تبیان، دستیار زندگی
وقتی از در خانه بیرون می روید شاید متوجه نباشید، هر روز صبح با لباسهایی که می پوشید چه پیامی را به دنیای اطراف تان انتقال می دهید؟ طرز لباس پوشیدن ما جنبه های جالبی از وجودمان را آشکار می کند و گاهی معنایی انتقال می دهد که ما قصد بیان آن را نداریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازی که لباس تان فاش می کند

وقتی از در خانه بیرون می روید شاید متوجه نباشید، هر روز صبح با لباسهایی که می پوشید چه پیامی را به دنیای اطراف تان انتقال می دهید؟ طرز لباس پوشیدن ما جنبه های جالبی از وجودمان را آشکار می کند و گاهی معنایی انتقال می دهد که ما قصد بیان آن را نداریم. نباید از لباس ها علیه خود استفاده کنید، هرگونه لباسی که تیپ شخصیتی شما را مخدوش می‌کند، پوشیدنش ممنوع است چرا که آثار زیان باری بدنبال خواهد داشت. چه از نظر اجتماعی و چه از نظر روحی و...

فرآوری:ه. منفرد- بخش زیبایی تبیان
لباس

روانشناسان می‌گویند؛ لباس‌های شما چیز‌های زیادی در باره شما می‌توانند، بگویند. از نظر آنها آنچه شما می‌پوشید، می‌تواند اطلاعات بسیاری به سایر افراد بخصوص افرادی که با آنها در ارتباطات هستید، بدهند.اطلاعاتی در زمینه شخصیت درونی شما مانند: غرور،جاه طلبی، احساسات، عواطف، تجربه، عادات، فرهنگ و...
نوع لباس نقش مهمی را در کار، روابط و حتی در عزت نفس ما دارد. قبل از اینکه انتخاب کنید چه نوع لباسی را می خواهید برای بیرون رفتن بپوشید، به این مسئله فکر کنید که تمایل دارید دیگران شما را چگونه ببینند و شخصیت تان را تفسیر کنند. یادتان باشد لباس های شما بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید حرف برای گفتن دارند. در ذیل به برخی از انواع رایج پوشش که هر کدام از نظر اطرافیان نشانه ویژگی های شخصیتی خاصی است، اشاره می شود.

شما همان چیزی هستید که می‌پوشید

دکتر جنیفر بامگارتنر روانشناس بالینی در خصوص این پدیده کتابی به نام" روانشناسی لباس" نوشته است. او معتقد است که شما همان چیزی هستید که می‌پوشید و لباس‌های شما همه چیز را درباره شما آشکار می‌سازند. او توضیح می‌دهد؛ نه تنها روانشناسی مشخص می‌کند چگونه لباس خود را انتخاب کرده‌ایم، بلکه می‌تواند از روی انتخاب شما، مشخص کند که شما چگونه فرد و شخصیتی دارید و چگونه با مسائل خود در زندگی روزمره و محیط کار برخورد می‌کنید. شما می‌توانید از نوع خرید، انتخاب و نگهداری لباس‌ها نیز یک فرد را روانشناسی کنید. حتی در کنار هم قرار دادن، لباس‌ها در کمد و نیز ست کردن آنها هنگام پوشیدن و...کافی است به رفتار‌ها دقت کنید. چرا که هر رفتاری در چیزی عمیق‌تر از آنچه فکر کنید، ریشه دارد. همانطور که ما روانشناسان به عنوان نوعی روش درمانی به این نکات توجه می‌کنیم، شما می‌توانید به عنوان شناخت بیشتر روحیات شریک زندگی، دوست و...به آن توجه کنید.

مدل لباس فیلم ها مخصوص زنان خانه دار

زنان خانه‌دار با پوشیدن لباس‌های مارک یا مدل‌ لباس‌هایی که در مجموعه تلویزیونی روز می‌بینند به عنوان سلاح در مقابل سایر زنان بخصوص زن شاغل استفاده می‌کنند. یک نوع مبارزه درونی و حسی است. شاید توصیف آن سخت باشد ولی واقعیت دارد.
نکته دیگر، آیا تا به حال کسی به شما گفته که از نوع کفش‌های که مرد‌ها می‌پوشند؛ می‌توان به تیپ شخصیتی آنها پی برد. یعنی می‌توانید از طریق نوع کفشی که یک مرد پوشیده در باره او قضاوت کنید. متاسفانه این مسئله چندان هم ساده نیست ولی امکان پذیر است. از نظر روانشناسی، بدترین لباس، لباس خنثی یا تلاش برای خنثی ساز یک شخصیت با لباس است. شما همان چیزی هستید که می‌پوشید و لباس‌های شما همه چیز را در باره شما آشکار می‌سازند.

شلختگی مارک لباس تان

نه تنها روانشناسی مشخص می‌کند چگونه لباس خود را انتخاب کرده‌ایم، بلکه می‌تواند از روی انتخاب شما، مشخص کند که شما چگونه فرد و شخصیتی دارید و چگونه با مسائل خود در زندگی روزمره و محیط کار برخورد می‌کنید

محمد ملکی، روانشناس می گوید: مدل هایی که ما می پوشیم نه تنها به دیگران می گوید که ما که هستیم، بلکه همانطور که اشاره شد احساس خوب یا بدی نیز به ما می دهند. اگر لباس های شما اغلب اوقات چروکیده و ناهماهنگ باشند، دیگران این را به مفهوم شلخته بودن شما می دانند. لباس پوشیدن به طرز شلخته به دیگران این پیام را می دهد که شما مراقب ظاهرتان، کارتان، آینده تان و ... نیستید و نباید به شما اعتماد کرد.
در هر لباسی که این شخصیت ها می پوشند، یک مارک معروف برجسته است. آنان بسیار تمایل دارند که دیگران این مارک ها را ببینند. افراد مختلفی هستند که این نوع لباس پوشیدن را به معنای موفقیت می دانند، اما برخی از افراد نیز ممکن است فکر کنند که با یک آدم مادی گرا یا با اعتماد به نفس پایین روبرو هستند که می خواهد با این نوع لباس پوشیدن، آن را جبران کند.

خسیس ها لباس های تنگ می پوشند

شخصیت های خسیس اغلب لباس های کوتاه و تنگ را انتخاب می کنند. پوشش آنها اغلب نشان دهنده یک نوع ناایمنی روانی است. آنها تلاش می کنند تا تمامی تمرکزشان را بر بدنشان متمرکز کنند. اگر می خواهید با استفاده از لباس، امتیازات و ویژگی هایتان را نشان دهید باید در هر موقعیتی لباسی بپوشید که اطرافیان شما متوجه احساسی که در آن زمان دارید، بشوند. افراد دارای شخصیت نمایشی به طور معمول کفش ها و لباس هایی با رنگ های تند و غیرمعمول می پوشند، البته این نوع پوشش ممکن است گاهی اوقات مطابق مد باشد. این افراد اغلب تمایل دارند به دیگران نشان دهند که از آنها مجزا هستند و دوست دارند به چشم بیایند و دیده شوند.

فرصت ها را از دست ندهید

زنان خانه‌دار با پوشیدن لباس‌های مارک یا مدل‌ لباس‌هایی که در مجموعه تلویزیونی روز می‌بینند به عنوان سلاح در مقابل سایر زنان بخصوص زن شاغل استفاده می‌کنند. یک نوع مبارزه درونی و حسی است.شاید توصیف آن سخت باشد ولی واقعیت دارد

اگر در گروه آدم هایی هستید که به هماهنگ بودن لباس های تان اهمیت نمی دهید یعنی لباس های مختلف مثل بلوز ، شلوار ، کت ودامن را بدون هیج تناسبی با هم ترکیب می کنید و می پوشید ، با این ظاهر دیگران شما را آدم هایی قابل اعتماد نمی دانند. از نظر آن ها شما همان طور که به لباس پوشیدن تان اهمیت نمی دهید به کار ، دوستان و سایر وجوه زندگی تان هم توجه نخواید کرد. شما با چنین شیوه لباس پوشیدنی می توانید یک فرصت شغلی خوب را درنخستین قرار از دست بدهید.

براق بپوشید؟

به دست گرفتن یک کیف، پوشیدن یک بلوز، یک کمربند براق و… می تواند ظاهر خوبی برای شما بسازد ، تک بودن لباس براق این ویژگی را دارد و اگر از روسری تا دامن یا از بلوز تا کفش پوشش تان براق باشد، تصویر دیگری در ذهن اطرافیان ایجاد می کنید.کسانی که لباس های براق می پوشند ، به مطرح شدن در جمع علاقه دارند و دوست دارند در یک جمع از دیگران متمایز باشند وتوجهات را به سمت خودشان جذب کنند.
با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، حتی اگر قبول داشته باشید، نباید با توجه به ظاهر آدم ها قضاوت کرد ولی در واقعیت همه ما این کار را انجام می دهیم؛ پس هنگام انتخاب هر لباسی باید به این نکته هم فکر کنید که دوست دارید مردم چگونه درباره شما قضاوت کنند؟ شما را چه جور آدمی ببینند؟ لباس های شما درباره شما حرف می زنند و این اتفاق ، کار انتخاب لباس را سخت وسخت تر می کند.


منبع: بیتوته/همشهری آنلاین


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.