تبیان، دستیار زندگی
آرسنیک عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با علامت As مشخص است و دارای عدد اتمی 33 می باشد. آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که به سه شکل زرد ِ سیاه و خاکستری یافت می شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرسنیک

آرسنیک عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با علامت As مشخص است و دارای عدد اتمی 33 می باشد. آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که به سه شکل زرد ِ سیاه و خاکستری یافت می شود. آرسنیک و ترکیبات آن به عنوان آفت کش مورد استفاده قرار می گیرند.

آرسنیک

ویژگی های قابل توجه

آرسنیک از نظر شیمیایی شبیه فسفر است تا حدی که در واکنش های بیوشیمیایی می تواند جایگزین آن شود لذا سمی مِی باشد. وقتی به آن حرارت داده شود به صورت اکسید آرسنیک در می آید (اکسیده می شود) که بوی آن مانند سیر است. آرسنیک و ترکیبات آن همچنین می توانند بر اثر حرارت به گاز تبدیل شوند. این عنصر به دو صورت جامد جامد وجود دارد.

کاربردها

در قرن بیستم آرسنِت سرب به عنوان یک آفت کش برای درختان میوه به خوبی مورد استفاده قرار گرفت ( استفاده از آن در افرادی که به این کار اشتغال داشتند ایجاد آسیب های عصب شناسی کرد) و آرسنیت مس در قرن نوزدهم به عنوان عامل رنگ کننده در شیرینی ها به کار رفت.

 سایر کاربردها:

سموم کشاورزی و حشره کش های مختلف

آرسنید گالیم یک نیمه رسانای مهمی است که در IC ها به کار می رود. مدارهایی که از این ترکیب ساخته شده اند نسبت به نوع سیلیکونی بسیار سریع تر هستند (البته گران تر هم می باشند) آرسنید گالیم بر خلاف سیلیکون آن band gap مستقیم است پس می تواند در دیودها ی لیزری و LED ها برای تبدیل مستقیم الکتریسیته به نور به کار رود.

تری اکسید آرسنیک در خون شناسی برای درمان بیماران سرطان خون حاد که در برابر ATRA درمانی مقاومت نشان می دهند به کار می رود.

همچنین در برنز پوش کردن و ساخت مواد آتش بازی و ترقه مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه

آرسنیک ( واﮊه یونانی arsenikon به معنی اریپمنت زرد ) در دوران بسیار کهن شناخته شده است. از این عنصر به کرات برای قتل استفاده شده  است. علائم مسمومیت با این عنصر تا قبل از آزمایش مارش تا حدی نا مشخص بود. آلبرتوس مگنوس را اولین کسی می دانند که در سال 1250 این عنصر را جدا کرد . جوان شرودر در سال 1649 دو روش برای تهیه آرسنیک منتشر کرد.

پیدایش

آرسنیک

آرسوپیزیت ( سنگ آرسنیک) میس پیکل Mispickel هم نامیده می شود. (سولفور) که بر اثر حرارت ، بیشترین مقدار آرسنیک از سولفید آهن آن جدا می شود. مهم ترین ترکیبات آرسنیک عبارت است از: آرسنیک سفید  سولفید آن گرد حشره کش، آرسنیت کلسیم و آرسنیت سرب.
از گرد حشره کش آرسنیت کلسیم و آرسنیت سرب به عنوان سموم و حشره کش ها در کشاورزی استفاده می شود. این عنصر گاهاً به صورت خالص یافت می شود ولی معمولاً به صورت ترکیب با نقره، کبالت، نیکل، آهن و آنتیموان یا سولفور وجود دارد.

هشدارها

آرسنیک و بسیاری از ترکیبات آن سمی هستند. آرسنیک با مختل کردن وسیع سیستم گوارشی و ایجاد شوک منجر به مرگ می شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان