تبیان، دستیار زندگی
گروه تخصصی نهال، با همکاری متخصصین روانشناسی و مشاوره بنا گردیده، این گروه سال ها در زمینه خانواده، کودک و اختلالات یادگیری، فعالیت مستمری داشته و دستاوردهای علمی و تجربی خویش را در قالب شیوه های کاربردی و به صورت کارگاهی ارائه می دهند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گروه تخصصی نهال، هدایت کودک

بازی کودک

گروه تخصصی نهال، با همکاری متخصصین روانشناسی و مشاوره بنا گردیده، این گروه سال ها در زمینه خانواده، کودک و اختلالات یادگیری، فعالیت مستمری داشته و دستاوردهای علمی و تجربی خویش را در قالب شیوه های کاربردی و به صورت کارگاهی ارائه می دهند.

قصه و مهارت

قصه یكی از میراث های کهن جامعه بشری است که در هر برهه ای از زمان، به نسل های بعدی منتقل می شود و بخش مهمی از تعلیم و تربیت کودکان را به عهده دارد. قصه، علیرغم پیدایش رسانه های دیداری، شنیداری و تصویری، نه تنها ارزش و جایگاه خود را حفظ نموده، بلکه به کمک آن ها نیز آمده است. به طوری كه بسیاری از رسانه های فوق، بدون قصه، امکان ادامه حیات ندارند.

قصه گویی تلاشی هنرمندانه در قالب کلام برای هدایت کودک به سوی
رشد و بالندگی، با زبان و شیوه ی درخور فهم اوست.
یکی از اهداف ما، تشویق کودکان به اندیشیدن به جای القاء اندیشه ها، تشویق به پرسشگری است. در این شیوه قصه گویی فرصت هایی فراهم می شود تا کودکان به پرسش های ذهنی خود و حتی دیگر همسالان خود بپردازند.


هدف تخصصی دیگری که در این کارگاه ها دنبال می شود، افزایش خزانه لغات، تقویت حساسیت شنیداری و حافظه شنیداری کودکان است.

نکته بسیار مهمی که در این شیوه بسیار بدان پرداخته  می شود، حضور فعال خود کودکان است. همین امرسبب می شود تا  آن ها خوب گوش کردن را بیاموزند و دقت شنیداری آن ها  بدین شکل افزایش می یابد. کودکان تشویق می شوند اتفاقات و صحبت هایی که در جلسه اتفاق می افتد را با دقت دنبال کنند.


در حقیقت با این شیوه، بدون اینکه مستقیم با دروس ریاضی، خواندن و نوشتن کار شود، اساس  یادگیری بعدی را پایه گذاری می گردد و کودکان را به مسائل پیرامونی خود حساس کرده و ذهن آن ها را با مسائلی که در قصه ها مطرح می شود به چالش کشیده می شود.


 قصه ها، از داستان های کهن ایران وجهان انتخاب گردیده و هر قصه هدف خاصی را دنبال می کند. برای قصه گویی شیوه های متفاوت و متنوعی بکار گرفته شده، این شیوه ها خود براساس تقویت یک حس خاص می باشد.

کاردستی با چوب بستنی

بازیهای هدفمند

بازی کردن برای همه افراد فعالیتی لذت بخش است. ولی برای کودکان، علاوه برشادی آفرینی جایگاه بسیار ویژه ای در یادگیری دارد و فعالیتی هدفمند محسوب می شود. در بازی های هدفمند، علاوه بر اینکه تاکید بر اصل لذت در بازی می شود، فرصتی جهت کسب تجربه های فردی و اجتماعی، آموزش قوانین و مهارت های ارتباطی در گروه همسالان را فراهم می آورد.


دقت، توجه و تمرکزاز جمله موضوعاتی است که در بازی های هدفمند بدان پرداخته می شود. یکی از مسائلی دیگری که بصورت عمده  در این کارگاه ها بدان پرداخته می شود، فراهم آوردن شرایطی است، تا کودکان بسیاری از مفاهیم پایه و اساسی ریاضیات، خواندن و نوشتن  را به صورت بازی بیاموزند. در حقیقت این بازی ها با آموزش های تحصیلی مدرسه ارتباط تنگاتنگی دارد و زمینه درک بسیاری از موضوعات درسی را برای آنها فراهم می کند.


همچنین بازی های ارائه شده، نیمکره های مغز را تحریک نموده و بصورت هدفمند، کمک می کند هماهنگی دو نیمکره افزایش یافته و یکپارچگی حسی حاصل می شود.

کودک


این بازی ها با اصول بازی هایی که جهت درمان اختلال یادگیری بکار برده می شود، مطابقت داشته و هر بازی یک یا چند هدف خاص را دنبال می کند.

کارگاه ها در گروههای  سنی فوق برگزار می شود
 الف- 5/5 تا 7 سال
 ب- 7 تا 8 سال
 ج- 8 تا 9 سال

این کارگاه ها در طی 12 جلسه به صورت هفته ای یکبار، به مدت 60 دقیقه برگزار می شود.

برگزاری کارگاه ها برای مهدکودک ها، پیش دبستانی ها و مدارس امکان پذیر می باشد.

 شایان ذکر است امکان برگزاری کارگاه بازی هدفمند، در خانه های مادر و کودک نیز وجود دارد.


کارگاه ها با حضور متخصص کودک برگزار می شود، تعداد کودکان در هر کارگاه حداقل 8 نفر و حداکثر 12نفر می باشد.
آدرس ایمیل:info@nahalteam.ir می باشد.

کاشناس ارشد مشاوره، مهدیه درویش

تنظیم: نسرین صادقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.