوتبال پرسپولیس در مورد چگونگی تعامل دولت با باشگاه‌های فوتبال می‌گوید: دولت اگر بخواهد كمك كند، باید امكاناتش را در اختیار باشگاه‌ها قرار دهد. می‌دانم رییس سازمان تربیت بدنی فوتبال را خوب می‌فهمد و تلاش خود را برای كمك به باشگاه‌ها بسیج كرده است اما، این تنها كافی نیست. دولت باید حامی واقعی باشگاه‌های فوتبال باشد تا آنها بتوانند راه خود را پیدا كنند.

دنیزلی گفت: شهرداری باید همانند تمام كشورها با در اختیارگذاشتن زمین شرایطی را فراهم كند كه باشگاه‌ها با كمك دولت مجموعه‌های ورزشی بسازند. این مقدمه‌ی صاحب امكانات شدن است. اگر از تهران شروع شود، می‌تواند در طول چند سال به تمام شهرهای بزرگ ایران گسترش یابد.

* معكوس‌های فوتبال ایران!

دنیزلی گفت: شاید بزرگ‌ترین اشتباه فوتبال ایران این باشد كه به نحو احسن از امكانات استفاده نمی‌كند. در اروپا زمانی كه برای یك زمین هزینه‌ می‌كنند تا پانزده سال از آن استفاده می‌شود اما، در ایران این‌گونه نیست.

وی افزود: در ایران برای ایجاد یك زمین فوتبال سرمایه‌گزاری می‌كنند اما، بعد از اتمام كار نمی‌توانند از آن استفاده كنند، چرا كه حرفه‌ای هرینه نكرد‌ه‌اند. این هم یك مشكل در فوتبال شماست.

وی گفت: باید همه در مورد تزریق امكانات و احداث امكانات حرفه‌ای به فوتبال هم‌فكر و همگام باشند.

دنیزلی تاكید كرد: فوتبال حرفه‌یی ایران ناقص است. بر این اساس زمانی كه باشگاه‌ها نتوانند به تعهدات خود در قبال بازیكنان عمل كنند، مطمئنا آنها نیز كارایی لازم را در زمین نخواهند داشت كه این هم شروع بی‌روح هیجان در فوتبال است.

* رسانه‌ها را با یك چشم دیده‌ام

مصطفی دنیزلی كه به‌گفته‌ی خودش دارای خانواده‌ی مطبوعاتی و آشنا با رسانه‌هاست، تاكید دارد كه خبرنگاری قسمتی از فوتبال و مربیگری است.

وی گفت: خبرنگار و مربی همیشه در كنار هم بوده‌اند. وظیفه‌ی یك خبرنگار این است كه در مورد من و تیمم چیزهای درست بنویسد. چیزی كه متاسفانه در ماه‌های اخیر برخی از رسانه‌های ایران آن را رعایت نكرد‌ه‌اند. این تنها یك گلایه است.

دنیزلی گفت: رابطه‌ام با روزنامه‌نگاران تركیه‌ای چندان خوب نبوده است. البته معتقدم كه باید خودت را به رسانه‌ها تحمیل كنی تا رابطه‌ات با آنها خوب شود. من همیشه خود را شریك مطبوعات دانسته‌ام و از لحاظ كار خبری نیز با تمام آنها به طور یكسان برخورد كردم. این طور نیست كه به رفقایم در مطبوعات خبرهای بهتری بدهم.

* دنیزلی و مطالعه

مربی تیم فوتبال پرسپولیس معتقد است كه یك مربی گذشته از وظایف حرفه‌ای خود در فوتبال باید مطالعات گسترده‌ای نیز داشته باشد. او می‌گوید: برای رشد و پویایی نیازمند مطالعه و آموختن هستیم. یك مربی نیاز دارد كه علاوه بر حرفه‌ی مربی‌گری، مطالعه را رها نكند.

دنیزلی خاطرنشان كرد: یك مربی باید همیشه دنبال شیوه‌های جدید مربیگری باشد و قطعا این موضوع نیز با مطالعه حاصل می‌شود. مطالعه است كه مربیان را زنده و پا برجا نگه می‌دارد.

* مفسر خوب، مربی ‌خوب

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس كه دركنار مربی‌گری‌اش به عنوان مفسر شبكه‌ی CNN تركیه كار می‌كرد، معتقد است كه هر كدام جذابیت‌های خاص خود را دارد.

وی به ایسنا گفت: تفسیر كردن متفاوت از مربی‌گری است. مربی‌گری یك هنر است اما، مفسر بودن بازگو كردن دانسته‌هاست، در حالی كه مربی‌گری انجام دادن دانسته‌ها است. برای من هر دو رضایت‌بخش است. در تفسیر كردن دیدن و شرح‌دادن مهم نیست، بلكه مهم است كه چیزی را كه می‌بینی، بنویسی و بگویی، نه آن چیزی را كه فكر می‌كنی.

* فوتبال ترك جلوتر از تركیه به اروپا رفت

دنیزلی در پایان در پاسخ به این كه اگر تركیه به اتحادیه اروپا بپیوندد، چقدر از این موفقیت خود را مدیون فوتبال خواهد بود، گفت: فوتبال تركیه زودتر خودش را وارد اروپا كرد. امروز در اروپا فوتبال ترك را می‌شناسند. ما در جهان فوتبال سوم شدیم و در اروپا نیز خود را ثابت كرده‌ایم. این افتخار بزرگی است.

وی تصریح كرد: فكر كنم، قسمت مهم این موضوع این باشد كه تركیه هم بیشتر از طریق فوتبال در اروپا شناخته شد، هر چند فكر نمی‌كنم كه تركیه وارد اتحادیه اروپا شود. رفتن یا نرفتن به اتحادیه‌ی اروپا هم چندان مهم نیست. ما به اروپا نیازی نداریم. این اروپاست كه همیشه به ما نیاز داشته است.

عکس ها : رضا سعیدی پور