• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 769
  • يکشنبه 26/9/1385
  • تاريخ :

نورالدین زرین‌كلك از سفرش به چین گفت

نورالدین زرین كلك روز گذشته در سخنرانی كه در ادامه‌ی سلسله نشست‌های انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا ایران) در تالار ناصری خانه‌ی هنرمندان ایران داشت به ارایه گزارش سفرش به فستیوال چین همراه با نمایش دو فیلم انیمیشن معاصر چینی پرداخت.

به گزارش ایسنا، زرین كلك در این نشست پس از نمایش دو انیمیشن معاصر چینی با عناوین "رقص نیلوفرهای آبی" و "تبلیغ برای المپیك پكن 2008" ، با بیان اینكه این دو فیلم نمونه‌های خوبی از انیمیشن معاصر دنیا نیستند و تنها به كامپیوتر متكی هستند اظهار داشت: "از آنجا كه چین در عرصه‌ی صنایع به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته و در كوتاه مدت، بازار مصرف بسیاری از كشورها را به تصرف خود در آورده است در حوزه‌ی انیمیشن نیز تلاش می‌كند تا بتوانند از درآمد هنگفت فیلم سازی انیمیشن نیز استفاده كنند."

پدر انیمیشن ایران در ادامه با این توضیح كه هدف امسال فستیوال چین صراحتا عنوان شد كه چینی‌ها چگونه فیلم‌ ملی چین را تولید كنند به گونه‌ای كه شبیه فیلم‌های كره‌ای و ژاپنی بنا شد گفت: "مراسم امسال نه فستیوال و نه نمایشگاه‌ بود بلكه صرفا كنگره‌ای بود كه در آن از كارگردانان و فیلم سازان معتبر دنیا دعوت شده بود"

وی در مورد سفرش به چین خاطرنشان كرد: "این سفر در دو مرحله سفر به شهریوهان كه در بخش مركزی چین قرار گرفته و شهری دانشگاهی است و سپس سفر به پكن انجام شد."

زرین كك همچنین تشریح كرد: "بخش انیمیشن دانشگاه شهریوهان به تازگی تاسیس شده بود ولی در پكن مهمان دانشكده‌ی انیمیشن پكن بودیم كه این دانشكده جزئی از دانشگاه ملی پكن است."

وی در رابطه با فیلم‌سازی چین گفت: براساس آمار و گزارشهای اعلام شده، چین در سال 2005، 50 هزار دقیقه فیلم تولید كرده و در سال جاری نیز برای 70 هزار دقیقه برنامه‌ریزی كرده بود هرچند چینی‌ها معتقدبودند باید این مقدار را به چهار برابر یعنی 280 هزار دقیقه در سال برسانند و بنابراین با این برنامه‌ریزی باید منتظر باشیم به زودی شاهد نمایش فیلمهای چینی زیادی از تلویزیون خودمان باشیم در حالی كه هنرمندانی داریم كه فیلم‌هایی بسیار بهتر از فیلم‌های چینی ارائه می‌كنند در حالی كه چین یك تاریخ 70 ساله از انیمیشن دارد."

هنرمند فیلم ساز كشورمان با اشاره به انقلاب صنعتی و سپس فرهنگی چین افزود: "پس از انقلاب فرهنگی، چین وارد مقطعی شد كه همه هنرها و ارزشهای انسانی آن تبدیل به ارزشهای كمونیستی و سوسیالیستی شد و كار و استعداد بسیاری از هنرمندان چینی از آنها گرفته شد و به این ترتیب انیمیشن متعالی چین به كلی از بین رفت تا اینكه امروز چین پس از حدود 40 سال دوباره به دنبال راه‌اندازی انیمیشن است و البته این برای ما بسیار آموزنده است چرا كه ما در مرحله‌ای هستیم كه عینا وضعیت چین را تكرار می‌كنیم.

وی با اظهار این كه ما امروز باید از نو آجرهای اولیه‌ی این بنا را بچینیم و بكوشیم انیمیشن ملی خودمان را احیا كنیم، بیان كرد: "شباهت بسیاری بین شرایط خودمان و چینی‌ها می‌بینیم با این تفاوت كه چینی‌ها این فراست را دارند كه در این راستا دست به دامن متخصصین دنیا بشوند"

وی افزود: یقین دارم از آنجا كه ساختار اجتماعی چین هنوز كمونیستی است همه این گونه فعالیت‌هایش تحت کنترل دولت انجام می‌شود. بنابراین باید نتیجه گرفت كه دولت چین تصمیم گرفته در این عرصه سرمایه‌ گذای كند وانیمیشن چین را بسازد و مسلما موفق خواهد شد.

در ادامه این نشست فیلمی كه توسط دوربین شخصی این هنرمند از سفر وی به چین تهیه شده بود پخش شد و زرین كلك همزمان با پخش فیلم به معرفی سایر شركت كنندگان و مدعوین انیمیشن ساز دیگر كشورها به فستیوال چین و توضیح برخی جریانات رخ داده در سفر خود پرداخت.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا )

سینمای دینی نیاز به حمایت دارد

سینمای دینی نیاز به حمایت دارد

سینمای دینی نیاز به حمایت دارد
لازم نیست دنباله روی انیمیشن آمریکا باشیم

لازم نیست دنباله روی انیمیشن آمریکا...

لازم نیست دنباله روی انیمیشن آمریکا باشیم
«سه گلدان» احمدرضا احمدی انیمیشن می شود

«سه گلدان» احمدرضا احمدی انیمیشن...

«سه گلدان» احمدرضا احمدی انیمیشن می شود
انیمیشن سینمای ایران برگزیدگان خود را شناخت

انیمیشن سینمای ایران برگزیدگان خود را...

انیمیشن سینمای ایران برگزیدگان خود را شناخت
UserName