تبیان، دستیار زندگی
بخش اخلاق و عرفان اسلامی سایت تبیان، به مناسبت فرا رسیدن روز نهم ماه ذی الحجه الحرام، با انتشار مقاله ای با عنوان «خصوصیات ویژه روز عرفه» به تشریح فواید و محسنات این روز بزرگ پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خصوصیات ویژه روز عرفه در تبیان

روز عرفه

بخش اخلاق و عرفان اسلامی سایت تبیان، به مناسبت فرا رسیدن روز نهم ماه ذی الحجه الحرام، با انتشار مقاله ای با عنوان «خصوصیات ویژه روز عرفه» به تشریح فواید و محسنات این روز بزرگ پرداخته است.
به گزارش روابط عمومی، روز نهم ماه ذی الحجه الحرام را روز "عرفه"  نامیده اند ، روز عرفه خصوصیات منحصر به فردی دارد، اگر چه این روز بزرگ عید نیست؛ اما از آن به عنوان یکی از اعیاد بزرگ یاد می شود ؛ چرا که در این روز بزرگ خالق مهربان، نگاهی ویژه به بندگان خود دارد ، روزی برای درخواست کردن و جواب گرفتن ، روز پاک شدن از گناهان بسیار است.

فاطمه محمدی در بخشی از متن این مقاله آورده که: «خوب می دانیم که ماه مبارک رمضان ، فرصت طلایی آمرزش و مغفرت است ، اما خداوند مهربان ما می داند که بندگانش همه قدرشناس فرصت ها نیستند ، به بازندگان و جاماندگان ماه رمضان ، یک فرصت طلایی دیگر داده می شود ، روزی برای جبران مافات.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَنْ لَمْ یغْفَرْ لَه فِی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ یغْفَرْ لَه اِلی قابِلٍ اِلاَّ اَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ»( دعائم الاسلام  ج 1 ، ص 269 ) ؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی شود، مگر اینکه [روز] عرفه را درک کند.
روز عرفه آنقدر جایگاه والایی دارد که با ماه رمضان که هنگامه نزول کلام وحی است ، با ماه رمضانی که شب با عظمت قدر را در خود دارد ، برابری می کند ، و ما چه می دانیم که روز عرفه چه روزی است؟
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: ما مِن یَومٍ أكثَرَ أن یعتِقَ اللّه  فِیهِ عَبدَا مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَةَ ؛ (صحیح مسلم، ج 4 ، ص 107) ؛ خداوند در هیچ روزى به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمى رهاند.
از این فرصت دوباره استفاده کنیم ،  یکی از نجات یافتگان از آتش ، در این روز ما باشیم، هم خودمان را دعا کنیم که عاقبت به خیر باشیم و هم اسیران خاک را که سخت محتاج این دعاها هستند و آرزومند این فرصت.»

علاقمندان به منظور مطالعه مقاله اینترنتی «خصوصیات ویژه روز عرفه» می توانند به بخش اخلاق و عرفان اسلامی سایت تبیان مراجعه کنند.

تنظیم: هومن بهلولی