تبیان، دستیار زندگی
روز اول مدرسه ، روزی خاطره انگیز است که بعدتر ها می توان از آن به عنوان یک روز خوش و شیرین و دوست داشتنی یاد کرد و یا آن که از یادآوری آن برای همیشه فرار کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معلمی که دوستش دارم

بوی ماه مهر

روز اول مدرسه ، روزی خاطره انگیز است که بعدتر ها می توان از آن به عنوان یک روز خوش و شیرین و دوست داشتنی یاد کرد و یا آن که از یادآوری آن برای همیشه فرار کرد...

نسرین صفری /کارشناس ارشد روان شناسی
بخش خانواده ایرانی تبیان
معلم کلاس اول

با گذشت این همه سال، وقتی  اول مهر می شود یاد روز اول مدرسه می افتم؛ یاد خانم علایی بخیر، چه مهربان بانویی بود؛ سر صف ایستاد و تک تک دانش آموزانش را با نام کوچک صدا  کرد، دست هر یک از ما  را می گرفت و پس از خوش و بش کردن به سمت کلاسش راهنمایی می کرد، نگاه مهربان و تبسم همیشه بر لبش، هنوز هم برایم خوشایند است....
کلاس اولی ها، این کودکان معصوم قرار است برای اولین بار از آغوش گرم و صمیمی خانواده به خصوص مادر جدا شوند و پا به دنیایی ناشناخته و غریبی به نام مدرسه  بگذارند، جایی که در آن از حضور مهربان و همیشگی مادر، پدر ، خواهر، برادر و ... خبری نیست و ممکن است بغض غریبگی، ترس، استرس و اضطراب و دلتنگی، او را در این فضای ناآشنا به تنگ آورد . روز اول مدرسه ، روزی خاطره انگیز است که بعدتر ها می توان از آن به عنوان یک روز خوش و شیرین و دوست داشتنی یاد کرد و یا آن که از یادآوری آن برای همیشه فرار کرد...
در ایجاد این حس خوشایند و یا منفی، معلمان کلاس اولی بی تاثیر گذار نیستند، شما به عنوان معلم کلاس اولی ها لازم است به نکات زیر توجه کنید:

نقش خود را مهم بدانید

بخش قابل توجهی از ساختار روانی و شخصیت فردی و اجتماعی هر فردی، در دوره پیش دبستانی و یا در دوره ابتدایی شکل می گیرد که در این بین کلاس اول ،به عنوان اولین حضور کودک در محیط اجتماعی، دوره ای بسیارمهم و حساس است. شما به عنوان آموزگار پایه اول، در رفتار با این نونهالان حساسیت و دقت بیشتری به خرج بدهید. سعی کنید صبور، با گذشت، مهربان، جستجوگر و فروتن باشید و از خود رفتار نامدبرانه ای به نمایش نگذارید. برای آشنایی با خصوصیات فردی و نیازهای شاگردان خود با یک روان شناس صحبت کنید، بهتر است برای هر یک از آنها پرونده ای از روحیات، رفتارها، خانواده ها و ویژگی های فردی او داشته باشد تا بر آن اساس بتوانید ارتباطات عاطفی و آموزشی آنان را تنظیم کنید. به دیگر سخن، صرفا به آموزش رسمی بسنده نکنید بلکه سعی کنید علاوه بر  آن، به آموزش مهارت های زندگی که بی شک در سعادت آینده زندگی شاگردانتان نقش مهمی تری دارد،اهمیت بیشتری قایل شوید.

شما به عنوان معلم با پوششی شاد و رنگین و تبسمی شیرین به استقبال دانش آموزانتان بروید، با دادن گل و شیرینی، به آنها خیر مقدم بگوئید، در کنارشان بایستید عکس بیندازید، با تک تک آنها سخن بگوئید و از علاقه مندی هایشان بپرسید، نام شان را به زیبایی تلفظ کنید

هنرمندانه معلمی کنید

هنرمندی معلم تنها در انحصار معلومات او نیست، بلکه افزون بر تخصص و معلومات، به عبارت دیگر، یک معلم نمونه با بهره گیری از فنون روان شناسی، با قدرت و مهارت، امواج متلاطم را آرام کرده و دانش آموزان را جذب خود و کلاس درسش می کند و با تسلط و توانایی بسیار اداره کلاس را بر عهده می گیرد. هر معلمی باید  به بهترین وجه ممکن در اختیار شاگردانش قرار دهد و یا  از چگونگی برقراری ارتباط با شاگردانش اطلاع داشته باشد مثلا یک معلم موفق شیوه سخن گفتن با شاگردانش را به خوبی می داند و سعی می کند  با هریک  به زبان خاص خودش سخن بگوید.

