تبیان، دستیار زندگی
استخدام ۸ هزار عضو هیات علمی در سال ۹۴، آماری از اعتیاد در دانشجویان دانشگاه های دولتی، چالش پروژه های ناتمام آموزش عالی، نوسازی ناوگان پژوهشی کشور و ... از اهم اخبار آموزش عالی در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه ۹۴ است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوسازی ناوگان پژوهشی کشور

استخدام ۸ هزار عضو هیات علمی در سال ۹۴، آماری از اعتیاد در دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، چالش پروژه‌های ناتمام آموزش عالی، نوسازی ناوگان پژوهشی کشور و ... از اهم اخبار آموزش عالی در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه ۹۴ است.

انتقاد امید از توسعه كمی بی رویه آموزش عالی


پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم: دکتر محمدحسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع روسای دانشگاه‌های استان اردبیل، سیاست فعلی وزارت علوم را رشد کیفی دانست و اظهار داشت: توسعه کمی بدون توجه به اقتضائات، یکی از چالش‌های فعلی است و هر چند رشد کمی در مقطعی اولویت بوده است، این اتفاق باعث آسیب‌هایی در وزارت علوم شده است؛ از جمله اینکه در موسسات غیرانتفاعی این مشکل به طور جدی دیده می‌شود.

وی از نهایی شدن طرح آمایش آموزش عالی تا پایان شهریور ماه خبر داد و گفت: توسعه کمی باید در چارچوب آمایش آموزش عالی و در جهت پاسخ به نیازهای موجود باشد.

نوسازی ناوگان پژوهشی کشور


معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه «نوسازی ناوگان پژوهشی کشور» خبر داد و گفت: تجهیزات فرسوده، کیفیت آموزش را کاهش می‎دهد لذا از سال آینده با اولویت قائل شدن به آزمایشگاه‌های مرکزی این نوسازی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد

چالش پروژه‌های ناتمام آموزش عالی


دكتر محمدحسین امید از وجود 2.5 میلیون متر مربع پروژه کلنگ خورده با پیشرفت 5 الی 80 درصد در مجموعه تحت پوشش وزارت علوم خبر داد و گفت: برای تکمیل این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال لازم است؛ این در حالی است که اعتبار تخصیصی در سال پنج هزار میلیارد ریال است. بنابراین اگر تورم را در نظر نگیریم، 10 سال و اگر در نظر بگیریم 30 سال زمان نیاز است تا پروژه‌ها به اتمام برسد.

8 درصد داوطلبان دكتری پذیرش می‌شوند


پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد: دکتر حمید میرزاده در گردهمایی معاونان دانشجویی و فرهنگی مراکز استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینكه 56 درصد بار آموزش عالی کشور در زمینه تحصیلات تکمیلی برعهده دانشگاه آزاد است، گفت: علیرغم سیل متقاضیان ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی، تمام دانشگاه‌های کشور برای دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد تنها می‌توانند به ترتیب 8 و 30 درصد از متقاضیان را پذیرش کنند که در این زمینه سهم دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر دانشگاه‌ها بیشتر است.

بررسی «مصونیت آزاداندیشان» در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها


ایسنا: دکتر سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم از بحث و بررسی در خصوص ماده «مصونیت آزاداندیشان» در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها برای تامین مصونیت لازم برای شرکت‌کنندگان در کرسی‌های آزاد اندیشی خبر داد و گفت: تاکید می‌شود نهادهای خارج از دانشگاه در حوزه كرسی‌های آزاداندیشی دخالت نکنند تا امنیت و تضمین کافی برای مشارکت گسترده‌تر در کرسی‌ها فراهم شود.

آماری از اعتیاد در دانشجویان دانشگاه‌های دولتی


ایسنا: دکتر حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه 30 درصد پسران و 12 درصد دختران دانشگاه‌های دولتی کشور سیگار و قلیان مصرف می‌کنند، تصریح کرد: عصبانیت، پرخاشگری، عدم پایبندی به مذهب، افسردگی، هیجان‌طلبی و کمبود اعتماد به نفس از دلایلی است که منجر به تشویق دانشجویان به مصرف مواد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 9 درصد پسران و 11 درصد دختران دانشجوی دانشگاه‌های دولتی به مصرف داروهای حاوی مواد اعتیاد دارند، گفت: این آمارها نشان می‌دهد که باید در دانشگاه‌ها برنامه ریزی‌های بیشتری جهت کنترل آسیبب‌های اجتماعی صورت گیرد.

استخدام ۸ هزار عضو هیات علمی در سال 94


مهر: محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه در سال 94 با احتساب همه دانشگاه‌ها ۸ هزار عضو هیات علمی جذب خواهد شد، گفت: از سال ۸۷ تا کنون حدود ۳۴ هزار عضو هیات علمی یا جذب شده و یا تبدیل وضعیت شده‌اند و برای امسال نیز دانشگاه آزاد ۵ هزار عضو هیات علمی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی ۳ عضو هیات علمی جذب خواهند کرد که در مجموع ۸ هزار عضو هیات علمی امسال جذب خواهد شد.


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: همشهری آنلاین