تبیان، دستیار زندگی

با این 12 کار می‌توانید بهتر ببینید

چشم‌ها بهترین نعمت و باارزش ترین ثروت ما انسان ها هستند. ما به راحتی و با ساده‌ترین روش‌ها می توانیم از این دارایی خود محافظت کنیم. در این مطلب 12 راهکار مفید را برای مراقبت از چشم‌ها و بهبود بینایی برای شما ارائه می‌دهیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چشم، بینایی چشم، بیماری چشم، سلامت چشم، مراقبت از چشم،

دو بار در هفته ماهی بخورید

ماهی یک منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد و ثابت شده در کاهش خطر ابتلا به سندروم خشکی چشم بسیار موثر است. اگر نمی‌توانید طعم ماهی را تحمل کنید، از مکمل های حاوی امگا 3 استفاده نمایید.

از عینک‌های ایمنی استفاده کنید

به هیچ عنوان بدون عینک شنا وارد استخر نشوید. آلودگی‌های احتمالی موجود در آب می‌تواند منجر به عفونت‌های چشمی و حتی گاهی کاهش قدرت بینایی شود.
اگر مشاغلی مانند نجاری و یا جوشکاری دارید، استفاده از عینک ایمنی را جدی بگیرید، زیرا به عنوان مثال تراشه‌های چوب در هنگام نجاری می‌تواند موجب خراشیدگی قرنیه چشم گردد.

خودتان را موظف کنید که هنگام کار با رایانه و یا مطالعه، هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید. می‌توانید برای این کار 30 ثانیه به نقاط دور نگاه کنید

از هوای خشک دوری کنید

به عنوان مثال زمانی که در خودرو نشسته‌اید، جهت باد کولر را به سمتی غیر از صورتتان تغییر دهید، زیرا هوای خشک مانند یک اسفنج تمام آب چشم‌تان را می‌گیرد.
عدم رعایت این نکته جدی می‌تواند سبب خشکی و یا حتی کوری چشم‌هایتان شود.

از پیاز قرمز استفاده کنید

برای طبخ غذا از پیاز قرمز استفاده نمایید! پیاز قرمز حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام کوئرستین (quercetin)  می‌باشد که در جلوگیری از ابتلا به آب مروارید موثر است.

از عینک آفتابی استفاده کنید

در هر زمان از روز و در هر فصلی باید از عینک آفتابی هنگام خروج از منزل استفاده نمایید. عینک آفتابی از چشم‌هایتان در برابر نور خورشید و وزش باد محافظت می‌کند.

آرایش چشم‌هایتان را پاک کنید

حتما قبل از خواب با یک پاک‌کننده‌ی مناسب، آرایش چشم‌هایتان را پاک کنید تا سبب خارش قرنیه‌تان نشود.

از حوله‌ی مشترک استفاده نکنید

بعد از هر بار شستن صورت از یک حوله تمیز و شخصی استفاده کنید. استفاده از حوله‌ی مشترک سبب ایجاد نوعی عفونت چشمی به نام  pinkeye خواهد شد.

از کلاه برای جلوگیری از تابش نور آفتاب استفاده نمایید

کلاه لبه‌دار تا حدود 50 درصد مانع رسیدن اشعه ی ماورای بنفش نور خورشید به چشم‌ها می‌شود.

زنگ تفریح داشته باشید

خودتان را موظف کنید که هنگام کار با رایانه و یا مطالعه، هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید. می‌توانید برای این کار 30 ثانیه به نقاط دور نگاه کنید.

فشار خونتان را اندازه بگیرید

هر ماه یک بار فشار خونتان را اندازه‌گیری کنید. فشار خون بالا می‌تواند منجر به آسیب رگ‌های خونی چشم شود.

محیط زندگی‌تان را مرطوب نگه دارید

می‌توانید با کاشت گیاه در منزل و یا قرار دادن گلدان در اتاق، رطوبت را به خانه‌هایتان بیاورید. همچنین نگذارید خانه‌تان بیش از اندازه گرم و خشک شود.

تحرک بدنی داشته باشید

در هفته چهار بار پیاده‌روی کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد مبتلا به آب سیاه چشم (گلوکوم) که چهار بار در هفته و هر بار 40 دقیقه پیاده‌روی کرده‌اند، بیش از دیگران بهبود یافته‌اند، زیرا ورزش منظم سبب کنترل فشار خون و بهبود گلوکوم می‌شود.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.