جشن شکوفه ها، جشنی به یاد ماندنی

بهتر است ورود بچه ها به مدرسه را به یادماندنی کنید. با پرپایی مراسم با شکوه و جشنی زیبا، این روز را در ذهن دانش آموزان به بهترین روز از زندگی شان مبدل کنید، روزی که می تواند سرآغاز تجربه روزهای خوش دیگر در این محیط جدید باشد!  شما به عنوان معلم با پوششی  شاد و رنگین و  تبسمی شیرین  به استقبال دانش اموزانتان بروید، با دادن گل و  شیرینی، به آنها خیر مقدم بگوئید، در کنارشان بایستید عکس بیندازید، با تک تک آنها سخن بگوئید و از علاقه مندی هایشان بپرسید، نام شان را به زیبایی تلفظ کنید، با عبارات شیرینی چون دلبندانم، عزیزانم، کوچولوهای مهربان کلاس من و ... آنها را دعوت به کلاس درس تان کنید و  با محیط این فضای جدید آشنایشان سازید. بی شک ایجاد حس دلبستگی و تعلق خاطر به مدرسه در آرامش روحی و روانی کودک نقشی بسیار مهم دارد. 

معلم کلاس اول

یادی از معلم کلاس اول تان کنید

برای همدلی بیشتر با شاگردان، پیشنهاد می کنیم خودتان را به جای آنها بگذارید تا بتوانید به طور حقیقی با آگاهی  از  شور و شعف و یا استرس و اضطراب شان، آنان را  به خوبی درک کنید. برای ابراز همدردی با بچه ها، از  ترس های روز اول مدرسه رفتن تان صحبت کنید. بهتر است به نکویی از  معلم کلاس اول تان یاد کنید و با ذکر نامش، او را به شاگردان تان معرفی کنید.

برای تدریس عجله نداشته باشید

کلاس اولی ها در روزهای اول سال تحصیلی، گاه مشتاقانه و یا گاه با اضطراب و دلهره، به دنبال کشف و تجربه این محیط جدید اجتماعی هستند که در این موقعیت حساس، معلمان نقش بسزایی را در جهت اشتیاق و یا عدم اشتیاق کودکان برای حضور در مدرسه ایفا می کنند. 
 برخی از معلمان بر طبق همان عادت آموزشی سابق، از همان روز اول مدرسه،  مشغول به کار می شوند؛ درس می دهند و تکلیف می خواهند. اما بهتر است، هفته های اول مهر را کمتر به آموزش بپردازید، اجازه دهید کودکان پس از عجین شدن با فضای مدرسه ،کلاس درس، معلم و هم کلاسی ها  اندک اندک برای فراگیری دروس آموزشی آماده شوند.

در طراحی و تدوین برنامه آموزشی خود تلاش داشته باشید به تقویت خلاقیت، محبت و همدلی، جوانمردی، گذشت و غمخواری بپردازید و حتی المقدور از ایجاد شرایطی که منجر به رقابت های ناسالم، کینه توزی، حسادت، تنگ نظرِی، بغض میان بچه ها می شود به شدت پرهیز کنید

از شیوه های نوین آموزشی استفاده کنید

در برنامه های درسی و آموزشی خود ایجاد تنوع کنید. به نقش موثر آموزش و کاربرد هنرهایی چون موسیقی، فیلم، قصه و هنرهای دستی اهمیت ویژه ای قائل شوید. از سوی دیگر، بنابر نظر کارشناسان تعلیم و تربیت، برای فهم بهتر و آسان تر مفاهیم آموزشی بهتر است آموزه های درسی را به همراه یک بازی کودکانه  طراحی کنید.

همه دانش آموزان را به یک چشم ببینید

نگاه و رفتار عاشقانه تان را به طوری مساوی برای همه شاگردانتان تقسیم کنید و هیچ یک از آنها را بر دیگری برتری ندهید. رفتار و کلام شما در همه حال باید با سفیدها و سبزه ها، عقبی ها و جلویی ها، زرنگ ترها و متوسط ها، پولدارها و بی پول ها و... یکی باشد و تبعیض قائل نشوید.

خشم و دعوا ممنوع

شما به عنوان معلم، اولین الگوی اجتماعی کودک هستید و الگوهای محبوب بچه ها بزرگسالانی با شخصیت آرام، مهربان و شاد هستند که هرگز عصبی نمی شوند و دعوا و پرخاش نمی کنند. برای موفقیت در برقراری ارتباط با شاگردان تان بهتر است همیشه لبخند به لب داشته باشید و از سر مهر و محبت گاهی دست نوازش برسرشان بکشید. به هنگام عصبانیت به جای رفتارهای خشمگینانه ، فقط کافی است ابراز ناراحتی کنید و انتظارهای تان را بگوئید، بی شک شاگردان شما تحمل دلخوری و عصبانیت تان را نخواهند داشت.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.