تبیان، دستیار زندگی
مربیان مدرسه باید به تفاوت های فردی توجه ویژه ای كنند و از همه بچه ها نخواهند که در یک قالب حرکت کنند، بلکه به آنان فرصت دهند تا کم کم خودشان را با محیط و دیگر هم کلاسی ها هماهنگ كنند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والدین و اولین روز کلاس اولی‌ها

کلاس اولی

وظایف والدین، اولین روز مدرسه‌ رفتن کلاس اولی‌ها

یک جامعه‌شناس معتقد است قبل از آغاز آموزش‌های رسمی مدارس، اولیا دانش‌آموزان و مربیان با یکدیگر هماهنگی بیشتری داشته باشند تا دانش‌آموزان دچار تعارض نشوند.

بهرام نوابی‌فر با بیان این که لازم است اولیا همراه دانش‌آموزان کلاس اولی در اولین روز مدرسه حضور داشته باشند، گفت: کودکان کلاس اولی جامعه‌پذیری را تا قبل از مدرسه توسط والدینشان می‌پذیرفتند، اما پس از ورود به مرحله جدیدی به نام مدرسه، این وظیفه بر عهده اولیای مدرسه قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این که والدین باید کودکان را قبل از ورود به مدرسه آماده کنند، گفت: والدین نباید به یک‌باره کودکان را به تنهایی وارد محیط جدیدی کنند، چراكه كودك دچار شوک می‌شود.

نوابی‌فر در ادامه در پاسخ به این سوال که برای خرید لوازم ‌التحریر و وسایل مدرسه تا چه اندازه باید والدین به نظر دانش‌آموزان توجه کنند، گفت: تا سن ۱۲ سالگی رفتار با كودك باید در حد کنترل آن‌ها بوده و تحکمی در کار نباشد. اگر والدین تصور می‌کنند تصویر جلد دفتر و یا پوششی فاقد ارزش‌های لازم برای یک دانش‌آموز است، باید به گونه‌ای دانش‌آموز را مجاب کنند که پیشنهاد والدین برای او ارزشمند باشد.

این جامعه شناس به والدین توصیه کرد: مهم‌ترین جنبه‌ای که باید اولیا و مربیان به آن توجه کنند، بهداشت روانی است. وی توضیح داد: هر کدام از دانش‌آموزان در خانواد‌ه‌های مختلفی جامعه‌پذیر شدند و آموزش‌های گوناگونی دیده‌اند، لذا اولیای مدرسه باید برای برخورد با این دانش‌آموزان آگاهی‌های مناسب داشته باشند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: مربیان مدرسه باید به تفاوت‌های فردی توجه ویژه‌ای كنند و از همه بچه‌ها نخواهند که در یک قالب حرکت کنند، بلکه به آنان فرصت دهند تا کم کم خودشان را با محیط و دیگر هم‌کلاسی‌ها هماهنگ كنند.

وی از والدین دانش‌آموزان خواست تا پس از بازگشت کودکان از مدرسه با آنان صحبت کنند و این صحبت نه به شکل مواخذه بلکه به صورت مشارکتی باشد، تا دانش‌آموز احساس کند فردی در منزل در انتظار اوست که می‌تواند مشکلاتش را با او در میان بگذارد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: میگنا

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا